طبیعت‌گردی جایگزین فعالیت‌های متکی به آب شود

به گزارش عرصه، معصومه ابتکار در بازدید از منطقه حفاظت شده گوزن زرد شهرستان ارسنجان در استان فارس، این منطقه را یکی از زیباترین مناظر کشور دانست که می‌توان با اتکا به همین زیبایی، فعالیت‌های اقتصادی مناسبی خصوصا برای جوامع محلی رقم زد.

ابتکار گفت: دولت تدبیر و امید جهت‌گیری و هدف‌گیری‌های مختلفی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و دارد و بهبود شرایط معیشت، ‌اشتغال و اقتصاد مردم و رفع مشکلات اجتماعی موجود در کشور و مسائل مربوط به آب و محیط‌زیست را مد نظر قرار داده است.

وی با تصریح اینکه معیشت و اقتصاد تمام جوامع به نوعی با محیط زیست و طبیعت گره خورده است، گفت: هرجا طبیعت آسیب دید، معیشت و زندگی مردم هم با مشکل و آسیب مواجه شد؛ هرجا تعادل را رعایت کردیم، ‌آب و هوا و خاک و طبیعت محافظت و معیشت مردم حفاظت شد.

ابتکار با تاکید براینکه دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی، در راستای سازگار کردن توسعه با محیط زیست همواره تلاش کرده و می‌کند، گفت: تلاش ما این بوده که فرهنگ حفاظت از طبیعت را در وجود تک تک ایرانیان زنده نگه‌داریم و مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد را به عرصه وارد کنیم.

او با بیان اینکه در حفاظت از طبیعت و عرصه‌های طبیعی نیازمند مدیریت صحیح منابع موجود و استفاده صحیح از این داشته‌ها هستیم، گفت: تمام مردم خصوصا جوانان، کشاورزان و بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای این هدف مهم باید پای کار باشند.

ابتکار با بیان اینکه شهرستان ارسنجان دارای ۲ منطقه شکار ممنوع و یک مرکز گوزن زرد است، گفت: همه این داشته‌ها به‌علاوه همسایگی با تالاب بسیار مهم بختگان، از ارسنجان یک زیست‌بوم متنوع و زیبا ساخته که تنها جنگل‌های بلوط آن، منظری فوق‌العاده مهم در بحث طبیعت‌گردی است.

وی با تصریح اینکه اولین ظرفیت این منطقه، طبیعت‌گردی است گفت: البته فعالیت‌های طبیعت گردی باید برنامه‌ریزی شده و همخوان با الزامات زیست‌محیطی بوده و به اشتغال و معیشت مردم خصوصا مردم محلی بینجامد.

ابتکار با بیان اینکه رویکرد دولت فراهم کردن زمینه مشارکت مردم برای حفاظت از منابع و مناطق طبیعی و زیست‌بوم‌ها است گفت: برای حفاظت‌ از داشته‌هایی نظیر تالاب‌های فارس خصوصا بختگان، برنامه‌های مطالعه زیست بومی، ردیف‌های مشخص و برنامه‌هایی را در دستور کار داریم. جلساتی در شیراز و در سطح شورای عالی آب تشکیل و مسائل مختلف مطرح و تصمیم‌های خوبی در زمینه حق‌آبه و حفاظت از تالاب‌ها و چگونگی استفاده از مشارکت مردم اتخاذ شده است.

رئیس سازمان محیط زیست بااشاره به اینکه تالاب‌ها بعضا به‌دلیل برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز و غیرمجاز، بی‌توجهی در مدیریت منابع آب و سدسازی و در نهایت تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی، آسیبی دیده‌اند، گفت: باید عملکردهای خود را با واقعیت‌ها سازگار کرد.

ابتکار تصریح کرد: امروز باید پذیرفت که در بسیاری از نقاط کشور نمی‌توان به سراغ فعالیت‌هایی که نیازمند آب بوده و تمرکز به منابعی نظیر آب دارد، برویم بلکه باید معیشت افراد خصوصا بومیان جوامع محلی را با برنامه‌هایی که اتکا به طبیعت به‌معنای برداشت و مصرف از طبیعت دارد، قرار دهیم.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید براینکه دولت در این راستا کمک کرده و می‌کند، حمایت سازمان حفاظت محیط‌زیست از ایجاد غرق‌های اختصاصی را اعلام و تصریح کرد: اگر شرایط و الزامات و مقررات کامل رعایت شود، امکان سرمایه‌گذاری عینی و مناسب در این بخش وجود دارد.



دیدگاهها بسته شده است.