اولاد با «سایه‌های ترک‌خورده» می‌آید

این شاعر به عرصه گفت: «سایه‌های ترَک‌خورده» نام دهمین دفتر شعر من است که در برگیرنده ۷۳ غزل و یک مثنوی بلند و تعدادی تک‌بیتی است و در نشر روزگار منتشر خواهد شد. در این مجموعه از رباعی و دوبیتی استفاده نکرده‌ام، چون به زودی دفتر جداگانه‌ای از «چهارگانه»هایم چاپ خواهد شد.

او در ادامه توضیح داد: بیشتر غزل‌های «سایه‌های ترَک‌خورده» تازه و چاپ نشده است که ویژگی‌های سبک و سیاق و ذهن و زبان خاص من را دارد، امّا، تعدادی از غزل‌ها و مثنوی مورد اشاره عاشقانه است با حال و هوای سال‌های دور و دیر. با این همه لازم است که دربارۀ شعرهای کوتاه و «تک‌بیت»ها توضیح مختصری بدهم. از آن‌جا که من در سال‌های اخیر نسبت به انتخاب و چاپ شعر سختگیرتر شده‌ام از برخی غزل‌ها تنها یک یا دو سه بیت را انتخاب کرده‌ام که دارای مفاهیم و پیام‌های بلندتری است و واژه‌ها و ترکیبات به خوبی شکل گرفته و با هم کنار آمده‌اند.

 او ادامه داد: به طور کلی روح و محتوای شعرهای این دفتر، اجتماعی و غنایی است با نگاهِ فلسفی و هستی‌شناسانه.

 اولاد اظهار کرد: راستش فکر می‌کردم این دفتر آخرین کارهای من در غزل باشد از این رو برخی غزل‌ها و دفاتر دست‌نویسم را بعد از چاپ و انتشار کتاب «صحرای بایزیدی» خانه‌تکانی کردم و در میان آن‌ها به شعرهایی برخوردم که به نظرم ارزش چاپ شدن را داشت، در واقع می‌خواستم «سایه‌های ترَک خورده» آخرین دفتر غزلم باشد و بعد بروم سراغ شعرهای نو و نیمایی و سپیدم به نام‌های ۱- چیزی شبیه مرگ مؤلف، ۲- یک سکته در شعری با این وزن و ۳- … و من سیاه‌مشق سفیدی دارم، که تعدادی از آن‌ها در مطبوعات و نشریه‌های فرهنگی کشور به چاپ رسیده است. امّا دو سه روز پس از این‌که دفتر «سایه‌های ترَک خورده» برای اخذ مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت باز هم غزل به سراغم آمد تا امروز که حدود ۳۰ – ۴۰ غزل تازه گفته‌ام و فکر می‌کنم تا چند ماه دیگر دفتر پُر و پیمانی از غزل داشته باشم.

این شاعر همچنین گفت: از سال ۱۳۶۹ تا امروز به ترتیب این کتاب‌ها از من چاپ شده است: ۱- باغ آتش، دارای ۳۱۷ غزل و ۳ مثنوی، ۲- بهار و تکه مهتاب، دربرگیرنده ۱۰۰ غزل، ۳- تریشه‌های غزل، حاوی حدود ۸۷ غزل و ده‌ها مثنوی و رباعی و دوبیتی، ۴- تو سرو هم که نباشی بلندبالایی، شامل یکصد غزل و چند تا مثنوی و رباعی و دوبیتی، ۵- کنار خوشه گندم، دفتری از ۴۷ غزل، ۶- در باغ خسته‌ بعدازظُهر، مجموعه‌ای از غزل‌ها و مثنوی و دوبیتی و رباعی، ۷- عاشقانه‌هایم را هیچ کس نمی‌خواند، دربرگیرنده ده‌ها غزل و مثنوی و رباعی و دوبیتی، ۸- از خودت‌ ای حوصله سر رفته‌ای، مجموعه‌ای از یکصد غزل و شش مثنوی و ده‌ها چهارگانه و دوبیتی، ۹- صحرای بایزیدی، دارای یکصد غزل و یک مثنوی، ۱۰- و سرانجام، سایه‌های ترک‌خورده، که مجموعه‌ای است از ۷۳ غزل و یک مثنوی و تعدادی تک‌بیتی.



دیدگاهها بسته شده است.