فدراسیون فوتبال در آستانه تکرار یک تراژدی همیشگی

به گزارش عرصه، چند هفته قبل ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه ای زمان قرعه کشی مرحله انتخابی مسابقات قهرمانی کمتر از ۲۳ سال آسیا را به فدراسیون فوتبال اعلام کرد که بر این اساس قرعه کشی این مرحله ۲۷ اسفند ۹۵ برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران دقبای خود را می شناسد.

بر اساس اعلام AFC، مرحله انتخابی مسابقات فوتبال کمتر از ۲۳ سال، در تاریخ ۲۴ تیر تا ۲ مرداد ۹۶ به میزبانی چند کشور مختلف برگزار می شود. در دوره قبل این مسابقات و در مرحله انتخابی، ایران در نوروز ۹۴ میزبان رقبای خود بود. پس از پایان مرحله انتخابی و مشخص شدن تیم های حاضر، مرحله نهایی مسابقات کمتر از ۲۳ سال از تاریخ ۲۰ دی تا ۸ بهمن ماه در چین برگزار می شود.

تمامی این برنامه ریزی ها در حالی از سوی AFC در حالی انجام شده که هیچ تیم در این رده سنی وجود ندارد. در واقع بعد از حذف شاگردان محمد خاکپور در سال ۲۰۱۵ در مرحله یک چهارم نهایی انتخابی المپیک، این تیم به طور کامل منحل شد و از آن زمان تا کنون فدراسیون فوتبال در گیر و دار تشکیل اثین تیم بوده است.

پس از افزایش ناکامی ایران برای رسیدن به المپیک به ۴۴ سال، این بار فدراسیون فوتبال تحت هدایت برای جلوگیری از موازی کاری های کمیته ملی المپیک با این فدراسیون رایزنی هایی را با کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک انجام داد تا یکی از این دو سازمان مسئولیت تیم ملی امید را بر عهده بگیرند.

با این حال بعد از گذشت چند ماه، فریدون معینی در مصاحبه ای با عرصه، مشکلات مالی را دلیل وضعیت نامشخص این تیم عنوان کرد.

تمامی این اتفاقات یادآور سهل انگاری مسئولان گذشته فدراسیون است و به نظر می رسد در این دوره هم کوتاهی مسئولان می تواند نتایج چندین دوره گذشته را رقم بزند. با توجه به شرایط فعلی به نظر نمی رسد تیم ملی امید در سال ۹۵ سر و سامان بگیرد و از آغاز سال ۹۶، ۵ ماه تا شروع مرحله مقدماتی و ۱۰ ماه هم تا مسابقات نهایی باقی می ماند و قطعا در این زمان کوتاه ساختن تیمی که آینده فوتبال ایران را یدک بکشد بسیار سخت خواهد بود.

به قول کارل مارکس جامع شناس آلمانی، وقایع تاریخی دو بار اتفاق می افتند، مرتبه نخست تراژدی و مرتبه دوم کمدی است. عملکرد فدراسیون های گذشته در قبال تیم ملی امید به یک تراژدی همیشگی تبدیل شده و به نظر می رسد قصد درس گرفتن از این اتفاقات وجود ندارد.

کشورهایی مانند استرالیا، ژاپن و حتی کشورهای توسعه یافته حوزه خلیج فارس بعد از اتمام مسابقات المپیک به سرعت تکلیف تیم ملی زیر ۲۳ سال خود را مشخص کردند اما با وجود آغاز لیگ شانزدهم، تکلیف تیم ملی ایران کماکان نا معلوم است! و متولیان این تیم بسیار امیدوار هستند که تیم ملی امید بتواند راهی مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو شود.



دیدگاهها بسته شده است.