مواضع سوئد در قبال «مساله هسته ای ایران» همواره معتدل بود


رئیس جمهور کشورمان گفت: روابط ما با سوئد در برخی از زمینه ها حتی در دوران تحریم ها هم ادامه پیدا کرد و مواضع سوئد نسبت به مسئله هسته ای ایران همواره یک رویکرد میانه و معتدلی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود با نخست وزیر سوئد با اشاره به روابط دیرینه میان دو کشور اظهار داشت: ما امروز توانستیم در خصوص مسائل دو جانبه منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفتگو داشته باشیم.

وی افزود: سوئد هم به عنوان یک کشور پیشرفته اروپایی و هم به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا و هم به عنوان یک عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای ما اهمیت خاصی دارد.

روحانی ادامه داد: امروز پس از به وجود آمدن توافق هسته ای یا همان برجام شرایط مناسبی برای توسعه همکاری ها با کشورهای اروپایی از جمله سوئد در زمینه های اقتصادی و تجاری به وجود آمده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مواضع سوئد همیشه از یک میانه‌روی و تعادلی برخوردار بوده است، توضیح داد: روابط ما با سوئد در برخی از زمینه ها حتی در دوران تحریم ها هم ادامه پیدا کرد و مواضع سوئد نسبت به مسئله هسته ای ایران همواره یک رویکرد میانه و معتدلی بود.

وی تصریح کرد: ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه حمل و نقل، محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین معادن و صنعت وجود دارد. اراده دو کشور بر این است که سطح روابط به دوره قبل از تحریم ها برگردد به ویژه در زمینه تضمین صادرات و صندوق تضمین صادرات و همچنین در زمینه روابط بانکی بتوانیم روابط نزدیک تری را با یکدیگر برقرار نماییم.

روحانی ادامه داد: ما معتقدیم اتحادیه اروپا بعد از برجام باید از شرکت ها و بانک های اروپایی حمایت کند تا از فضای پس از برجام برای منافع مشترکمان بتوانیم حداکثر استفاده را کنیم.

رئیس جمهور گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که مورد بحث ما قرار گرفت مسئله مسیر ترانزیت ایران و اروپای شمالی و شرقی به اقیانوس هند و ارتباطی که می توانیم از لحاظ جاده ای و ریلی بین این دو منطقه برقرار کنیم، بود. همچنین در خصوص روابط دانشگاهی و علمی و به ویژه فناوری های جدید و ارتباطی که بین دو کشور در این زمینه می تواند وجود داشته باشد، مورد بحث قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر مورد بحث میان دو کشور مسائل منطقه به ویژه عراق، سوریه و یمن بود، اظهار کرد: موضوع آتش بس در سوریه برای هر دوی ما اهمیت دارد و امیدواریم که این وضعیت ادامه پیدا کند و مذاکرات بین معارضین و دولت سوریه امتداد داشته و در نهایت صلح و امنیت در سوریه برقرار شود و با گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهة النصره مبارزه کنیم.

روحانی افزود: در زمینه مسئله فلسطین و معضلاتی که در منطقه وجود دارد و همچنین راه های کاهش تنش مورد بحث و مذاکره دو طرف قرار گرفت. وضعیت امروز مردم یمن و فشاری که بر روی آنها در خصوص کمبود غذا و دارو وجود دارد، ضرورت آتش بس و مذاکرات یمنی یمنی مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

رئیس جمهور بیان کرد: سفر نخست وزیر سوئد به ایران به همراه هیاتی عالیرتبه و با حضور ۴۰ شرکت که اولین سفر نخست وزیر این کشور به ایران محسوب می شود، نشان دهنده اراده جدی دو کشور در توسعه روابط دو جانبه و همچنین اراده برای رایزنی در جهت کاهش تنش های موجود و ایجاد صلح و ثبات منطقه ای و جهانی است.

در ادامه این نشست خبری، «استفان لوفون» نخست وزیر سوئد گفت: امروز اینجا با هیات بزرگی از تجار شناخته شده و همچنین مسئولین ارشد سازمان ها و آژانس های سوئد حضور پیدا کردیم و سطح این هیات نشان دهنده اهمیت روابط میان دو کشور است. ما مذاکرات مختلفی را امروز در حوزه های منطقه ای، حقوق بشر و مسئله سوریه با طرف ایرانی داشتیم.

لوفون تصریح کرد: در ادامه این سفر هم چند وزیر و نمایندگان شرکت های بزرگ سوئد به ایران خواهند آمد و بار دیگر از میزبانی ایران تشکر می کنند و این سفر را برای خودم و هیات همراه افتخار می دانم.



دیدگاهها بسته شده است.