توقف تحقیق درباره جنایات انگلیس در عراق به دلیل از دست رفتن آبرو


وزیر دفاع انگلیس از توقف تحقیقات درباره جنایات ارتش این کشور در عراق به دلیل به خطر افتادن آبروی بریتانیا خبر داد.

به گزارش عرصه به نقل از دیلی تلگراف، «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس از توقف پروژه ۶۰ میلیون پوندی تحقیقات درباره جنایات ارتش انگلیس در عراق ظرف ماه های آتی خبر داد.

تصمیم برای توقف تحقیقات در این رابطه بعد از آن اتخاذ شد که نمایندگان پارلمان انگلیس متوجه شدند نتایج این تحقیق به نیروی دفاعی انگلیس ضربه می زند.

فالون اعلام کرد که تیم تحقیق و رسیدگی به اتهام شکنجه گری نظامیان انگلیس در عراق که در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط دولت بریتانیا تشکیل شد، در فصل تابستان، بسته خواهد شد.

وزیر دفاع بریتانیا همچنین گفت حدود ۹۰ درصد از ۶۷۳ موردی که در اتهام بدرفتاری و شکنجه غیرنظامیان در افغانستان مطرح‌ شده است، رد خواهد شد و باقی اتهامات از سوی نیروی پلیس دریایی سلطنتی مورد تحقیق و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که یک کمیته پارلمانی انگلیس پیشتر در روز جمعه، در گزارشی مدعی شد نظامیان بازنشسته و در حال وظیفه انگلیس با برخورد نامناسب و به‌شدت آزاردهنده تیم تحقیقات مواجه شده‌اند.

این کمیته پارلمانی در گزارش خود افزود بسیاری از ادعاهای مطرح شده مدرک و گواه معتبر ندارند.

در این گزارش آمده است، تیم تحقیقات بدون توجه به هرگونه تاثیر و پیامدهای احتمالی بر وجهه جهانی ارتش بریتانیا، عمل می‌کند.

این در حالی است که تصمیم انگلیس برای بستن پرونده تحقیقات با انتقاد عفو بین‌الملل مواجه شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از این تصمیم، بر لزوم تحقیقات مستقل تاکید کرده است. بسیاری از این ادعاها به شکنجه و آزار جسمی، جنسی و دینی، در روند بازجویی و اعتراف گیری از مظنونان مربوط می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.