حفاظت از میراث فرهنگی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود/۶۰۰ بنای تاریخی با اعتبارات ملی در حال مرمت‌

به گزارش عرصه، غلامرضا میثاقیان در حاشیه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در سمنان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرمت آثار تاریخی یک امر مداوم است و بسیاری از بناهای تاریخی به دلیل قدمت بالا، نیاز به مرمت مداوم دارند.حفظ و احیای بناهای تاریخی نیاز به همت عمومی دارد و برخورداری از همت عمومی از تخصیص اعتبار برای مرمت آثار مهم‌تر است.

میثاقیان با اشاره به همت اهالی شهر “تیران” اصفهان برای حفظ و احیای قلعه تاریخی این شهر گفت: مشارکت مردم این شهر الگوی مناسبی برای همت و مشارکت عمومی برای مرمت آثار تاریخی است.

وی، وجود نگرانی در مردم، مسئولان و رسانه‌ها در رابطه با حفظ و نگهداری از آثار تاریخی را ارزشمند دانست و افزود: در یک دوره طولانی، بناها و بافت‌های تاریخی کشور تخریب می‌شد و سازمان میراث فرهنگی در حفظ آثار تاریخی تنها بود.

میثاقیان، حفظ و حراست از بناهای تاریخی را همراه با حفظ میراث معنوی هر منطقه مهم دانست و اظهار کرد: باید خاطرات جمعی شهروندان، اتفاقات تاریخی مهم رخ داده در بناها و…. نیز حفظ شده و به آیندگان منتقل شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور تاکید کرد: بهترین راه حفظ بناهای تاریخی، تبدیل مطالبه حفاظت از میراث فرهنگی به یک مطالبه عمومی است.

کنگره علمی تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت استان سمنان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و با همکاری ارگانها و مراکز آموزش عالی استان سمنان، از روز گذشته در سمنان آغاز به کار کرد و تا امروز(پنجم اسفند ماه) ادامه دارد.

حوزه‌های فرهنگی- طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهر تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه های فرهنگی و عناصر وابسته از جمله محورهای این کنگره است.

از ۵۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه کنگره، ۱۸ مقاله برای ارائه و چاپ در کتاب کنگره انتخاب شد.

کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران، خرداد ماه سال آینده در شهر بم برگزار می‌شود.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که ۷۱۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



دیدگاهها بسته شده است.