اصلاح بودجه سال ۹۵ شهرداری با رقمی معادل ۵۹۵ میلیارد تومان

به گزارش عرصه، بررسی لایحه اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران در سیصد و سی و پنجمین جلسه شورا در دستور کار قرار گرفت و علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه پیشنهاد شهرداری برای اصلاحیه بودجه بالغ بر ۷۸۷ میلیارد تومان بود که ما با این رقم موافق نیستیم و رقم ۵۹۵ میلیارد تومان را پیشنهاد دادیم  گفت:  از این میزان ۴۱۰ میلیارد تومان مربوط به ردیف‌های هزینه‌ای ، ۱۶۵ میلیارد تومان ردیف های تملک دارایی و ۲۰ میلیارد تومان هم ردیف تملک دارایی مالی است.

دبیر گفت : در سال ۹۲ از بودجه ۱۲ هزار میلیاردی شهرداری ۵ هزار میلیارد تومان اصلاحیه آوردند و این در حالی است که در سال گذشته رقم اصلاحیه بودجه بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان شده بود و ما در ادامه این روند کاهشی میزان اصلاحی بودجه مصوب سال ۹۵ را ۵۹۵ میلیارد تومان پیشنهاد دادیم و اصلاحی بودجه شامل جابجایی ردیف های بودجه است نه حذف آن ها و باید به این نکته دقت شود .

هادی ساعی عضو کمیشیون شهرسازی، نیز در جریان بررسی اصلاحیه بودجه ۹۵ گفت : اینکه رقم اصلاحی بودجه از ۱۱۰۰ میلیارد تومان سال گذشته به ۵۹۵ میلیارد تومان امسال کاهش یابد بدان معنا است که به سمت واقعی شدن بودجه حرکت می کنیم و این اتفاق خوبی است .

وی در ادامه افزود : مجموعه های ورزشی و سالن‌ها به سازمان ورزش انتقال داده شده اماباید در نظر داشت که بودجه نگهداری آن نیز به سازمان ورزش داده شود .

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست، در مخالفت با یکی از بند ها که مربوط به خرید مخازن زباله می شد گفت : خرید مخازن زباله  برخلاف تفکیک زباله از مبدا است .

اسماعیل دوستی با اشاره به بند «ج» این اصلاحیه گفت « اینجا اشکال معنایی وجود دارد و لفظ مازاد نباید وجود داشته باشد .

حبیب کاشانی نیز در واکنش به سخنان حافظی گفت : امروز شورا در حسابرسی با هیچ کس برادر نیست و ما حساب ریال به ریال را داریم و این خیلی ارزشمند است . ما مازداد بودجه نداریم . آنچه الان روی آن بحث می شود جابجایی ردیف‌های بودجه است.

اقبال شاکری در خصوص پروژه زیر گذر آرش- اسفندیار که در اصلاحیه بودجه آمده گفت : این پروژه می بایست صرفا در صورت تامین منابع نقد و غیر نقد توسط شهرداری منطقه ۳ اجرا می گشت. این پروژه باید با تایید سازمان فنی و مهندسی ، سازمان حمل ونقل و ترافیک و سازمان فنی و عمران اجرا می شد .

وی ادامه داد : منطقه نمی بایست پروژه ای را که در کارکرد شهری دارد اجرا می کرد. اتفاقی که افتاده این است که در حال حاضر این زیر گذر تنها تبدیل به راه اقتصادی برای دو برج شده و باقی پروژه نیمه کاره رها کردند و به گردن شهرداری انداختند . این کار ضد نظام پذیرش است و نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در مناطق دیگر بیافتد.

در ادامه جلسه احمد مسجد جامعی نیز نسبت به بودجه توسعه باغ کتاب انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر باغ کتابی وجود ندارد که بخواهیم برای توسعه اش بودجه قائل شویم و اگر پیش تر این مکان در اختیار بهره برداران و ناشران قرار می گرفت به یقین گردش مالی خوبی در بر داشت اما این نحوه تلقی نسبت به مسائل و فضای شهری که ساخته نشده و تنها برای آن بودجه در نظر می گیرند خود دارای اشکال است .

وی همچنین افزود: مورد دیگر این است که برخی کلمات که استفاده می شود نباید جنبه کلی گویی داشته باشد کمک به ارتقای فرهنگ خوب است اما فرهنگ دارای معانی و شرح و بسط فراوانی است باید شفاف شود که چه فرهنگی آیا رفت و روب یا فرهنگ ترافیک.

در ادامه جلسه پندار مدیر کل اداره برنامه وبودجه شهرداری تهران گفت: در حال حاضر سرجمع بودجه شهرداری تهران محقق نشده است که بخواهیم مازاد داشته باشیم بنابراین با حذف لفظ مازاد موافقیم. خرید مخازن زباله بر اساس مصوبه شورا در سال جاری است برای مخازن تفکیک زباله از مبدا بوده است .

وی همچنین تقاضای افزایش بودجه در ردیف پرداخت دیون بلامحل را از شورا کرد و افزود: در خصوص پروژه آرش اسفندیار باید بگویم قطعا نظرات آقای دکتر شاکری اعمال می شود . جابجایی از منطقه ۳ به معاونت فنی و عمرانی با رعایت همان شروط باید صورت گیرد و اگر این شروط محقق نشود تخلف روی داده است .

در ادامه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت : اصلاح بودجه در تمامی دولت ها رخ می دهد اما هر چه بودجه دقیق تر باشد نیاز به اصلاح کمتری دارد . سال ۹۲ بودجه شهرداری مستلزم اصلاح ۵ هزار میلیاردی بود در حالی که در سال جاری این اصلاح به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است .
چمران همچنین تاکید کرد: در اصلاحیه بودجه و جابجایی ردیف ها تاکید شود که حتی یک ریال هم از ردیف های مربوط به حمل و نقل عمومی نباید برداشته یا کاسته شود.

وی تاکید کرد: اصلاح بودجه درتمامی دولت ها رخ می دهداما هرچه بودجه دقیق تر باشد نیاز به اصلاح کمتری است. سال ۹۲ بودجه شهردرای مستلزم اصلاح ۵۰۰۰  میلیاردی بود که درسالجاری به ۵۰۰ میلیارد رسیده است. و این اتفاق جای شکر دارد و  چنانچه در سال آینده اصلاح بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی شود من سجده شکر به جا خواهم آورد.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر، در نهایت اصلاحیه بودجه به رای گذاشته شده و اعضای شورا با رقم ۵۹۵ میلیارد تومان موافقت کردند.

ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزلی فاقد معاینه فنی در پروژه های شهری

همچنین محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورا نیز  در جریان بررسی طرح الزام شهرداری به ساماندهی موتورهای دیزلی با کاربرد زمینی، ماشین الات عمرانی ناوگان خدمات شهری اظهار داشت: با توجه به بحث کاهش آلودگی هوای شهر تهران در راستای اجرای ماده ۳ برنامه پنج ساله دوم شهرداری و نیز بر اساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۷۶ جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا شهرداری موظف است خودروهای دیزلی که در خطوط حمل و نقلی و یا ناوگان حمل و نقلی خدمات موتوری و خدمات شهری مورد استفاده قرار میگیرد را مورد نظارت فنی و دقیق در جهت کاهش ضرایب انتشارآلایندگی شان گام بردارد.

وی خاطر نشان ساخت: بر همین اساس طرح مذکور جهت اجرایی شدن دستورالعمل های حوزه زیست محیطی ناوگان خدمات موتوری شهرداری جهت تصویب ارائه شده است.

حقانی در ادامه به قرائت بندهایی از این طرح پرداخت و افزود: در بخش دیگری از ماده واحده این طرح آمده است که شهرداری میبایست برای خودروهای دیزلی مورد استفاده در ناوگان خدمات شهری و عمومی از فیلتر های ضد دوده استفاده کند و همچنین برای کاهش آلایندگی این وسائل از سوخت های سازگار با محیط زیست مصرف کند.

رییس کمیته محیط زیست شورا در ادامه افزود: در بند دیگری از این طرح آمده است که انتخاب پیمان کاران جهت اجرای پروژه های عمرانی و خدمات و استفاده از خودروهای دیزلی در پروژه های عمرانی و خدماتی منوط به ارائه برگه معاینه فنی معتبر از ابتدای پروژه است.

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز در جریان بررسی طرح مذکور اظهار داشت: تاخیر در تجهیز خودروها به فیلتر دوده به دلیل انجام مطالعات بود که با اتمام آن نگرانی درخصوص ادامه مراحل وجود ندارد هم اکنون برخی خودروسازان خودروهای خود را به این سیستم تجهیزکرده اند.

به گزارش عرصه، در نهایت این طرح با اصلاحاتی به تصویب رسید.



دیدگاهها بسته شده است.