کاپیتولاسیون ترامپی!


آمریکا چون دیگر نمیتواند نظراتش را به جهان دیکته کند، تصمیم گرفته خود را محدود کند. اینکه ترامپ اعلام میکند برجام باید پاره شود، اما اروپا میگوید نه، بیانگر آن است که آمریکا دیگر کدخدا نیست.

عرصه، گروه بین الملل ـ بهزاد تیمورپور: از روزی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شد، رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان داده است. وی که بنابر ادعای خودش، می خواهد جایگاه آمریکا را در جهان ارتقا بخشد، آنچنان تصمیماتی گرفته که بیانگر ضعف و ناتوانی آمریکاست.

اینکه ترامپ تصمیم می گیرد بین مرز آمریکا با مکزیک دیوار بکشد و می خواهد پول این دیوار کشی را مکزیک بدهد اما رییس جمهور این کشور واکنش مناسبی نشان می دهد، بیانگر آن است که دیگر آمریکا نمی تواند خواسته های خودش را به جهانیان دیکته کند.

از سوی دیگر ممنوعیت سفر مردم هفت کشور جهان به آمریکا از سوی ترامپ صادر می شود که با واکنش دستگاه قضایی این دستور نیز اجرا نمی شود. بحث دیگر خروج آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک است که آن نیز حاشیه های جالبی داشت.

اما نکته مهم در این قبیل تصمیمات بیانگر آن است که آمریکا دایم سعی دارد دایره خود را کوچکتر کند. اگر تا دیروز آمریکا می توانست در بسیاری از کشورها به اندازه ای تاثیرگذار باشد که کاپیتولاسیون برای شهروندان خودش ایجاد کند و یک آمریکایی در هر کشوری هر کاری می کرد، مصونیت داشت، امروزه به اندازه ای ضعیف شده که به دور خودش دیوار می کشد و کشورها را از حضور در آمریکا منع می کند و چون نمی تواند آمریکایی بودن و مزایا تعریف کند، کاپیتولاسیون داخل آمریکا را مطرح کرده است.

امروزه آمریکا به واسطه آنکه دیگر نمی تواند نقطه نظرات خودش را به جهانیان دیکته کند، تصمیم گرفته خودش را محدود کند. اینکه ترامپ اعلام میکند برجام باید پاره شود، اما اروپا تاکید می کند که حاضر نیست با آمریکا همسو شود و کشورهای دیگر با اظهارات ترامپ مخالفت و بر اجرای کامل برجام تاکید می کنند، بیانگر آن است که دیگر آمریکا کدخدا نیست و این پرده برداری از چهره ضعیف آمریکا را مدیون رییس جمهوری هستند که اظهارات عجیب و غریبش آمریکا را با چالشی رو به رو کرده که تاکنون اتفاق نیفتاده بود.

امروزه آمریکا به سادگی از هر پیمانی می تواند خارج شود بدون آنکه دیگر اعضا نگران باشند یا برای ماندن آمریکا، التماس کنند.

نکته دیگر این است که اعتراض، توهین و تحقیر ترامپ حد و مرزی ندارد. در مدت کوتاهی که ترامپ سر از کاخ سفید درآورده، به انواع و اقسام حیوانات تشبیه شده و بدترین اینکه روح و روان ترامپ را نیز زیر سوال برده اند.

وقتی رییس جمهور کشوری به مشکلات روانی متهم می شود، آنهایی که به وی رای داده اند نیز زیر سوال هستند و اکنون باید پاسخ دهند که آمریکا در این مدت چه تغییری داشته که انتخابات الکترال اشتباه می کند و نخبگان حاضر می شوند یک روانی بر کشورشان ریاست کند؟



دیدگاهها بسته شده است.