به گزارش عرصه، پروفسور «برایان کینگ» از دانشگاه پلیتکنیک هنگ کنگ در سخنرانی خود که بهصورت ویدئویی پخش شد، با ابراز خرسندی از برگزاری دومین کنفرانس بینالمللی گردشگری و معنویت، مسائلی را در خصوص انطباق نیازهای معنوی و مذهبی مسافران در اروپا و آسیا مطرح کرد.
او در بخشی از سخنرانی خود، دیدگاههای علمی به ارتباط گردشگری و سفر زیارتی و تأثیر افزایش پویایی مقاصد گردشگری بر بازارهای منبع و زمینههای مذهبی و معنوی اشاره کرد و با بررسی نتایج مطالعه در یک مسیر زیارتی در اسپانیا، اظهار کرد: هر ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط جهان از جمله آسیا، مسیر زیارتی کامینو د سانتیگو (Camino da Santiago) در شمال اسپانیا را طی میکنند. شرکتکنندگان در این مراسم، طیف کاملی از گرایشات معنوی و مذهبی از جمله اعتقادات پرشور مذهبی تا اگنوستیسیم را به نمایش میگذارند.
بررسی پدیده رو به رشد گردشگری بینالمللی کشورهای مسلمان از منطقه آسیا- اقیانوسیه (با محوریت چین، کره جنوبی و ژاپن) بخش انتهایی سخنرانی پروفسور کینگ بود که به لزوم توجه کشورهای مقصد به افزایش خدمات ارائه شده به گردشگران مسلمان برای پاسخگویی به نیازهای معنوی و مذهبی آنها اشاره داشت.
خطوط هوایی و فرودگاه ها فراموش نشود
«آندریاس پاپاتئودورو» از دانشگاه آژین یونان در سخنانی گفت: جوامع معاصر در جستجوی معنویت به عنوان راهحلی برای غلبه بر اضطراب و تنگناهای زندگی معاصر هستند و گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی نقش مهمی در این بین ایفا میکنند.
وی افزود: بسیاری از مناطق مذهبی و مقدس در مناطق با دسترسی ضعیف قرار دارند که بسیاری از بازدیدکنندگان به ویژه گردشگران خارجی را از سفر به این مناطق بازمیدارد. توسعه حمل و نقل هوایی تا حدودی به کاهش این مشکلات و افزایش ارتباط و تبادل فرهنگی کمک کرده است.
این استاد دانشگاه یونان ادامه داد: آزادسازی بازارهای حمل و نقلهایی در سطح جهان (از جمله خاورمیانه) به این معناست که خطوط هوایی از آزادی عمل بیشتری برای انتخاب مسیرهای پروازی برخوردار هستند. این مسأله فرصت مناسبی را برای رشد و گسترش خدمات آنها فراهم میکند.
او با اشاره به ظرفیتهای بالقوه فرودگاههای ایران از جمله فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، نقش فرودگاهها و خطوط هوایی در ایجاد شغل و تولید ناخالص داخلی (GDP) را مورد تاکید قرار داد.
صلح، پیام گردشگری
محمد بهرامی زاده، معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی ایران نیز درباره همگرایی فرهنگی برای صلح و دوستی از طریق گردشگری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مهمترین دستاورد گردشگری برای امروز صلح و دوستی است که از طریق همگرایی فرهنگی پدید میآید و از جمله لوازم آن میتوان به پیدایش آرمانهای مختلف بین مردم کره خاکی (رفتارهای مشترک) اشاره کرد.
او تاکید کرد: گردشگری معنوی تنها منوط به گردشگری زیارت نیست، بلکه میتوان گردشگری معنوی را به دوگونه مذهبی یعنی زیارت و سفر به منظور مناسک مذهبی و غیرمذهبی یعنی مکاشفه، جستجو در معنا، صلح و دوستی تقسیم کرد. در نهایت نیز گردشگری، معنویت و صلح در کنار هم قرار میگیرند.
معضل مراکز خرید اطراف کعبه
دکتر بدرالدین محمد از دانشگاه “سینس” مالزی نیز با بررسی نمونههای زیادی از گردشگری مذهبی در آسیا از جمله در لائوس، بالی اندونزی، هند و حتی ژاپن، اظهار کرد: سازمان UNWTO هر سال برنامههای متعددی در حوزه گردشگری برگزار میکند و حتی در بحث حج نیز فعالیتهای زیادی انجام داده است. هر ساله شمار زیادی از مسلمانان برای زیارت خانه خدا به عربستان سفر میکنند، اما ساخت مراکز خرید متعدد در اطراف خانه خدا اکنون به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. جمعیت زیادی به جای آنکه مشغول زیارت باشند، در این مجتمع ها حضور دارند.
وی ادامه داد: برگزاری فستیوال های مذهبی کارکردهای مختلفی دارد؛ به عنوان مثال ژاپن از طریق برگزاری همین فستیوال های مذهبی کشور خود را از افول اقتصادی نجات داد. باید به این نکته توجه شود که گردشگری مذهبی می تواند برای کشورها از جمله ایران بسیار سودآور باشد.
رسانه و گردشگری بیشترین بهره را از انقلاب ارتباطات بردهاند
ایرج افشار سیستانی، پژوهشگر و استاد ایرانشناسی _ نیز با اشاره به نقش رسانه در گردشگری گفت: در این دوره رسانههای جهان با نشان دادن تصویر سیاه از ایران بزرگترین ضربه را به مردم وارد کردند .در واقع حریفان ایران در این چند سال بسیار موفق عمل کرده اند ، بنابراین برای دگرگونی نگاه جهان لازم است رسانه های ایرانی کمک کنند.
وی ادامه داد: فرآیند دگرگونی رسانه ها آنقدر پرشتاب است که اگر رسانه های داخلی خود را هماهنگ نکنند دچار توقف در گردشگری خواهیم شد. همچنین
می توان گفت، هیچ وسیله ای به اندازه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی در شکوفایی گردشگری کارا تر و انعطاف پذیر تر یافت نمیشود. رسانه و گردشگری بیشترین بهره را از انقلاب ارتباطات بردهاند.
دومین کنفرانس بین الملی گردشگری که از روز سهشنبه (۲۶ بهمن) آغاز شده، تا روز چهارشنبه در دانشگاه علم و فرهنگ ادامه دارد.
–