کنگره نکوداشت آیت‌الله شیخ غلامرضا یزدی برگزار می‌شود

به گزارش عرصه ، «علی غیاثی ندوشن» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز در نشست با خبرنگاران از برگزاری این کنگره در اواخر شهریورماه سال آینده در یزد خبر داد و گفت: حاج شیخ غلامرضا از علمای برجسته و بزرگ یزد بود که در دوران خودشان، مرجعیت علمی و دینی مردم یزد را برعهده داشتند.

وی افزود: این عالم ربانی در دوران حیات خود مورد اعتماد مردم بودند و نام و کلام ایشان تاثیرات زیادی در تبلیغ و ارشاد دینی مردم آن دوران داشت.

دبیر اجرایی این کنگره با تاکید بر این که پس از گذشت سال‌ها از درگذشت این عالم وارسته هنوز هم مردم یزد احترام خاصی برای وی قائل هستند و کرامات زیادی را از ایشان نقل می‌کنند، گفت: شاگردان آیت الله فقیه خراسانی که از مهمترین انها می‌توان به مرحوم «آقا سید جواد حیدری» اشاره کرد نیز چه در زمان حیات و چه پس از وفات مورد احترام مردم و تاثیرگذار بوده‌اند.

غیاثی از مهمترین ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری شیخ غلامرضا یزدی به تاثیرگذاری در تبلیغ دین، ساده‌زیستی و قناعت در زندگی، ارتباط تنگاتنگ با مردم، معنویت و عرفان وی اشاره کرد.

وی با اشاره به این که به زودی فراخوان این کنگره منتشر خواهد شد، خاطرنشان کرد: بنا بر پیشنهاد آیت الله «محمدرضا ناصری» نماینده وی فقیه در استان و امام جمعه یزد و از نوادگان آیت الله حاج شیخ غلامرضا یزدی، طی ابلاغی از سوی «سید محمدمیرمحمدی» استاندار و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان، حجت‌الاسلام «سید محمدشریف حسینی کوهستانی» مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد به‌عنوان دبیر علمی این کنگره منصوب شده است .

غیاثی ندوشن با اشاره به طراحی و راه‌اندازی سیات کنگره و آغاز مصاحبه‌های شفاهی با شخصیت‌ها و مردم در رابطه با ویژگی‌ها، کرامات و خاطرات در رابطه با حاج شیخ که با کمک مرکز اسناد یزد در حال انجام است، خاطرنشان کرد: البته با توجه به شخصیت والای آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی، قرار است که این کنگره با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان برگزار شود.

«سید محمدشریف حسینی کوهستانی» مدیر کل تبلیغات اسلامی استان و دبیر علمی این کنگره نیز در این نشست هدف از برگزاری این برنامه را معرفی سیره علمی و عملی حاج شیخ که زمانی الگوی مردم آن دوران بودند به جوانان و نسل امروز ذکر کرد.

وی مهمترین بخش این کنگره را فراخوان مقالات و نگاه صاحب‌نظران و اهل قلم در مورد این شخصیت ذکر کرد و گفت: به همین منظور نیز محورهای همایش پیرامون سه محور سیره علمی و عملی حاج شیخ، اندیشه‌های قرانی حاج شیخ و اندیشه‌های دینی و اجتماعی حاج شیخ در نظر گرفته شده که در مجموع ۱۵ موضوع در ذیل آنها تعریف شده است.

حسینی کوهستانی تاکید کرد: البته قرار است از رهنمودهای شخصیت‌ها بزرگ کشوری و بین‌المللی در راستای برگزاری هر چه بهتر این کنگره نیز بهره گرفته شود که در این رابطه دیدارهایی تاکنون صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم تالیفات حاج شیخ را همزمان با کنگره تجدید چاپ کنیم و خاطرات و کرامات از ایشان را در قالب تالیفاتی متناسب با نسل جوان امروز منتشر کنیم.

به گفته دبیر علمی همایش، شیخ غلامرضا یزدی در سال ۱۲۵۷ در مشهد چشم به جهان گشود و در سن ۸۱ سالگی در یازدهم تیرماه ۱۳۳۸ در یزد چشم از جهان بست.

در این نشست «محمدمهدی فقیه خراسانی» از نوادگان آیت الله حاج شیخ نیز در این نشست با اشاره به این که بسیاری از مردم یزد پس از گذشت ۶۰ سال از درگذشت حاج شیخ ایشان را الگوی تقوا می‌دانند، بر لزوم معرفی بعد علمی این عالم بزرگوار به مردم تاکید کرد.

وی به برخی از ویژگی‌های حاج شیخ مانند ساده‌زیستی، شوق تبلیغ دین مبین اسلام و نداشتن هیچ مالکیتی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون عکس‌هایی از تشییع جنازه ایشان به روی دستان مردم به مسافت ۱۲ فرسخ از روستای طزرجان تا شهر یزد و برگزاری تنها نماز عید فطر استان در آن دوران که به امامت ایشان در میدان بعثت یزد برگزار شده بود و یکسری از خاطرات ایشان وجود دارد که باید جمع‌آوری و مستندسازی شود.



دیدگاهها بسته شده است.