جریان منفعت‌طلب در حوزه اقتصاد کشور میدان‌داری می‌کند


کرج – نماینده سابق مجلس شورای اسلامی معتقد است جریان منفعت‌طلب در حوزه اقتصاد کشور میدان‌داری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش عصر چهارشنبه در مراسم گرامیداشت انقلاب اسلامی که در مسجد جامع کرج برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: ۳۸ سال از انقلاب اسلامی گذشت و از این قبیل محافل در گوشه گوشه کشور به‌کرات برگزار می‌شود این دورهم جمع شدن‌ها قطعاً برای اوقات فراغت نیست و یادآور رشادت‌های مبارزانی است که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بدانیم در کجاها از مسیر منحرف‌شده و کجاها به اهداف مطلوب نرسیده‌ایم، گفت: انقلاب، این نبود که عده‌ای از کاخ بیرون روند و عده‌ای دیگر وارد کاخ شوند بلکه انقلاب سرآغاز تحولی اساسی در کشور بود.

نماینده مردم تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تحول ایجادشده توسط انقلاب باید در میان مسئولان مشخص باشد، افزود: این تحول باید ادامه داشته باشد نباید بگوییم همه‌چیز خوب است به‌طوری‌که محرومیت‌ها و ناعدالتی‌ها را فراموش کنیم و نباید بگویم همه‌چیز بد است و به اصل انقلاب شک کنیم که این حرکت نیز اشتباه است.

برخی دسته‌بندی‌های سیاسی نادرست است

وی با تأکید بر اینکه برخی سرعت کشتی انقلاب را کُند کرده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر انقلاب روی امواج موانع است.

بذرپاش با اشاره به اینکه برخی دسته‌بندی‌های سیاسی بکار نمی‌آید و نادرست است، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی عده‌ای عَلَم آرمان‌گرایی را بلند کردند و عده‌ای نیز روحیه منفعت‌طلبی را در خود تقویت کردند.

وی با تأکید بر اینکه هنوز روحیه محمدرضا شاه پهلوی در میان برخی زنده است، گفت: انقلاب فقط جابجایی ساختمان‌ها و افراد نیست بلکه یک حرکت اساسی و بنیادین است.

وی با تأکید بر اینکه آنانی که عَلم آرمان‌گرایی را بلند کرده‌اند در اقتصاد کشور جایی ندارند، گفت: متأسفانه روحیه انقلابی در اقتصاد کشور دیده نمی‌شود؛ پول زیادی وجود دارد ولی اقتصاد با مشکل مواجه است و مردم ناراضی هستند.

قاچاق کالا در بازار غوغا می‌کند

بذرپاش با تأکید بر اینکه در حوزه امنیت روحیه انقلابی گری به‌وفور دیده می‌شود ادامه داد: دورتادور کشور ناامنی وجود دارد امنیت در ایران تصادفی به وجود نیامده است.

وی با طرح این سؤال که چرا اقتصاد کشور به‌طور تصادفی آباد نمی‌شود، گفت: ترکیه مدعی بود که امنیتی‌ترین نظام را در جهان دارد درحالی‌که در کوتاه‌ترین زمان ممکن امنیت این کشور تحت‌الشعاع ناامنی‌های منطقه قرار گرفت.

بذرپاش گفت: روحیه انقلابی گری در همه‌جا باید دیده شود درحالی‌که جریان منفعت‌طلب در اقتصاد کشور میدان‌داری می‌کنند به‌طوری‌که سالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خرج می‌شود ولی مشکلات اقتصادی برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه جریان منفعت‌طلب در حوزه اقتصاد کشور حاکم است، افزود: وجود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در کشور نشان از جولان جریان منفعت‌گرا در حوزه اقتصاد است به‌طوری‌که قاچاق کالا در بازار غوغا می‌کند.

بانک‌ها به فاکتور ضد توسعه در کشور تبدیل‌شده‌اند

بذرپاش با طرح این سؤال که چه کسی نسخه اقتصاد کشور را می‌پیچد، گفت: واردات کالای قاچاق در بازار بیداد می‌کند این در حالی است که جریان آرمان‌گرای واقع‌بین بازار کشور را ناموس خود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در بانک‌های کشور رسوخ نکرده است، افزود: متأسفانه بانک‌ها به فاکتور ضد توسعه در کشور تبدیل‌شده‌اند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به سود، جریمه و دیرکرد بانک‌ها ابراز تأسف کرد که پول در بانک‌های کشور دپو شده ولی برخی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در کشور دچار مشکل هستند و حتی جوانان نیز نمی‌توانند وام ازدواج دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه با ۳۰ درصد معوقات بانکی می‌توان وام ازدواج جوانان را فراهم کرد، افزود: متأسفانه مدیریت پول در کشور بر مبنای جریان منفعت‌گرا می‌چرخد این جریان پول را در حوزه ازدواج هزینه نمی‌کند و اعتقادی به این مهم ندارد.

حکومت و دولت‌ها موظف به مسکن دار کردن مردم هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود از طرح مسکن مهر به‌عنوان طرحی که با ایراداتی مواجه بود اشاره کرد و گفت: طبق قانون اساسی، همان قانونی که مردم به آن رأی داده‌اند حکومت و دولت‌ها موظف به مسکن دار کردن مردم هستند و نمی‌توانند نسبت به وضعیت مسکن شهروندان بی‌تفاوت باشد.

این نماینده سابق مجلس با مقایسه دیدگاه‌های جریان منفعت‌گرا و آرمان‌گرای واقع‌بین در حوزه فرهنگ تصریح کرد: متأسفانه جریان منفعت‌گرا از مفهوم آزادی فقط بی‌بندوباری را می‌بیند درحالی‌که جریان آرمان‌گرای واقع‌بین به مفهوم واقعی آزادی می‌اندیشد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه هنر در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه جریان منفعت‌گرا از هر فیلمی که وضعیت ایران را سیاه جلوه دهد حمایت کرده ولی از فیلم‌هایی که دستاوردهای انقلاب و مردم را به نمایش می‌گذارد حمایت نمی‌کند.

جریان آرمان‌گرای واقع‌بین برای مشارکت مردم احترام قائل است

وی به تفاوت دیدگاه‌های جریان منفعت‌گرا و آرمان‌گرای واقع‌بین در حوزه وطن‌دوستی اشاره کرد و گفت: حداقل شرط وطن‌دوستی حفاظت از خاک میهن است این در حالی است که جریان منفعت‌گرا هر جا که کشور با تهدیدی مواجه شده تنها کاری که کرده است حضور در شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی بوده و به مردم کشور خود ناسزا گفته است و یا احساس تکلیف کرده و در دانشگاه‌های خارج از کشور به تحصیل مشغول شده است درحالی‌که مدعیان واقعی جریان وطن‌دوستی کسانی هستند که در حال حاضر در حلب می‌جنگند یعنی همان شهدای مدافع حرم که در کمال مظلومیت پیکرشان به کشور بازگشته و به خاک سپرده می‌شوند.

بذرپاش به تفاوت دیدگاه‌های این دو جریان در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی جریان آرمان‌گرای واقع‌بین حول محور «ما می‌توانیم» می‌چرخد درحالی‌که جریان منفعت‌گرا حول محور «ما نمی‌توانیم» استوار است آن‌ها اعتقادی به منابع، علما و نخبگان کشور ندارند.

وی با اشاره به اینکه جریان آرمان‌گرای واقع‌بین برای مشارکت مردم و تعیین سرنوشت آن‌ها احترام قائل است گفت: جریان منفعت‌طلب معتقد است همین‌که مردم در امور مردم دخالت نمی‌کنند کافی است.

بذرپاش تأکید کرد: باید این ۳۸ سال را مرور کنیم تا بدانیم کجاها کم آورده‌ و کجاها اشتباه کرده‌ایم.



دیدگاهها بسته شده است.