چین قابلیتهای دفاعی خود را تقویت می کند


پکن از قصد خود برای تقویت توانایی های دفاعی خود خبر داد.

به گزارش عرصه به نقل از رویترز، پکن از تصمیم خود برای تقویت قابلیتهای دفاعی در زمین و آسمان خبر داد.

اما نکته غیرعادی دراین میان این بود که این کشور بر خلاف قولهای قبلی اش مبنی بر شفافیت، هیچ رقمی از بودجه نظامی امسال خود ارائه نداده است.

البته خانم فو یینگ رئیس پارلمان چین روز شنبه گفته بود بودجه دفاعی این کشور در سال جاری حدود ۷ درصد افزایش خواهد داشت و مثل چند سال گذشته، رقمی نزدیک به ۱.۳ درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص خواهد داد. با این وجود، میزان بودجه دفاعی واقعی چین در گزارش بودجه ای که روز یکشنبه در پارلمان این کشور قرائت شد ذکر نشده است.

در گزارش بودجه این کشور آمده است: ما با هدف ساختن یک نیروی دفاعی مستحکم و نیروهای مسلح پرقدرت که با موقعیت بین المللی چین متناسب و در راستای امنیت ملی و علائق معطوف به توسعه ما باشد از تلاشها در جهت تعمیق اصلاحات در حوزه دفاع ملی و تقویت نیروهای مسلح کشور حمایت می کنیم.

در سال ۲۰۱۶ رشد اقتصادی چین با کندی مواجه شد و بودجه دفاعی این کشور که با کمترین نرخ رشد در شش سال گذشته روبرو بود ۷.۶ درصد افزایش داشت. بعد از سال ۲۰۱۰، این تنها سالی بود که رشد بودجه نظامی این کشور رقمی تک رقمی بود.

لی کگیانگ نخست وزیر چین در گزارش کاری به پارلمان این کشور گفت: ما نیروی دریایی، سیستم دفاع هوایی و کنترلهای مرزی خود را تقویت خواهیم کرد تا از حسن انجام عملیاتهای مهم ضدتروریستی در کشور و از ثبات و محافظت از صلح جهانی و پاسداری از دریاهای آزاد اطمینان حاصل کنیم.

هنوز مشخص نیست که چین چرا از ذکر بودجه نظامی اش امتناع کرده، زیرا این کشور همیشه بر شفافیت در این زمینه تاکید داشته و بودجه های نظامی اش را اعلام می کرده است.

بودجه نظامی این کشور در سال گذشته، ۹۵۴.۳۵ میلیارد یوآن (برابر با ۱۳۸.۴۰ میلیارد دلار) بود. دیپلماتها می گویند افزایش بودجه نظامی چین به ضرر سرمایه گذاری های داخلی و خارجی این کشور بوده است.

حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید بر نگرانی های دفاعی پکن افزوده است. گرچه برخی پیش بینی می کنند روابط دو کشور در دوران رئیس جمهوری جدید آمریکا، بهتر از قبل خواهد شد.



دیدگاهها بسته شده است.