پیروزی برنامه

به گزارش عرصه، شهروند نوشت:  دولت تدبیر و امید آخرین سالگرد پیروزی انقلاب را تجربه می‌کند. درحالی حسن روحانی با کابینه‌اش آخرین سالگرد پیروزی انقلاب را پشت سر می‌گذارد که به گفته محمد خزاعی رئیس ‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، نیمی از تفاهم نامه‌های ٥٠‌سال گذشته در دولت یازدهم به امضا رسیده و به گفته علی ربیعی وزیر کار کسری رشد اقتصادی در دولت گذشته، توسط دولت یازدهم جبران شده است. حالا ٧٥٠٠واحد صنعتی تعطیل‌شده دراین دولت احیا شده و به گفته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ٦٢٥ طرح دیگر تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

البته دستاوردهای اقتصادی دولت به پروژه های افتتاح شده در روز گذشته و توضیحات اخیر مردان کابینه ختم  نمی شود و به گفته صاحب نظران با بازگشت انضباط به اقتصاد ایران، زیرساخت های کشور در مسیر اصلاح قرار گرفته است؛ نتایج  این اقدامات در سال های آتی مشخص می شود.

گزارش امروز «شهروند» به مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی روز گذشته می‌پردازد که مروری از دستاورد‌های شاخص دولت در بخش‌های مختلف است.

١١‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ٦ ماه جذب شد

ایران در نیمه ابتدای‌ سال ٩٥، معادل ١١‌میلیارد و٤٠٠‌میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده است. این موضوعی است که محمد خزاعی رئیس ‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران دیروز اعلام کرد و گفت: برجام راه ورود سرمایه‌های خارجی به کشور را آسان کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: پس از اجرایی‌شدن برجام، یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه، گسترش روابط با کشورهایی بود که از اهمیت بالایی درمنطقه برخوردارند، اما به دلیل تحریم‌ها قطع همکاری کرده بودند.

خزاعی گفت: در دوران پسابرجام، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی توانست با این کشورها رابطه برقرار کند و درپی آن، ٣٦ سند همکاری با کشورهای مختلف امضا شد.

وی بیان داشت: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی موفق شد با کشورهایی چون جمهوری چک، مجارستان، آلمان، برزیل، هند، هلند، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، کرواسی، لیتوانی، ایتالیا، بلغارستان، نروژ، روسیه، اندونزی سند همکاری امضا کند.

او در تشریح دستاوردهای این مذاکرات، خاطرنشان کرد: با نگاهی گذرا به آمارها، می‌توان به اهمیت این مذاکرات پی برد، در ٥٠‌سال گذشته تعداد موافقتنامه‌هایی که به امضا رسید، به ٦٠ مورد می‌رسد.

خزاعی ادامه داد: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در ٢‌سال گذشته و دربخش سرمایه‌گذاری خارجی، امضای ٣٦ سند همکاری با کشورهایی است که به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کنند که از این تعداد، ٨ مورد نهایی شده است.

وزیر کار: کسری رشد دولت سابق جبران شد

بهبود فضای تولید درکشور را مدیون برجام هستیم. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی روزگذشته گفت: زمانی که دولت یازدهم روی کارآمد کشور با ۵۶‌درصد کسری رشد مواجه بود اما توانست این خلأها را در‌ سال‌های ۹۳ و ۹۴ پوشش دهد. اوضاع تا جایی پیشرفت کرده که به گفته ربیعی‌، هزار‌میلیارد تومان دربودجه ‌سال آینده برای اشتغالزایی پیش‌بینی شده است. همچنین برای اشتغالزایی توسط بنگاه‌های خرد و کوچک نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است.

همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر دیروز علی ربیعی پس از بازدید و افتتاح چند طرح صنعتی درشهرک صنعتی تهران (بزرگراه شهید لشکری) گفت: ‌سال ٩٥ برای حوزه صنعت و تولید کشور با دستاوردهایی که برجام در زمینه امنیت و عزت ملی به همراه داشت، خوش‌یمن بود.

فرصت بسیارخوبی پس از برجام درفضای صنعت و تولید کشور برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است که آنان باید نهایت بهره‌برداری از این وضع را انجام دهند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیچ‌کس حق ندارد حتی یک ریال از پول بیت‌المال را بدون برنامه و هدف خرج کند.

ربیعی درمورد بیمه هم خبرهای خوبی داد. «دربخش درمان، توانستیم ۱۰‌میلیون حاشیه‌نشین کشور را تحت پوشش بیمه سلامت قرار بدهیم و این کار دولت بسیار ارزشمند است.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: برای حمایت و مسکن‌دارکردن خانواده‌هایی که دو معلول و بیش از دومعلول دارند نیز سیاست‌های تشویقی تعریف کرده و دراین راستا تلاش می‌کنیم.

١٦‌هزار مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه می‌شود

صبح روزگذشته شهرستان بهبهان میزبان معاون اول ریاست‌جمهوری و وزیر نیرو بود؛ دیروز با بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان افتتاح شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم از تروریست خواندن ایران در فعالیت های تبلیغاتی غرب انتقاد کرد و گفت: ایران کشوری است که بیشترین آسیب‌ها را از تروریست دیده و این نشان از مظلومیت این کشور دارد اما برخی با فعالیت‌های تبلیغاتی ایران را حامی تروریست می‌خوانند که این ظلم به مردم کشور و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است و نسبت دروغ بستن به یک ملت به شمار می‌آید. او همچنین با تاکید براینکه برای ایجاد رابطه برادرانه با کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه‌مند هستیم، گفت: گاهی مواقع آن‌ها اشتباهاتی می‌کنند و برای جلب رضایت آمریکا به مباحث و حرف‌هایی با ایران وارد می‌شوند که اصلاً صحیح نیست.  در ادامه این مراسم، غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر درمراسم افتتاح این پروژه گفت: «غدیر درنظر دارد ١٥‌درصد نیروگاه‌های ایران را زیر پوشش بگیرد» و این رقم بسیار بزرگی است. او درجلسه‌ای که با حضور اسحاق جهانگیری و حمید چیت‌چیان برگزار شده بود، توضیح داد: این نیروگاه‌ هزار مگاوات مجوز تولید برق دارد و در راه‌اندازی این پروژه تاکنون ٢٣٠‌میلیون یورو ازصندوق توسعه کمک گرفته شده است. همچنین دراین پروژه شرکت مپنا شریک و مجری طرح است. ٦٥‌درصد سهم غدیر و ٣٥‌درصد سهم شرکت مپناست. سلیمانی از افتتاح نیروگاه خورشیدی این شرکت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: درحال تکمیل نیروگاه خورشیدی ١٠مگاواتی هستیم. درصورتی که این پروژه به نتیجه برسد، بزرگترین نیروگاه خورشیدی بخش خصوصی کشور خواهد شد.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو هم در آیین بهره‌برداری روزگذشته گفت: ظرفیت تولید برق درنیروگاه‌های کشور درحال حاضر ٧٦‌هزار مگاوات می‌باشد که ٧‌هزار مگاوات آن با سرمایه‌گذاری در دوره دولت یازدهم ایجاد شده است.

وزیر نیرو تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده دربخش نیروگاهی ١٦‌هزارو٢٤٣ مگاوات برق به ظرفیت موجود کشور اضافه می‌شود.

۲۳‌هزار روستا صاحب اینترنت پرسرعت شد

وزیر ارتباطات هم دراین هفته به دفعات حامل خبرهای خوشی بود. روزگذشته محمود واعظی از بهره‌مندی و اتصال بیش از ۲۳‌هزار روستای کشور به اینترنت پرسرعت خبر داد. او بر توزیع متوازن امکانات، خدمات و زیرساخت‌های ارتباطی تأکید و تصریح کرد: دولت معتقد است که همه امکانات و تجهیزات زیرساختی نباید محدود به تهران و مراکز استان‌ها شود و از قضا نقاطی که از مراکز دورتر هستند، نیازمند امکانات بیشتری هستند. او با اشاره به برنامه‌های سفر دو روزه خود به استان سمنان گفت: درسفر به استان سمنان پروژه‌هایی به ارزش ۱۵۰‌میلیارد ریال در سمنان و شاهرود به بهره‌برداری می‌رسد.

واعظی با بیان این‌که در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به ارتباطات شده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت شبکه انتقال شهرستان گرمسار در دولت تدبیر و امید سه‌برابر شده و پهنای باند نیز به همین میزان افزایش یافته است.

او علاوه براین موضوع، به ملی‌شدن اینترنت اشاره کرد و درمحل فرمانداری گرمسار درجمع خبرنگاران گفت: گذشته از تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص لزوم راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات، هم در برنامه پنجم و هم در برنامه ششم این مهم جزو تکالیف وزارت ارتباطات بوده، از این‌رو این مهم جزو اولویت‌های دولت تدبیر و امید بوده است.

این عضو کابینه یازدهم ادامه داد: با شبکه ملی اطلاعات تلاش می‌شود همه چیز از تولید محتوا تا انجام خدمات در داخل کشور انجام شود و به این ترتیب هم امنیت شبکه دراختیار خود ماست و هم توأمان از حقوق شهروندی نیز صیانت شده است.

واعظی با اشاره به مزایای شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: ایجاد این شبکه علاوه بر صیانت از داده‌ها، شکاف دیجیتالی که در داخل کشور به وجود آمده را نیز مرتفع خواهد کرد.

٦٢٥ طرح تا پایان دولت یازدهم افتتاح می‌شود

پرونده طرح‌های نیمه‌کاره بسته می‌شود. درنشست خبری روز گذشته محمدباقر نوبخت که با حضور خبرنگاران برگزار شده بود، سخنگوی دولت با بیان این‌که تمام تلاش دولت کاهش مشکلات جامعه است، اعلام کرد: حدود ٤٠‌هزار‌میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص داده شده و سیاست دولت اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و مصوبات سفرهای رهبرمعظم انقلاب در سنوات گذشته و سفرهای رئیس‌جمهوری در اولویت قرار دارند. به گفته نوبخت، تا پایان اردیبهشت‌ماه ‌سال آینده شاهد افتتاح ٢٦٤ پروژه خواهیم بود و تا پایان دولت یازدهم ٦٢٥ پروژه افتتاح می‌شود. او درباره پساتحریم و پول‌های بلوکه‌شده ایران گفت: تمام پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود. به گفته نوبخت، آنچه که برای رفع بلوکه‌شدن پول‌های ایران توافق شده بود، انجام شده، اما بعضی کشورها مثل هند عذری از نظر تحریم ندارند و ممکن است اخلال یا تعللی دراین زمینه داشته باشند.  

دولت یازدهم اخلاق‌گراست

 نوبخت گفت: بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم ما به اسناد و مدارک و مستنداتی دست پیدا کردیم که متوجه برخی از تخلفات شدیم، اما ترجیح دادیم به جای این‌که آنها را رسانه‌ای کنیم، مسیر قانونی آن طی شود. سخنگوی دولت یادآور شد: ما وظیفه نداریم با پایبندی به اخلاقی که مدعی آن هستیم، این را افشاگری می‌کردیم، ترجیح دادیم اغماض هم نکنیم، چون بیت‌المال است، بنابراین موارد را به مراجع قضائی گزارش دادیم و از دستگاه‌های نظارتی خواستیم این موضوع را پیگیری کنند.

تولید ۱۲‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن گندم کلید خورد

گندم یک کالای استراتژیک است. روز گذشته مجری طرح گندم گفت: تولید ۱۲‌میلیون و۶۰۰‌هزار تن گندم در برنامه ششم توسعه برای ‌سال ۹۶ هدفگذاری شده است. به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری‌پور اعلام کرده است: از اواخر شهریورماه امسال تاکنون درمجموع نزدیک به ۵‌میلیون و۸۷۵‌هزار هکتار اراضی به کشت گندم اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل ۲‌درصد کاهش نشان می‌دهد. مجری طرح گندم با اشاره به این‌که کاهش ۲‌درصدی سطح زیرکشت گندم، بیشتر در اراضی آبی بوده است، اضافه کرد: در زمینه کاهش سطح زیرکشت گندم، رویکردهای معاونت امور زراعت را دنبال می‌کنیم تا در اراضی آبی به سطح کشت یک‌میلیون و۹۰۰‌هزار هکتار برسیم.

ما هیچ وابستگی در بذر گندم به خارج از کشور نداریم. این موضوع دیگری است که درپایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است. اسفندیاری‌پور درباره بذر گندم توزیع‌شده گفت: امسال ۴۷۲‌هزار تن بذر اصلاح‌شده یارانه‌دار برای کشت گندم دراختیار کشاورزان قرار گرفت.

مجری طرح گندم اذعان داشت: ۱۰۰‌درصد بذر گندم توزیع‌شده در داخل کشور و توسط ۲۰۰ شرکت خصوصی و تعاونی‌های روستایی تولید شده است.

۱۸ ریل‌باس به ناوگان ریلی وارد می‌شود

توسعه ریلی یکی از اولویت‌های مهم کابینه روحانی است؛ اگرچه به عقیده‌ خیلی‌ها موانع پیش‌روی دولت این توسعه را کمرنگ کرد. روزگذشته مدیرعامل راه‌آهن از ورود ۱۸ ست ریل‌باس به ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور تا پایان‌ سال آینده خبر داد. سعید محمدزاده گفت: با حمایت مقام معظم انقلاب درخصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی و نیز تأکید دولت در برنامه ششم توسعه براین مهم موارد مناسبی برای حمل‌ونقل ریلی دیده شده که امیدواریم طی ٥‌سال آینده شاهد توسعه این شق از حمل‌ونقل باشیم.

او با اشاره به توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای و مسافر و اجرای پروژه‌های ریلی خطوط حومه‌ای، دوخطه‌کردن مسیرهای منتهی به کلانشهرها و سه یا چهارخطه‌شدن خطوط ابراز امیدواری کرد: تا پایان ‌سال‌جاری طرح تهران تا مقاصد اطراف آن (حومه) به بهره‌برداری برسد.

محمدزاده با بیان این‌که طبق دستور وزیر راه‌وشهرسازی ایستگاه زنجان در راستای خدمات‌رسانی به شهروندان به ایستگاه TOD تبدیل می‌شود، تصریح کرد: تا پایان ‌سال آینده ١٨ ست ریل باس تحویل ناوگان ریلی کشور می‌شود.

پای خارجی‌ها به تالار حافظ باز شد

خارجی‌ها وارد بازار سرمایه ایران شده‌اند. شاپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به تسهیل حضور خارجی‌ها دربازار سرمایه ایران پس ازبرجام گفت: عمده خارجی‌ها ازکشورهای همسایه یا آلمانی‌زبانان هستند که سهم آنان دربورس اینک به بیش از ١٢‌هزار‌میلیارد ریال رسیده است. او توضیح داد: توافقنامه برجام کمک کرد برخی سرمایه‌گذاران خارجی راحت‌تر به بازار بورس ایران ورود کنند و علاوه بر آن، سازمان بورس نیز اقدام‌هایی انجام داد تا در کوتاه‌مدت فعالیت‌هایی برای نقل‌وانتقال وجوه انجام شود. محمدی ادامه داد: دربحث افتتاح حساب برای خارجی‌ها نیز اقدام‌هایی انجام شده که ابتدا در شورای پول و اعتبار مطرح و با نظر مساعد این شورا به مرکز پولشویی ارسال شد؛ علاوه بر آن، راهکارهایی بلندمدت نیز به این منظور دنبال می‌شود.

شاپور محمدی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه سازمان بورس با آلمان‌ها، از تعامل و همکاری فنی این سازمان با کره‌جنوبی، هند و سوئد درحوزه بازار سرمایه نیز خبر داد و یادآور شد: درحوزه ابزارهای مالی اسلامی نیز با کشور مالزی ارتباط خوبی داریم.

٧٥٠٠ واحد صنعتی احیا شد

٧٥٠٠واحد صنعتی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشتند. محمدرضا فیاض معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزیرصنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر، گفت: بالغ بر ٢٢‌هزار واحد صنعتی موجود درکشور کوچک و متوسط هستند و امسال ازمجموع ١٦‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده به صنایع؛ حدود ١٤‌هزارو٥٠٠‌میلیارد تومان پرداخت شده است.



دیدگاهها بسته شده است.