غنی سازی مغز فعالیت های هسته ای است


سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: غنی سازی مغز فعالیت های هسته ای است و بحث مورد نظر ترامپ مبنی بر توقف همیشگی موضوع غنی سازی است.

به گزارش عرصه به نقل از رادیو گفتگو، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا، با اشاره به انتشار نخستین گزارش آمانو در آستانه نشست شورای حکام در سال ۲۰۱۷ اظهار کرد: بحث عمده این گزارش ناظر بر رعایت ایران مبنی بر توافق نامه برجام است که به تعهدات جامه عمل پوشانده است و امروز طرف ایرانی باید مطالبه رفتار مناسب را از ۵+۱ و آژانس داشته باشد.

دپپلمات با سابقه کشور تاکید کرد: مردم ما باید به صورت شفاف بدانند که غربی ها اساسا با مسئله غنی سازی ما مخالف هستند که نمی توان آن را به نظامی یا غیر نظامی تقسیم کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: سیاق کلی آمانو اینگونه است که گزارشات را به صورت منفی مثبت تامین می کند چراکه پیشران آینده آژانس باید بر اساس این گزارش ها باشد و قرار نیست با هر گزارش پرونده بسته شود؛ در غیر اینصورت نیازی نخواهد بود که گروه های مختلف بازرسی در کشورمان تردد کنند.

ظهره وند گزارش آمانو را اینگونه تفسیر کرد که مدیرکل آژانس همچنان استخوان لای زخم را نگه داشته است و ادامه داد: بر این اساس آژانس می تواند درباره اقداماتی که در نظر دارد، در آینده از ایران مطالبه داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی میان فعالیت هسته ای به صورت مینیاتوری با فعالیت هسته ای صنعتی که در دیگر حوزه ها پیشران باشد، تفاوت قائل شد و تصریح کرد: کار کردن سانتریفیوژها کفایت نمی کند و آمانو همچنان درخواست تقلیل غنی سازی و نسبت به مسئله آب سنگین بحث دارد و در مورد PMD سوالاتی مطرح کرده است که ایرانی ها هنوز اطلاعات سال ۲۰۰۸ را به ما نداده اند.

ظهره وند با اشاره به وقفه اندازی برجام در فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان، گفت: آمانو همچنین درباره گازدهی به IR۸ سوال دارد که در این دوره تست آزمایش را پشت سر می گذارد؛ به هر حال تعهدات برجام را اجرایی کرده ایم و آمانو نیز در گزارش های خود اذعان دارد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

وی ادامه داد: تعهدی از سوی طرف مقابل وجود ندارد و تنها وعده هایی مبنی بر کاهش تحریم ها داده اند و خود امریکایی ها نیز هیچ کجا از لغو تحریم ها سخن نگفته اند و رئیس جمهور امریکا با اختیارات خود می تواند تحریم ها را تعلیق کند. ترامپ نیز اعلام می دارد برجام تامین کننده نظرات ما نیست ولی نمی گوید برجام چیز بدی است!

ظهره وند تاکید کرد: مردم ما باید به صورت شفاف بدانند که غربی ها اساسا با مسئله غنی سازی مخالف هستند که نمی توان آن را به نظامی یا غیر نظامی تقسیم کرد؛ بلکه با ذات [ایران] هسته ای مخالفت می کنند. غنی سازی مغز فعالیت های هسته ای است و بحث مورد نظر ترامپ مبنی بر توقف همیشگی موضوع غنی سازی است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده کشورمان افزود: اینکه ترامپ ادعای اضافه ای مطرح می کند را نباید اینگونه بدانیم که برجام چیز خوبی بوده است؛ ما کشوری مستقل هستیم و بر اساس نیازهای صنعتی باید فعالیت کنیم. بنابراین بر اساس ان. پی. تی باید فعالیت کنیم اما امروز ایران را به عنوان تهدید نشان می دهند چون در پارادایم غرب نیستیم و می گویند نباید [حق] دفاع داشته باشید!

ظهره وند بر لزوم مدیریت برجام تاکید کرد و بیان داشت: ما به عنوان یک کشور مستقل با آرزوهای بلند در زمینه رفاه و امنیت بالاتر و همچنین ارتقای فعالیت های هسته ای باید تصمیم بگیریم و در این بین برجام تعهدی است که ما انجام داده ایم و طرف مقابل اعلام می کند ما قدرت پولی و مالی برتر هستیم و باید در مقابل ما کرنش کنید که سخنی غیر منطقی است.



دیدگاهها بسته شده است.