آغاز روزهای فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین

به گزارش عرصه، نمایشکاه عکس اصفهان، نگارگری ایرانی، خوشنویسی، معرق‌کاری، صنایع دستی و اجرای موسیقی از بخش‌های این رویداد فرهنگی مهم در این شهر است.

آیین افتتاحیه این برنامه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ با حضور لیو بوشلیچ (شهردار شهر موستار)، پروفسور یاکو پهار (مشاور عالی نخست وزیر کانتون هرزگوینا)، سالم ددویچ (مفتی کانتون توزلا)، دانیل ویدویچ (رئیس مرکز فرهنگی کاتارینا)، محمود حیدری (سفیر) و علی‌اصغر عامری (رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایران در محل مرکز فرهنگی کاتاریتا شهر موستار برگزار شد.

محمود حیدری – سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین – در این مراسم گفت: ارتباطات فرهنگی مهم‌ترین راه شناخت دو ملت از یکدیگر و زمینه‌ساز توسعه روابط سیاسی و اقتصادی است. برقراری روابط رسمی فرهنگی بین ایران و بوسنی به نخستین روزهای تشکیل این کشور بازمی‌گردد و همکاری و حمایت نهادهای عالی‌رتبه سیاسی و فرهنگی بوسنی به‌ویژه کانتون هرزگ نرتوا به مرکزیت شهر موستار در کنار استقبال صمیمی و گرم مردم و فرهیختگان این شهر نشان از اراده جدی دو طرف برای گسترش همکاری‌های فرهنگی و برگزاری رویدادهایی نظیر روزهای فرهنگی ایران در این کشور است.

سپس پروفسور یاکو پهار – مشاور عالی نونکو هرتسگ نخست‌وزیر – به نمایندگی از او در سخنانی گفت: این نمایشگاه با آثار فاخر آن، با هدف نشان دادن شباهت‌ها و اشتراکات فرهنگی دو ملت سامان داده شده و هرگز نباید با پیش‌انگاری و تحت تاثیر چیزهای دیگر که گاهی در مورد ایران گفته می‌شود و کاملا بعید و دور از ذهن است، نگریسته شود.

او ادامه داد: سیاست این کانتون احترام ویژه نسبت به فرهنگ‌ها و ملت‌های دیگر است، چرا که آن را به عنوان تنها راه برای پیشرفت خود از یک سو و نیز برقراری ارتباطات خوب با کشورهای دیگر می‌بینیم. امیدواریم برگزاری این نمایشگاه فرهنگی گامی بزرگ در بهبود و گسترش ارتباطات خوب و دوستی بین دو ملت باشد. همچنین امیدواریم که همکاری ما علاوه بر زمینه‌های فرهنگی در حوزه‌های اقتصادی نیز بهتر و گسترده‌تر شود.

در ادامه علی اصغر عامری – رایزن فرهنگی – اظهار کرد: بسیار مفتخرم که نمایشگاه روزهای ایران را برای دومین سال متوالی به مناسبت گرامیداشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در شهر موستار برگزار می‌کنیم. انقلاب اسلامی مقطع رهایی ملت ایران و سرآغاز حاکمیت ارزش‌های معنوی و مردم‌سالاری دینی و رمز پیروزی و تداوم آن ایمان، مجاهدت و وحدت ملت بر حول رهبری واحد است.

او افزود: امیدوارم این نمایشگاه که با حضور سه تن از هنرمندان چیره‌دست اصفهان و نیز اعضای گروه موسیقی آوای خورشید برگزار می‌شود، سرآغاز ارتباط و دوره جدیدی بین دو شهر اصفهان و موستار باشد که از مشترکات فرهنگی زیادی برخوردارند. شهر موستار زادگاه ایران دوستان و فارسی‌دانان بزرگی همچون فوزی موستاری است که کتاب بلبلستان را به سبک گلستان سعدی نگاشته و بزرگانی دیگر نظیر درویش پاشا بایزیداگیچ، ضیائی موستاری و احمد رشدی موستاری که به زبان فارسی شعر سروده، کتاب نوشته و یا تدریس کرده‌اند.

وی باتشکر از نخست وزیری، وزارت فرهنگ کانتون و شهرداری موستار به عنوان مشارکت‌کنندگان در برگزاری این نمایشگاه، از شهرداری اصفهان به عنوان شریک اصلی این برنامه با رایزنی فرهنگی نام برد و تشکر کرد.

در ادامه لیوبو بشلیچ – شهردار شهر موستار – در سخنانی ضمن تشکر از سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، گفت: واقعا بسیار مفتخر و خرسندم از اینکه شاهد برنامه امشب در مرکز فرهنگی کاترینا هستم و همچنین از تمامی شرکت‌کنندگان که حضور یافته‌اند تا این آثار فاخر و زیبا را ببینند و مفاهیم عالی فراسوی آن را درک کنند، سپاسگزارم. شهر موستار همواره با روی باز از مهمانان و علاقه‌مندان خود استقبال کرده است.

او افزود: من تشکر ویژه خود را به تمام هنرمندانی که از راه دور به شهر ما آمده‌اند تقدیم می کنم. شهروندان ما علاقه‌مندند تا دوستان خود را هر چه بیشتر و بهتر بشناسند. شهر اصفهان شهری پر از پل‌های قشنگ و یکی از زیباترین شهرهای ایران است که ما در این چند روز فرصت یافته‌ایم میزبان هنرمندان آن در شهر موستار باشیم. شهری که پل و زیبایی‌های طبیعی آن شهرت جهانی دارد. موهبتی را که ما از طریق آشنایی و نزدیکی با یکدیگر کسب خواهیم کرد نمی‌توان با هیچ چیز دیگر مقایسه کرد.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه زمینه همکاری بیشتر بین دو شهر موستار و اصفهان در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری را ایجاد کند.

در ادامه برنامه گروه موسیقی آوای خورشید اصفهان به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی پرداخت که با استقبال حاضران روبرو شد و سپس نمایشگاه روزهای فرهنگی ایران در موستار با حضور مقامات حاضر به طور رسمی گشایش یافت.

برنامه‌های متنوع این رویداد فرهنگی و هنری شامل اجرای موسیقی سنتی، نمایشگاه خوشنویسی، مینیاتور، معرق، نمایشگاه عکس اصفهان، نمایشگاه صنایع دستی و اکران فیلم‌های مستند از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران است.

در این نمایشگاه علاوه بر ۳۰ تابلو خوشنویسی محسن سلیمانی، آثار نگارگری استاد محمود لاهیجانیان به نمایش گذاشته شده و چند قطعه از آثار معرق‌کاری اکبر شاهمندی نیز در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. تصاویری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری اصفهان از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که تا ۲۲ بهمن‌ماه ۹۵ در موستار ادامه دارد.



دیدگاهها بسته شده است.