مسأله فلسطین و کارآمدی مدل مقاومت دلیرانه برابرالگوی سازش ذلیلانه


تنها مروری اجمالی بر تحولات منطقه‌ای و بویژه اتفاقات داخلی فلسطین اشغالی و لبنان قهرمان در سالهای اخیر کافی است تا به عیان کارآمدی مدل مقاومت دلیرانه بر الگوی سازش ذلیلانه دیده شود.

عرصه– گروه سیاست، محمد مهدی رحیمی: تهران هفته گذشته رنگ و بوی فلسطین گرفته بود و بر در و دیوار پایتخت ایران، شعارها و نمادهای ضد اشغالگری به چشم می‌آمد. بیش از ۷۰۰ مقام و شخصیت خارجی خود را به تهران رسانده بودند تا در «ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» شرکت کنند. سطوح شرکت کنندگان اگرچه متفاوت بود و از روسای مجالس تا جوانان عضو سازمان‌های مردم نهاد در میان آنها دیده می‌شدند اما همه در یک موضوع اشتراک داشتند؛ لزوم حمایت از فلسطین مظلوم.

این دوره از کنفرانس در مقایسه با ۵ دوره قبل از سطح مشارکت بالاتر و گسترده‌تری برخوردار بود و شخصیت‌های پارلمانی و مقامات خارجی از آن استقبال بیشتری کرده بودند، این موضوع وقتی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که برگزاری آن در شرایط خاص منطقه را مورد توجه قرار دهیم؛ آتش افروزی بدخواهان مسلمانان و تشدید دشمنی‌های مذهبی در منطقه طبیعتا میزبانی ایران برای یک کنفرانس بین المللی را دشوار می‌کند و در همین چارچوب رژیم سعودی هم تا آخرین ساعات قبل از برگزاری کنفرانس تمام تلاش خود را بکار بست تا مانع حضور پررنگ مقامات خارجی در اجلاس شود اما به لطف خدا و تدابیر صورت گرفته این اقدامات هم مانند بسیاری از نقشه‌های ضدایرانی سالهای اخیر آل سعود، نقش بر آب شد.

بدون شک نقطه اوج این کنفرانس همان برنامه نخستین آن بود؛ سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاحیه. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود محورهای مهم و مختلفی را درخصوص وضعیت فلسطین مورد توجه قرار دادند اما بیراه نیست اگر گفته شود که مساله کانونی در این فرمایشات تاکید ایشان بر دو الگوی تجربه شده در فلسطین در ۳ دهه گذشته بود که ضمن آن به تبیین هر یک از این دو و نتایج و آسیب‌های آنها پرداختند؛ «الگوی سازش» و «الگوی مقاومت».

تنها مروری اجمالی بر تحولات منطقه‌ای و بویژه اتفاقات داخلی فلسطین اشغالی و لبنان قهرمان در سالهای اخیر کافی است تا به عیان کارآمدی مدل مقاومت دلیرانه بر الگوی سازش ذلیلانه دیده شود. آزادسازی جنوب لبنان، شکست دشمن تا بن دندان مسلح در جنگ ۳۳ روزه، ناکامی متجاوزین صهیونیست در تحقق اهداف خصمانه‌شان در نبردهای ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه غزه و … توفیقاتی برای مجاهدین محور مقاومت هستند که هیچ ناظر و تحلیل‌گری در اهمیت آنها تردیدی ندارد.

وادادگی برخی حکام عرب در مقابل صهیونیست‌ها و نزدیکی آنها به مقامات رژیم اسرائیل هم از دیگر مواردی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند. این مساله نیز که سابقا در پشت پرده رخ می‌داد اکنون ظهور و بروز علنی پیدا کرده و سران برخی رژیم های عقب مانده ابایی از عیان کردن روابط دوستانه و گرم‌شان با اشغالگران قبله اول مسلمانان ندارند. اما در همین چارچوب آنچه امیدبخش و دلگرم کننده است موج ضدیت با اشغالگری و همدردی با فلسطینی ها در سراسر جهان و بویژه در میان جوانان غربی است. این روزها کم نیستند گروه‌های مردمی و مستقلی که در اروپا و آمریکا و بویژه آمریکای لاتین پرچم حمایت از فلسطین و مبارزه با صهیونیسم افراطی را برافراشته اند و موج تحریم کالاهای اسرائیلی سرتاسر اروپا را فراگرفته است. در همین کنفرانس اخیر نیز تعداد قابل توجهی از همین فعالان با انگیزه و پرانرژی از ملیت‌های مختلف و در سنین متفاوت حضور پیدا کرده و به ویژه در روز سوم کنفرانس که اختصاص به همایش بین‌المللی فعالان و سازمان‌های مردم نهاد مدافع فلسطین داشت، هم‌افزایی قابل توجهی برای پیشبرد اهداف مشترک‌شان داشتند. مخلص کلام آنکه همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند: «این ملّت(فلسطین) همچون گذشته می‌تواند نیاز خود را بازتولید کند. اگر گروهی پرچم مقاومت را بر زمین بگذارد، یقیناً گروهی دیگر از دل ملّت فلسطین بر ‌می‌آید و آن پرچم را در دست خواهد گرفت» و این تنها مسیر آزادسازی قدس شریف است.



دیدگاهها بسته شده است.