افتتاح مرکز تخصصی ابریشم‌بافی در گلستان

به گزارش عرصه، به نقل از  روابط عمومی صنایع دستی استان گلستان،  مرکز تخصصی ابریشم بافی بخش دوزین در شهرستان مینودشت امروز (۲۸ بهمن ماه) باحضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، امام‌جمعه بخش کوهسارات، فرماندار، بخشدار، هنرمندان، مردم و جمعی از مسوولان افتتاح شد.

این مرکز تخصصی با اعتبار ۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات اداره کل تجهیز و با ظرفیت اشتغالزایی ۳۰  نفر به بهره‌برداری رسیده است.

ابریشم‌بافی هنری است که از دیرباز در استان گلستان به ویژه شهرستان‌های رامیان و مینودشت رواج داشته است. در محدوده فعلی استان گلستان ابریشم‌بافی و تولید ابریشم دارای سابقه‌ای دیرینه است. با توجه به منابع تاریخی، در دوره حمله مغول و عهد صفویه، گرگان یکی از مناطق مهم تولید ابریشم ایران بوده است. پارچه‌های بافته شده در منطقه گرگان به سبک پارچه‌های ابریشمی چینی است.

پارچه‌های ابریشمی با تارهای طلا و نقره در شوشتر، شیراز، فسا، اصفهان بافته می‌شدند، از جمله مراکز ابریشم‌بافی ایران مناطق رامیان، مینودشت و ترکمن صحرا در استان گلستان و روستای زاوین، کلات نادری، راز، جرگلان، مانه و سملقان در استان خراسان را می‌توان نام برد.



دیدگاهها بسته شده است.