توجه به فرهنگ حفظ محیط زیست باید از کودکی آموزش داده شود

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور حجت الاسلام منتظری در نخستین همایش ملی حقوق سبز که صبح امروز از سوی سازمان بسیج حقوقدانان در گرگان برگزار شد با تاکید بر ضرورت مقابله جدی با تخریب محیط زیست و تاکید بر اینکه مطابق ایات و روایات حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ضروری و اجتناب ناپذیر است گفت:احیای محیط زیست و حفظ آن برای حفظ زندگی حرف اول را می زند و این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: محیط زیست را باید از سیطره افراد خارج کنیم که این موضوع مورد تاکید اسلام است و انفال را متعلق به حاکمیت اسلامی می داند.

منتظری تاکید کرد: متاسفانه امروز مالکیت برخی عناصر محیط زیست را به چنگال عده ای سودجو و منفعت طلب قرار داده ایم و برخی از پولدار ها در هر نقطه ای از جنگل و نقاط بکر و باصفا برای خودشان کاخ و ویلا می سازند و نمونه اش را شخصا در شمال کشور و تهران دیده‌ام.

دادستان کل کشور تصریح کرد: امروز متاسفانه افرادی که منافع فردی و مادی خود را بر منافع عمومی ترجیح می دهند و همه جا هم هستند و با پول هر کاری می کنند زیاد شده اند که هر بلایی سر محیط زیست می آورند و ککشان هم نمی‌گزد.

منتظری با تاکید بر ضرورت حضور بسیج در عرصه حفظ محیط زیست و با اشاره به اینکه طبق قانون می توانیم از بسیجیانی که دارای شرایط معین هستند به عنوان ضابط استفاده کنیم گفت:هر کجا که این نهاد مقدس پا به میدان گذاشته کاری کارستان کرده و امروز هم بسیج وار و با نظارت مردمی باید به فریاد محیط زیست برسیم و خیلی هم دل به مقامات اجرایی و دولت‌ها  نبندیم.

وی افزود: البته نهاد دولت هم باید تلاش کند و می کند اما برخی از آنها را هم که حتی متاسفانه مسوولیت در قبال این مسائل دارند و در محافل عمومی و مقابل دوربین سینه سپر می کنند که  محیط زیست و جنگل باید حفظ شود دیدیم که در فلان منطقه جنگلی زیبا ویلاسازی کرده اند.

دادستان کل کشور بر آمادگی قوه قضاییه و دادستانی کل بر مقابله جدی با تخریب و تجاوز به محیط زیست تاکید کرد و گفت: قانون جدید آیین دادرسی کیفری به دادستانی کل در خصوص احیای حقوق عامه اختیارات و وظایفی داده و ما به صورت جدی در پی احیای حقوق عمومی و صیانت از آن هستیم که از اولویت های مهمش حفظ محیط زیست است.

منتظری با تاکید بر اینکه در زمینه حفظ محیط زیست و جلوگیری از تعرض و تخریب آن تعارفی نداریم افزود: وظیفه ما دادستان هاست که در هر جایی و هر کسی،در هر موقعیتی چه آیت الله باشد؛چه امام جمعه،چه امام جماعت،چه مدیر و چه کارمند و چه از این جناح و آن جناح باید با متجاوزین به محیط زیست برخورد کنیم.

وی با اشاره به وضعیت مردم و محیط زیست خوزستان و مشکلات آنان که حاصل بی توجهی به محیط زیست است افزود:حق حیات و زندگی برای مردم مهم است یا ده میلیارد و صد میلیاردی که خرج ویلاسازی می شود و محیط زیست و زندگی و منابع طبیعی را تخریب می‌کنند.

منتظری صدور برخی مجوز های نامشروع و غیر قانونی و حاصل لابی گری و پارتی بازی را نیز ملاک تخریب محیط زیست و حریم رودها و جنگل ها و حفر چاه ها ندانست و تاکید کرد: افراد و مدیرانی که چنین مجوزهایی صادر می کنند خائن به ملت و مملکت هستند.

دادستان کل کشور در ادامه با تاکید بر ضرورت آموزش حفظ محیط زیست از کودکی گفت: توجه به فرهنگ حفظ محیط زیست باید از کودکی تا دانشگاه به افراد آموزش داده شود.



دیدگاهها بسته شده است.