همه مشکلات مملکت به کاستی‌های موجود در تعلیم و تربیت برمی‌گردد

به گزارش خبرنگار عرصه، دکتر مسعود صفایی‌مقدم در آیین افتتاحیه هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با عنوان فلسفه آموزش و یادگیری مداوم که امروز، چهارم اسفندماه در تالار شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، به ذهنیت موجود در میان برخی رشته‌های علوم و مهندسی درباره رشته تعلیم و تربیت و کارکردهای آن اشاره و اظهار کرد: شاید بگویند مگر فلسفه تعلیم و تربیت دستاوردهایی نیز دارد، اما اگرچه شاید اغراق به نظر برسد، واقعاً معتقد هستیم که همه مشکلات کشور به کاستی‌هایی که در تعلیم و تربیت داریم، برمی‌گردد؛ شاید هیچ بخشی از تعلیم و تربیت نیز مانند فلسفه تعلیم و تربیت نیز نتواند از این وضعیت مشکل‌زدایی کند.

وی با اشاره به وقایع اخیر گردوغبار و قطعی برق در خوزستان گفت: جلسه‌ای را پیرامون این موضوع برگزار کردیم که متخصصانی از رشته‌های مختلف الکترونیک، آب، برق و … حضور داشتند و به بیان راهکارها می‌پرداختند؛ آنجا گفتم اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم، این است که اصل قضیه چیست، زیرا هنوز مردم نمی‌دانند علت این مسأله چه بوده است که به یک‌باره برق، آب و مخابرات در سطح استان قطع شد که این قدر شایعات درباره آن وجود دارد.

دبیر علمی هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با بیان اینکه در ابتدا باید مسأله را خوب تعریف کنیم که شرح آن دقت می‌خواهد، گفت: وقتی در بدو امر مسأله را خوب توضیح ندهیم، راه‌حل‌ها در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند و به جایی نمی‌رسد؛ همه مشکلات مملکت ما چنین وضعیتی دارد و فلسفه تعلیم و تربیت می‌تواند از دور پرتویی بر عرصه بیافکند و بگوید که ما در کجای عالم ایستاده‌ایم.

صفایی مقدم با آرزوی تقویت روزافزون رشته فلسفه تعلیم و تربیت و رفع مشکلات کشور در پرتو تعلیم و تربیت مطلوب، اظهار کرد: انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران یک انجمن جوان و نوپا است که اکنون هشتمین همایش این انجمن با موضوع فلسفه آموزش و یادگیری به مدت دو روز در دانشگاه شهید چمران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آغاز به کار سایت همایش از اردیبهشت ۹۵، افزود: در مجموع ۲۵۰ چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال و با داوری‌های انجام‌شده، ۱۸۰ چکیده پذیرفته شد؛ در نهایت با بررسی اصل مقالات، ۴۰ مقاله برای ارائه شفاهی در همایش پذیرفته شدند. همچنین طی دو روز برگزاری این رویداد ۶ سخندان کلیدی به بیان آخرین یافته‌ها و دستاوردهای علمی خود در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت می‌پردازند.

دبیر علمی هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران همچنین در بخش دیگری از این همایش که به تجلیل از ۲ تن از شخصیت‌های برجسته فلسفه تعلیم و تربیت ایران – دکتر محمدجعفر پاک‌سرشت و دکتر خسرو باقری – اختصاص داشت، به معرفی شخصیت و مقام علمی این بزرگان پرداخت و اظهار کرد: ۳۱ سال پیش در چنین روزی اولین جلسه تدریس فلسفه تعلیم و تربیت خود را در دانشگاه شهید چمران برگزار کردم و همواره خدای بزرگ را به‌خاطر نعمت‌های بسیار از جمله دوستان، همکاران و استادان بسیار خوبی که داشتم، شاکر هستم.

صفایی مقدم ادامه داد: در اولین جلسه‌ای که تدریس کردم، به‌نوعی در کسوت شاگردی در خدمت دکتر پاک‌سرشت بودم و از آن روز تاکنون از تجربیات، بزرگ‌منشی و علم ایشان استفاده کرده‌ام؛ نه‌تنها من بلکه همه کسانی که با دکتر پاک‌سرشت ارتباط داشتند، نسبت به این موضوع متفق‌القول هستند که ایشان معلم بسیار خوبی است و معلمی خوب مستلزم آن است که انسان خوبی باشیم؛ چراکه اگر مهارت و دانش خوبی داشته اما انسان خوبی نباشیم، نمی‌توانیم معلم خوبی باشیم و به همین دلیل معلمی یک شأن انسانی است که تنها از انسان‌های بزرگ برمی‌آید. لذا به وجود دکتر پاک‌سرشت مفتخر هستیم.

وی همچنین با اشاره به شخصیت علمی و منش دکتر باقری، اظهار کرد: از زمانی که در سال ۶۱ به دانشگاه تربیت‌مدرس رفتم، ایشان نقش استادی و معلمی را بر گردن من و هم‌دوره‌ای‌ها داشته‌اند؛ ما در آنجا با هم زندگی کردیم و بعد با هم در استرالیا، در یک دپارتمان و زیرنظر یک استاد راهنما به ادامه مسیر پرداختیم؛ ایشان را از نزدیک می‌شناسم و فضائلی را در دکتر باقری سراغ دارم که مطمئنم بسیاری از همکارانشان نمی‌دانند. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که از وجود این انسان‌های فرهیخته بیش از پیش استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار عرصه، دکتر مسعود صفایی‌مقدم در آیین افتتاحیه هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با عنوان فلسفه آموزش و یادگیری مداوم که امروز، چهارم اسفندماه در تالار شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، به ذهنیت موجود در میان برخی رشته‌های علوم و مهندسی درباره رشته تعلیم و تربیت و کارکردهای آن اشاره و اظهار کرد: شاید بگویند مگر فلسفه تعلیم و تربیت دستاوردهایی نیز دارد، اما اگرچه شاید اغراق به نظر برسد، واقعاً معتقد هستیم که همه مشکلات کشور به کاستی‌هایی که در تعلیم و تربیت داریم، برمی‌گردد؛ شاید هیچ بخشی از تعلیم و تربیت نیز مانند فلسفه تعلیم و تربیت نیز نتواند از این وضعیت مشکل‌زدایی کند.

وی با اشاره به وقایع اخیر گردوغبار و قطعی برق در خوزستان گفت: جلسه‌ای را پیرامون این موضوع برگزار کردیم که متخصصانی از رشته‌های مختلف الکترونیک، آب، برق و … حضور داشتند و به بیان راهکارها می‌پرداختند؛ آنجا گفتم اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم، این است که اصل قضیه چیست، زیرا هنوز مردم نمی‌دانند علت این مسأله چه بوده است که به یک‌باره برق، آب و مخابرات در سطح استان قطع شد که این قدر شایعات درباره آن وجود دارد.

دبیر علمی هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با بیان اینکه در ابتدا باید مسأله را خوب تعریف کنیم که شرح آن دقت می‌خواهد، گفت: وقتی در بدو امر مسأله را خوب توضیح ندهیم، راه‌حل‌ها در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند و به جایی نمی‌رسد؛ همه مشکلات مملکت ما چنین وضعیتی دارد و فلسفه تعلیم و تربیت می‌تواند از دور پرتویی بر عرصه بیافکند و بگوید که ما در کجای عالم ایستاده‌ایم.

صفایی مقدم با آرزوی تقویت روزافزون رشته فلسفه تعلیم و تربیت و رفع مشکلات کشور در پرتو تعلیم و تربیت مطلوب، اظهار کرد: انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران یک انجمن جوان و نوپا است که اکنون هشتمین همایش این انجمن با موضوع فلسفه آموزش و یادگیری به مدت دو روز در دانشگاه شهید چمران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آغاز به کار سایت همایش از اردیبهشت ۹۵، افزود: در مجموع ۲۵۰ چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال و با داوری‌های انجام‌شده، ۱۸۰ چکیده پذیرفته شد؛ در نهایت با بررسی اصل مقالات، ۴۰ مقاله برای ارائه شفاهی در همایش پذیرفته شدند. همچنین طی دو روز برگزاری این رویداد ۶ سخندان کلیدی به بیان آخرین یافته‌ها و دستاوردهای علمی خود در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت می‌پردازند.

دبیر علمی هشتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران همچنین در بخش دیگری از این همایش که به تجلیل از ۲ تن از شخصیت‌های برجسته فلسفه تعلیم و تربیت ایران – دکتر محمدجعفر پاک‌سرشت و دکتر خسرو باقری – اختصاص داشت، به معرفی شخصیت و مقام علمی این بزرگان پرداخت و اظهار کرد: ۳۱ سال پیش در چنین روزی اولین جلسه تدریس فلسفه تعلیم و تربیت خود را در دانشگاه شهید چمران برگزار کردم و همواره خدای بزرگ را به‌خاطر نعمت‌های بسیار از جمله دوستان، همکاران و استادان بسیار خوبی که داشتم، شاکر هستم.

صفایی مقدم ادامه داد: در اولین جلسه‌ای که تدریس کردم، به‌نوعی در کسوت شاگردی در خدمت دکتر پاک‌سرشت بودم و از آن روز تاکنون از تجربیات، بزرگ‌منشی و علم ایشان استفاده کرده‌ام؛ نه‌تنها من بلکه همه کسانی که با دکتر پاک‌سرشت ارتباط داشتند، نسبت به این موضوع متفق‌القول هستند که ایشان معلم بسیار خوبی است و معلمی خوب مستلزم آن است که انسان خوبی باشیم؛ چراکه اگر مهارت و دانش خوبی داشته اما انسان خوبی نباشیم، نمی‌توانیم معلم خوبی باشیم و به همین دلیل معلمی یک شأن انسانی است که تنها از انسان‌های بزرگ برمی‌آید. لذا به وجود دکتر پاک‌سرشت مفتخر هستیم.

وی همچنین با اشاره به شخصیت علمی و منش دکتر باقری، اظهار کرد: از زمانی که در سال ۶۱ به دانشگاه تربیت‌مدرس رفتم، ایشان نقش استادی و معلمی را بر گردن من و هم‌دوره‌ای‌ها داشته‌اند؛ ما در آنجا با هم زندگی کردیم و بعد با هم در استرالیا، در یک دپارتمان و زیرنظر یک استاد راهنما به ادامه مسیر پرداختیم؛ ایشان را از نزدیک می‌شناسم و فضائلی را در دکتر باقری سراغ دارم که مطمئنم بسیاری از همکارانشان نمی‌دانند. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که از وجود این انسان‌های فرهیخته بیش از پیش استفاده کنیم.



دیدگاهها بسته شده است.