برگزاری بزرگداشت «علی‌شاه خان حیدری‌زادی»

عمران خودآموز در گفت‌وگو با عرصه، اظهار کرد: در ادامه سلسله همایش‌های بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان با مشارکت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران شعبه ایلام، همایش منطقه‌ای بزرگداشت زنده‌یاد علی شاه خان حیدری‌زادی شاعر کردی‌گوی و از مفاخر فرهنگی استان اوایل سال آینده برگزار می‌شود.

او محورهای این همایش را زندگی، زمانه و فعالیت‌های اجتماعی این شاعر، جلوه‌های فرهنگ عامه در شعر حیدری‌زادی، درون‌مایه‌ها و اندیشه‌های شعری علی‌شاه خان، توجه وی به شاعران و شخصیت‌های زمان خود، صناعات ادبی، صور خیال و جنبه‌های بلاغی، جلوه‌های هنری، عارفانه‌ها، شعر آیینی، تأثیر قرآن و حدیث، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، طبیعت و طبیعت‌سرایی و جایگاه زبان و شعر حیدری‌زادی در زبان کردی اعلام کرد.

خودآموز با بیان این‌که علاوه‌ بر این محورها دبیرخانه همایش پذیرای سایر شعرها و تولیدهای هنری مرتبط با شاعر است، یادآور شد: محدودیتی برای ارائه آثار وجود ندارد و مجموعه آثار ارسالی در صورت دارا بودن شرایط در فصلنامه علمی، ترویجی فرهنگ ایلام منتشر می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام آخرین مهلت دریافت آثار را ٢٥ فروردین‌ماه سال ٩٦ و زمان برگزاری این همایش را ٣٠ فروردین اعلام کرد و از علاقه‌مندان خواست آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چرداول ارسال کنند.

او از  علاقه‌مندان استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و ایلام خواست با ارسال اثر در این همایش منطقه ای شرکت کنند.

زنده‌یاد علی شاه خان حیدری‌زادی شاعر مجموعه «دار ئاسوو» یکی از چهره‌های نام‌آشنای شعر کردی ایلامی است که در سال ١٣٢٠ در روستای زنجیره شهرستان چرداول به دنیا آمد و در ١٩ فروردین سال ٨٢ روی در نقاب خاک کشید.

سلامت زبان، سلاست گفتار، تنوع مضمون و صفا و صمیمیت و مهرجویی از شاخصه‌های شعری این شاعر عنوان شده است.

زنده‌یاد علی‌شاه خان حیدری‌زادی علاوه بر شاعر بودن، هنر خطاطی و نقاشی نیز داشته و بین مردم به عنوان فردی مصلح و خیر معروف بوده است.



دیدگاهها بسته شده است.