استقبال اعضای «آیو» از ابتکار روحانی مبنی بر جهان بدون خشونت


ابتکار کشورمان در ارائه قطعنامه مربوط به جهان بدون خشونت و افراط گرایی به مجمع عمومی سازمان ملل، مورد استقبال اعضای آیو قرار گرفت.

به گزارش عرصه به نقل از اداره دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، اولین اجلاس سران کشورهای حاشیه اقیانوس هند در جاکارتا پایتخت اندونزی در تاریخ ١٧ اسفند ٩٥ برگزار گردید.  پیش از این اجلاس، نشست مقامات ارشد و شورای وزیران به ترتیب در تاریخ ١٥ و ١٦ اسفند ٩٥ تشکیل و  اسناد ٣ گانه اجلاس شامل میثاق جاکارتا، برنامه کاری ٥ ساله و بیانیه پیشگیری و مقابله با افراط گرائی را تدوین کردند که در نهایت توسط سران کشورهای شرکت کننده به تصویب رسید.
 
در سند مقابله با افراط گرایی از ابتکار کشورمان در ارائه قطعنامه مربوط به جهان بدون خشونت و افراط گرایی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با اجماع تصویب گردید، استقبال و این قطعنامه به عنوان مبنایی برای مقابله با تروریسم و افراطی گری مورد تاکید قرار گرفته است.  

با ابتکار هیات جمهوری اسلامی ایران که به سرپرستی ظریف، در این اجلاس شرکت کرده است، همچنین اهمیت همکاریهای بانکی و خدمات مالی بین کشورهای عضو مورد توجه قرار گرفته و در برنامه عمل پنج ساله اتحادیه درج گردید.

اهمیت بندر اقیانوسی چابهار، ایمنی و امنیت دریایی و نیز اقتصاد مقاومتی از دیگر موضوعات مطروحه توسط هیات کشورمان بود.  

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود در این اجلاس اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیرمنطقه ای و بین المللی قلمداد کرده و آیورا را فرصتی منحصر بفرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو دانست.  

وی همچنین ضمن اشاره به موقعیت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنین با یادآوری برگزاری اولین اجلاس روسای مناطق آزاد سازمان مذکور در اردیبهشت ماه سالجاری در چابهار، این بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهمیت آن تاکید کرد.



دیدگاهها بسته شده است.