در اختلاف کی‌روش و برانکو نمی‌توانستم با شمشیر جلو بروم/ سلطانی‌فر فوتبال‌ فهم‌تر از گودرزی است

به گزارش عرصه، شاید روزی برسد که مهدی تاج را پدرخوانده فوتبال بنامند. مدیر اصفهانی فدراسیون فوتبال مخالفان کمی هم ندارد و همواره نقش آچار فرانسه را در فدراسیون ایفا کرده است. به قول خودش در همه جا بوده؛ از هیات مدیره و مدیرعاملی چند باشگاه تا حضور در کمیته‌های مختلف فدراسیون فوتبال مانند کمیته اخلاق به سمت نایب رییسی فدراسیون رسید و اکنون سکان‌دار یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشور است. حضور در جبهه، جانبازی و جراحی‌های متعدد هنوز چیزی از انگیزه‌های او کمک نکرده است. از صحبت‌هایش معلوم است که حالا حالاها در فوتبال می‌ماند و کارهای انجام نشده بسیاری دارد.

۳۰ سال حضور در فوتبال، ذره‌ای روی او تاثیر نداشته و هوز هم با هیچ فردی از رشته فوتبال رفت و آمد خانوادگی ندارد. حتی پسرهایش را هم به سمت فوتبال نیاورده و آن‌ها را به سمت بازار کار آزاد فرستاده است تا امروز آن‌ها تامین کننده معاش خانواده باشند. مدیر ۵۷ ساله فدراسیون فوتبال مانند همه پدربزرگ‌ها هر شب دلش برای نوه‌اش لک می‌زند و دیدار با کوچکترین عضو خانواده‌اش، مهم‌ترین دغدغه او برای رفتن به خانه است.

خیلی‌ها او را فردی سیاسی و اقتصادی می‌دانند که درآمدش را از فولاد دارد اما خودش می‌گوید فرد باهوشی است و به خاطر همین موضوع از بازار فولاد خارج شد تا ورشکسته نشود. همواره تاکید زیادی به نگرفتن ریالی از فوتبال در ۳۰ سال گذشته دارد. تاج همین موضوع را دلیل بر رک‌گویی می‌داند و خودش را وامدار کسی نمی‌داند. مدیری که سال‌ها در بخش فولاد و بازرگانی بوده، در ماه‌های گذشته در میان اختلاف دو سرمربی مشهور و پر هوادار فوتبال کشور قرار گرفت اما هیچ وقت آرامشش را از دست نداد و به قول خودش شمشیر به دست وارد میدان نشد.

۱۲۰ دقیقه گفت‌وگو با تاج دیدگاه‌مان را تا حدودی نسبت به او عوض می‌کند. همه تاج را مدیر جدی می‌دانند و خودش هم آن را تایید می کند اما در طول مصاحبه سعی می‌کند فضا را به سمت طنز ببرد. اوج بگو و بخند او در هنگام صرف ناهار است که از خاطراتش می‌گوید اما به رسم امانت منتشر نشده است.

ساعت ۱۳ در دفتر کارش حاضر می‌شویم. کتش را تنش می‌کند تا مرتب‌تر به نظر برسد و پیش از مصاحبه هم ۱۰ دقیقه‌ای را به بگو و بخند می‌گذراند. شاید این مصاحبه تاحدودی موجب آشنایی بیشتر اهالی فوتبال با سکان‌دار فوتبال کشور شود. خواندن این مصاحبه خالی از لطف نیست که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

*سعی کردم پسرهایم در کار دولتی نباشند و به فوتبال ورود نکنند

عرصه: در آغاز مصاحبه درباره خودتان صحبت کنید؛ کار و کاسبی شما چیست و از کجا معاش خانواده‌تان تامین می شود؟ چرا که بارها گفته‌اید هیچ حقوقی را از فوتبال دریافت نمی‌کنید.

تاج: من مهدی تاج هستم فرزند علی اصغر. کاسبی ما مربوط به کار بخش بازرگانی است. خودم خیلی کار نمی‌کنم. دو پسر دارم که آن‌ها کار می‌کنند. یکی از آن‌ها دانشجوی مقطع دکتری است و پسر دومم در دانشگاه صنعتی در مقطع فوق لیسانس تحصیل می‌کند. هر دو باسواد هستند. دو پسر و یک نوه دارم. دو پسرم کارها را می‌کنند. پسرهایم در کار عمران و ساخت و ساز هستند. برای دیگران و خودشان کار می‌کنند. سعی کردیم کار دولتی نکنند.

*رک هستم، چون وام‌دار کسی نیستم

عرصه: به فوتبال هم ورود نکردند؟

تاج: در فوتبال نیستد اما با بچه‌های فامیل زمینی را اجاره کرده‌اند و هفته‌ای یک بار فوتبال و یک بار هم والیبال بازی می‌کنند. فوتبال را هم حرفه‌ای کار نمی‌کنند. ادعای من این است در ۲۰، ۳۰ سالی که در فوتبال بودم، پول نگرفتم. درآمدم از خودم است و از این بابت هم خوشحال هستم. به همین دلیل حرفم را رک و محکم می‌زنم. البته به گونه‌ای نیست که تبدیل به بی‌ادبی شود. اگر رک‌گویی با آداب توام نباشد تبدیل به بی‌ادبی می‌شود. من رک هستم چون وامدار و بدهکار کسی نیستم.

عرصه: درباره کار و کاسبی‌تان بیشتر توضیح می‌دهید، می‌گویند شما در بخش فولاد فعال هستید؟

تاج: نه الان کار فولاد نمی‌کنم چرا که اگر اینطور بود الان ورشکست شده بودم. همه در فولاد ضرر کردند. باهوشی من این بود که در جاهایی که احساس کردم شرایط مناسب نیست، ورود نکردم. الان کارهای عادی خودم را می‌کنم، کارهای فنی و مهندسی، نقشه‌ای و … را انجام می‌دهم چرا که بچه‌ها در این بخش بسیار زبده هستند. آن‌ها هم برای خودشان و هم برای دیگران کار می‌کنند.

عرصه: در بخش واردات و صادرات هستید؟

تاج: نه در این بخش هم نیستم.

*اهل رفت و آمد سیستماتیک نیستم و با فوتبالی‌ها معاشرت ندارم

عرصه: آیا با اهالی فوتبال هم رفت و آمد خانوادگی دارید؟

تاج: با هیچ کدام از فوتبالی‌ها رفت و آمد ندارم. با هیچ کدام از فوتبالیست‌ها و مدیران مرتبط با فوتبال هم رفت و آمد خانوادگی ندارم. خانواده من اهل رفت و آمد نیستند و بیشتر با پسرها و عروس‌هایم و  برادرانم رفت و آمد می‌کنیم. اهل رفت و آمد فامیلی هستیم تا رفت و آمد رفاقتی. در کل زیاد اهل مهمانی نیستیم و شاید در ماه رمضان رفت و آمد داشته باشیم. اهل رفت و آمد سیستماتیک هم نیستیم.

*زودتر به خانه می‌روم که نوه‌ام را ببینم

عرصه: حضور در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تا چه حد زمان شما را به خود اختصاص داده است؟

تاج: من در یک ماه گذشته بسیار درگیر بودم. قبلا دوست داشتم زودتر به خانه بروم تا فرزندانم را ببینیم ولی الان طالب نوه‌ام هستم و بیشتر سعی می‌کنم او را ببینم. سعی می‌کنم به گونه‌ای به خانه بروم که او را ببینم اما این کار بسیار سخت شده چرا که در ماه بهمن و اسفند در همه مواقع سر کار بودم. بلا استثنا جمعه‌ها هم تا ساعت ۷، ۸ شب در فدراسیون فوتبال حضور داشتم. روزهای دیگر هم جای خود را دارد. کار همیشه است. فوتبال فقط کار است. در خانه هم باید گوش به زنگ باشم چرا که موبایلم در بیشتر مواقع زنگ می‌خورد. با اینکه دکتر به من توصیه کرده موبایلم را جواب ندهم و خیلی کم به سمت موبایل می‌روم اما صبح که به دفتر می‌آیم تا آخر شب جواب رسانه‌ها را می‌دهم بعد هم که به خانه می‌روم باید در برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌های روی خط و زیر خط پاسخگو باشم. همه این بحث‌ها همیشه در اطراف من هستند. این یک سمت موضوع است چرا که فوتبال یک موضوع سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … است. همه چیز در فوتبال وجود دارد.

*امنیت کشور را با برگزاری جام حذفی در خرمشهر نشان دادیم

تاج: در بخش فرهنگی کارهایی که ما کردیم بسیار موثر بودند. در روز درختکاری و طبیعت وقتی یک درخت را می‌کاریم همه خبر آن را می‌زنند. در بخش دفاع مقدس و شهدا کارهایی را انجام دادیم. شاید ۱۰ قاب و لوح تقدیر از این بخش دارم که از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تجلیل کردند چرا که ما یاد و خاطره شهدای منا، مدافع حرم و … را گرامی داشتیم. کارهای ما تاثیرگذار بوده است. در داربی جانبازان ۷۰، ۸۰ درصد را به ورزشگاه می‌آوریم و همه آنها را می‌بینند. در واقع کار ما کمتر از سازمان تبلیغات نیست و تاثیرگذاری بیشتری دارد. یا جام حذفی را در خرمشهر برگزار کردیم. امنیت کشور این فرصت را به ما داد که بازی را در این شهر برگزار کنیم. کاری که ما برای امنیت کشور کردیم شاید هیچ کس انجام نداده است. فینال جام حذفی را سال گذشته در شرایطی که اوج اقتدار داعش در عراق بود در خرمشهر برگزار کردیم. ما این کار را کردیم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. با این کار اوج اقتدار نظام و امنیت آن را نشان دادیم. داعش در چند قدمی ما بود اما ما به خرمشهر رفتیم و در ورزشگاه مملو از جمعیت جام حذفی را برگزار کردیم. فوتبال امنیت را به مردم نشان داد. در فوتبال برنامه‌ریزی‌های مختلفی را انجام دادیم. در بخش آب و هوا خیلی از شهرها با ریزگردها و آلودگی مواجه هستند ولی لیگ ما کمترین تغییر را در برگزاری مسابقات دارد.

*با جوانگرایی، بازیکنانی مثل شربتی شناخته شدند!

تاج: امتیاز دیگر ما، جوانگرایی بود که در فوتبال انجام دادیم. این در نوع خود بی‌نظیر بود. یک زمان مرحوم دهداری تیم ملی را جوان کرد اما این مختص به یک تیم بود. همواره کار آقای دهداری برای ما قابل ستایش بود. لیگ فراتر از این بود و الان حاصل جوانگرایی ما را در تیم ملی می‌بینید. پرسپولیس و استقلال جوان شدند. برای مثال قبلا کسی شربتی را نمی‌شناخت.

عرصه: نام شربتی به خاطر بازی تراکتورسازی و سیاه جامگان در ذهن‌تان باقی مانده است؟

تاج: نه، به این موضوع ربطی ندارد. قبلا کسی این بازیکنان را نمی‌شناخت. حاصل کار ما جوان شدن لیگ بود و الان مربیان به سمت بازیکنان جوان می‌روند و علاقه نشان دادند. مدیران باشگاه‌ها و مربیان به این کار علاقه نشان دادند. این کار حاصل یک برنامه‌ریزی توسط سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بود.

*هر کسی یک جور به سیزده بدر می‌رود

عرصه: بعد از حضور در فدراسیون فوتبال قطعا کارتان بیشتر از سازمان لیگ شده است. قبلا شاید آقای کفاشیان با خنده مشکلات را پشت سر می‌گذاشت اما مشغله کاری زیاد و مشکلات موجود در فوتبال چقدر روی حال‌تان تاثیر گذاشته است؟

تاج: من نمی‌توانم از خیلی از موضوعات بگذرم و تا زمانی هم که مشکلات را حل نکنم آن را رها نمی‌کنم. هر کسی یک جور به سیزده به در می‌رود و فوتبال را هر کسی به روش خودش اداره می‌کند. همه اینها به مدیریت بستگی دارد منتهی شخصیت من به گونه‌ای است که جدی هستم اما اینکه به کسی توهین کنم و عصبانیتم را نشان دهم را نمی‌پسندم. عزت نفس خودم را از دست نمی‌دهم. فارغ از این مسائل فوتبال شرایط خاص خودش را دارد. برای مثال چند روز پیش از طرف رییس جمهور تجلیل شدم اما امکان داشت بعدازظهر همان روز به دلیل یک اشتباه داوری حیا کن، رها کن می‌گفتند. اختلاف زمانی این دو اتفاق بسیار کم است. در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. من در همه بخش‌ها حضور داشتم. عضو هیات مدیره باشگاه‌ها بودم، عضو هیات مدیره کارخانه بودم. در کار فولاد بودم، کارهای متفاوتی را انجام دادم. مدیرکل بازرگانی و … بودم اما هیچ جا چنین تلورانسی را نمی‌بینید. برای مثال صبح بالاترین مقام اجرایی کشور از شما تقدیر می‌کند، بعدازظهر علیه شما موضع می گیرند. البته خوشبختانه این اتفاق رخ نداد. ممکن است امروز این اتفاق رخ بدهد. این فوتبال است که در ذات خود چنین مسائلی را به دنبال دارد.

*کسی چیزی بگوید، تا جواب ندهم خوابم نمی‌برد

عرصه: خیلی ها می‌گویند آقای تاج هم مانند آقای کفاشیان به خاطر فوتبال باید از خیلی از مسائل عبور کند؟

تاج: نه، من نمی‌توانم. اگر یک وقت کسی به من چیزی بگوید تا وقتی که جواب او را ندهم شب خوابم نمی‌برد. تا صبح بیدار می‌مانم تا جواب او را بدهم. شاید خانه نروم تا جواب او را بدهم.

*کفاشیان همیشه شوخی می‌کند

عرصه: قبل از حضور در سمت رییس فدراسیون فوتبال، می‌گفتند شما جزو باند اصفهانی‌ها هستید. الان که به فدراسیون فوتبال آمدید کماکان این حرف را به شما می‌زنند؟ کفاشیان هم یک بار گفت که شما کارگزار باند اصفهانی‌ها هستید.

تاج: این بنده خدا که همیشه شوخی می‌کند! اصلا اینطور نیست. برای من تیم ملی از همه چیز مهمتر است. آبرویم برایم مهم است. همه کسانی که دور این میز نشستند از اقصی نقاط ایران هستند. آیا شما حاضرید با آبروی خودتان بازی کنید؟ آبروی من مهمتر از هر چیزی است. من تعصبی روی تیم‌ها ندارم. من عضو هیات مدیره پرسپولیس هم بوده‌ام، در سپاهان و ذوب‌آهن حضور داشتم. نام خودم هم که تاج است (اشاره به نام سابق استقلال). الان هیچ حساسیتی روی تیم‌ها ندارم. به همه تیم‌ها هم می‌خورم. در سابقه‌ام رییس کمیته داوران، عضو کمیته اخلاق، رییس سازمان لیگ، نایب رییس اول، نایب رییس دوم، رییس سازمان تیم‌های ملی، مدیرعامل باشگاه و … وجود دارد که اینها نشان می‌دهد سابقه طولانی در بخش‌های مختلف دارم. دو، سه سال دیگر ۳۰ سال می‌شود که در فوتبال حضور دارم. احساس غربت من فقط به تیم‌های ملی است. بهتر برگزار شدن لیگ و انجام دادن ماموریت‌هایم بسیار مهم است. هر کجا که بودم سعی کردم ماموریتم را به بهترین نحو ممکن انجام دهم. هر چقدر که در توانم بود برای کارم گذاشتم.

عرصه: شما هم به اینکه برخی‌ها می‌گویند دوست دارند در هر کجا که هستند تاریخ را به قبل و بعد از من تقسیم کنند، قائل هستید؟

تاج: نه، من می‌خواهم کارم را به خوبی انجام دهم. ما در فوتبال جوانگرایی را به خوبی انجام دادیم چون قبلا نمی‌توانستید هیچ بازیکنی را در اواسط لیگ جذب کنید اما طبق این قانون در هر زمان که خواستید می‌توانید بازیکن زیر ۲۳ سال جذب کنید. این یک جریان بود. بعضی‌ها به این موضوع توجه ندارند. جلوی بداخلاقی‌ها را در کمیته انضباطی و اخلاق گرفتیم. الان کمیته اخلاق و انضباطی مرتب حکم می‌دهند. دادسراها در حوزه ورزش فعال شدند. اگر چیزی هست رسیدگی می‌شود و اگر چیزی هم نیست نباید حرفش را بزنند. ما باید مقداری فضا را تلطیف کنیم. فوتبال اگر نامطلوب شود بسیاری از جوانان ما در معرض خطر قرار می‌گیرند. کشور قابلیت دارد و توانمند است، باید از آن استفاده کنیم. الان با ۴۵ میلیارد تومان فوتبال را اداره می‌کنیم. چرا ما از همدیگر تشکر نمی‌کنیم؟ باید از رسانه‌ها تشکر کنیم که با پول ناچیزی اداره می‌شوند. می‌گویند در رسانه‌ها بده و بستان وجود دارد، در کدام رسانه چنین اتفاقی رخ می‌دهد که آن را مطرح می‌کنند؟ اگر هست، آن را به من نشان دهند، من چنین چیزی را سراغ ندارم. فوتبال ما با هیچ مقابل کره، استرالیا، ژاپن قرار گرفته و از آنها هم جلوتر است. آنها امکانات بسیار زیادی دارند. شما نتیجه را می‌بینید. تیم جوانان و نوجوانان به جام جهانی صعود کرده، در فوتسال سوم جهان هستیم و در فوتبال ساحلی مقام دوم بین قاره‌ای را کسب کردیم. در بخش بزرگسالان هم در گروه خودمان اول هستیم. بانوان ما هم در حال تلاش هستند. هر روز اردو داریم. در هر سه ماه چهار هزار ساعت اردو داریم. در بخش‌هایی که قابل دیدن نیست، همین‌طور هزینه می‌کنیم. یکی از کارهایم این است که کمپ تیم ملی را درست کنم. خوشبختانه آقای سلطانی‌فر کمک کرده است. پنج هزار متر زمین به ما در کنار کمپ زمین دادند. تلاش می‌کنیم که ساختمان فدراسیون و سازمان لیگ را به کمپ بیاوریم. موزه فوتبال را تاسیس کنیم. الان مقابل سازمان لیگ بروید جای پارک وجود ندارد. در محل فدراسیون هم همه همسایه‌ها شاکی هستند. کارها را انجام می‌دهیم و به نظرم کارهای مهمی است.

*آوردن کی‌روش به ایران بهترین دستاورد کفاشیان بود

عرصه: بزرگ‌ترین دستاورد علی کفاشیان در هشت سالی که در فوتبال حضور داشت چه بود؟

تاج: آوردن کی‌روش به ایران و سپردن هدایت تیم ملی به او یکی از دستاوردهای علی کفاشیان بود. روزی که کی‌روش به ایران آمد، من و کفاشیان به همراه کی‌روش برای صرف ناهار به رستوران رفتیم. رستورانی در مجاورت فدراسیون فوتبال وجود داشت که به آنجا رفتیم. کفاشیان آدم سالمی است و کارهای خوبی هم در مدت زمان مدیریتش انجام داد. خیلی از کارها مربوط به یک دوره مدیریتی نیست و از گذشته باقی مانده است. برای مثال ۹ منطقه‌ای شدن لیگ برنامه‌ای بود که آقای صفایی فراهانی آن را ارائه کرد اما آن موقع نتوانست اجرایی کند و ما این کار را عملی کردیم. آن زمان صفایی دوست داشت که همه استعدادها دیده شوند اما کار روی زمین مانده بود. آقای دادگان به نظرم در بخش پایه‌ها کارهای خوبی انجام داد. رشد و پیشرفت رده‌های پایه حاصل دوره‌های مختلف بوده است. آقای صفایی سنگ بنای خوبی را گذاشته است. کفاشیان هم برای پایه‌ها زحمات زیادی کشید.

عرصه: در دوره‌ای که کفاشیان رییس و شما نایب رییس بودید، اقدامی بود که نسبت به آن موضوع نظر دیگری داشته باشید و در ضمیر ناخودآگاه خودتان دوست داشته باشید به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کردید؟

تاج: گفتنی نیست. آن موقع سپری شده اما همین الان هم کارهایی که مدنظر خودم است اجرایی می‌کنم. مثلا برای کمیته اخلاق برنامه‌هایی داشتم که الان آنها را اجرایی می‌کنم. کمیته اخلاق دوره کفاشیان کجا و کمیته اخلاقی که در دوره ما وجود دارد کجا؟ البته این به معنی کم‌کاری در دوره کفاشیان نیست بلکه ما کار بیشتری انجام می‌دهیم یا در بخش تیم‌های پایه ما کارهای متعددی را انجام می‌دهیم. مفهوم این کارها این است که نقطه نظرات خودمان را اجرا می‌کنیم. در بخش بانوان هم ما نیرو و توان زیادی را گذاشتیم. این قبیل کارها در گذشته هم بوده اما ما هم به سبک خودمان آنها را انجام می‌دهیم.

عرصه: مباحثی که امروزه درباره وجود فساد در فوتبال مطرح می‌شود بیشتر به دوره کفاشیان باز می‌گردد. آیا شما هم موافقید که کم کاری‌های دوره کفاشیان موجب مطرح شدن چنین مواردی شده است؟

تاج: من به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده وارد نمی‌شوم چرا که اخلاقی نیست. فکر نمی‌کنم در آن دوره کم‌کاری شده است. ما در این دوره حساسیت بیشتری را نسبت به دوره گذشته به خرج داده‌ایم. الان ما در برابر پرونده‌ها حکم صادر می‌کنیم. آن زمان هم حکم صادر می‌شد اما الان با سرعت بیشتری حکم صادر می‌کنیم. الان فنی‌تر از گذشته به این مباحث ورود می‌کنیم. آقای تورک و همکارانش مصمم‌تر از گذشته هستند و ما از تجربیات گذشتگان استفاده کردیم. پیشنهادمان این بود که آقای ابوالقاسم‌پور هم در این کمیته حضور داشته باشد تا به عنوان یک فرد فوتبالی نظرات مفیدی را ارائه دهد.

*ظرف و مظروف در کمیته بین‌الملل یکی نبود

عرصه: در طول سال‌هایی که در فوتبال حضور داشتید برآورد کلی از اقدامات فدراسیون مفید است اما زمانی که در برخی از قسمت‌ها ریز می‌شویم اشکالاتی را مشاهده می‌کنیم برای مثال در پرونده استقلال و تراکتورسازی شاهد اشتباهاتی بودیم که می‌توانست بهتر از این عمل شود.

تاج: به نظرم تحلیل درستی است و ما این اتفاق را قبول داریم. فدراسیون در بخش‌هایی خیلی موفق بوده اما در بخش‌هایی هم باید ترمیم داشته باشیم. برای مثال ما کمیته بین الملل را ترمیم کردیم. یک خانم که دقیق‌تر و فنی‌تر است را جایگزین کردیم. سایر همکاران هم زحمت کشیدند اما این ظرف با مظروف یکی نبود. کمیته تعیین وضعیت بازیکنان تشکیل شده است. این کار خوبی بود که صورت گرفت. در همین بخش باشگاه‌هایی را که در کمیته انضباطی فیفا بدهکار هستند از جذب بازیکن و مربی خارجی محروم کردیم.

*در ایران، باشگاه را با یک شاخه نبات واگذار می‌کنند!

عرصه: این حکم را شما صادر کردید یا فیفا؟

تاج: این حکم داخلی است که با سازمان لیگ، هیات رییسه، سازمان فوتسال و … به این جمع‌بندی رسیدیم که پرونده‌ها را کم کنیم. اگر ادامه دهیم سر از جاهایی پیدا می‌کند که خوشایند نیست. الان در حال کم کردن پرونده‌ها هستیم. استقلال چهار پرونده خود را مختومه کرده است. پرسپولیس خیلی مصمم است که پرونده‌ها را خاتمه بخشد. تراکتورسازی با مشکلاتی مواجه است اما آنها در تلاش هستند. بعضی از باشگاه‌ها هم مانند راه‌آهن تکلیف‌شان مشخص نیست. پدیده، سیاه جامگان و ملوان هم باید بجنبند. خوشبختانه دستاورد خوب فدراسیون فوتبال این است که با صداوسیما هم گفت‌وگوهای خوبی را داشته است. آنها قبلا حاضر نبودند با ما صحبت کنند و هیچ رغبتی برای این موضوع نشان نمی‌دادند. یک دیوار بی‌اطمینانی بین ما و صداوسیما وجود داشت. الان این دیوار برداشته شده است. در مجمع تشخیص مصلحت نظام به ما گفته بودند که قانونی برای پرداخت حق پخش وجود ندارد و باید آن مشکل را برطرف می‌کردیم. دو سال است که این کار را پیگیری می‌کنیم. سازمان لیگ و فدراسیون جلسات متعددی را با مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کردند. بعد پرونده به مجلس رفت و مجلس شورای اسلامی هم در برنامه این موضوع را پیش‌بینی کرده است. برنامه برای پنج، شش سال است اما اگر در بودجه قرار می‌گرفت فقط شامل یک سال می‌شد. در برنامه آمده است که باید تبلیغات بین صداوسیما و فدراسیون فوتبال تقسیم شود. تا این پول به فوتبال نیاید همه بدهکارند. باشگاهی که بدهکار است و پولی ندارد از کجا درآمد خود را تامین کند. در همه جای دنیا به دنبال خرید سهام باشگاه‌ها هستند اما اینجا شما حاضرید با یک شاخه نبات، باشگاه‌ها را با گونی واگذار کنید!

عرصه: انتصاباتی که بعد از محرومیت استقلال و تراکتورسازی در فدراسیون فوتبال افتاد نشان می‌دهد که فدراسیون به نوعی به اشتباه‌های خود در این پرونده اذعان کرده است؟

تاج: شما موضوع را آنطور که من می‌گویم ببینید. باشگاه‌ها همیشه خودشان با فیفا طرف حساب هستند. لذا اشتباه موثری از سوی فدراسیون صورت نگرفته است. چه ما نامه بنویسیم و چه ننویسیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. حال اینکه فدراسیون فوتبال بیاید نامه بنویسد که شما سه بازیکن می‌گیرید محل اشکال است، ما این را ترمیم کردیم. کمیته بین‌الملل را تقویت کردیم. در کل اقدام فدراسیون فوتبال در این موضوع چندان تاثیری نداشت. در محتوا فرق نمی‌کرد. از طرف فدراسیون حکم‌ها را اجرا می‌کنیم. قبلا اینطور بود که به باشگاه‌ها کمک کنیم ولی الان اجبارا همه پرونده‌ها را اجرا می‌کنیم. تا به حال رای نیامده که آن را اجرا نکرده باشیم. هر ماموریتی که به دوش ما بوده آن را انجام داده‌ایم.

*از تراکتورسازی هیچ امتیازی کم نمی‌شود

عرصه: برای آخرین بار درباره پرونده تراکتورسازی توضیح شفافی دهید. آیا از این تیم بابت استفاده از سه بازیکن غیرمجاز امتیازی کم می‌شود یا نه؟

تاج: خیر، از تراکتورسازی هیچ امتیازی کم نمی‌شود. اگر فیفا اعلام کند حتما این امتیاز را کم می‌کنیم. فدراسیون در این مورد به موقع عمل کرده و استعلام لازم را گرفته است. فقط باید پرونده‌های روی میز را حل کنند.

عرصه: آیا تراکتورسازی از بازیکن غیرمجاز استفاده کرده است یا نه؟

تاج: ما به فیفا نامه زدیم که اینطور نبوده است. وقتی فدراسیون و سازمان لیگ مجوزی را صادر می‌کنند باشگاه مورد نظر تخلفی را انجام نداده است. بازی‌های تراکتورسازی قانونی بوده است. آنها با مجوز بازی کردند.

عرصه: پس سازمان لیگ فدراسیون تخلف کرده است؟

تاج: از این طرف هم ضابطه قانونی وجود دارد چرا که زمان ابلاغ و زمان اجرا و پنجره نقل و انتقالات تعریفی دارد.

عرصه: اگر باشگاهی از تراکتورسازی به خاطر استفاده از بازیکن غیر مجاز شکایت کند، آیا فیفا به این موضوع ورود می‌کند؟  

تاج: تا ۲۴ ساعت پس از پایان بازی زمان شکایت است و دیگر باشگاهی نمی‌تواند نسبت به این موضوع اعتراضی را وارد کند. این موضوع تعریف‌های زیادی دارد. کمیته تدوین مقررات و آقای براتی بهتر می‌توانند در این باره صحبت کنند. آنها اطلاعات کافی و وافی دارند. حسن این کار این است که در آینده مسیر بسیار صاف می‌شود.

*اختلاف تیم ملی و باشگاه‌ها ادامه خواهد داشت

عرصه: زمانی که ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده گرفتید آیا پیش‌بینی کرده بودید که در این مسیر به مشکلات مختلفی مانند اختلافات پیرامون تیم ملی، محرومیت باشگاه‌ها از نقل و انتقالات و … مواجه شوید؟

تاج: همه این اتفاقات را پیش‌بینی کرده بودند. این اتفاقات همیشه بین تیم ملی و باشگاه‌ها وجود داشته است و در آینده هم وجود خواهد داشت. الان هم اینطور نیست که اختلافات تمام شده است. این اختلافات درختی نیست که بگوییم ریشه آن را زده‌ایم و دیگر رشد نخواهد کرد. این یک پدیده اجتماعی است که پیش می‌آید. دوباره در آینده بین اردوهای تیم ملی و لیگ قهرمانان این اختلافات پیش می‌آید.

عرصه: آیا کی‌روش نسبت به تغییر زمان دیدار با ازبکستان از ۲۳ به ۲۲ خرداد معترض است؟

تاج: ما چاره‌ای نداشتیم. کی‌روش هم معترض نیست. ما مجالی نداشتیم که بازی را در ۲۳ خرداد برگزار کنیم. ما کشوری هستیم که قواعد مخصوص خودمان را داریم و همه دنیا نسبت به آن کمال احترام را دارند.

عرصه: سختی‌های برگزاری دیدار ایران و کره جنوبی موجب تغییر زمان این دیدار شد؟

تاج: نه، اما اگر می‌توانستیم آن بازی را هم در تاریخ دیگری برگزار می‌کردیم اما مجبور شدیم بازی را در روز تاسوعا برگزار کنیم.

*ممکن است نمایندگان ایران و عربستان در دور گروهی به هم نخورند

عرصه: احتمال دارد از این پس نمایندگان ایران و عربستان با تقسیم‌بندی جدید AFC‌ کمتر با هم بازی کنند و در واقع ایران به منطقه دیگری در آسیا منتقل شود؟

تاج: ممکن است این اتفاق رخ دهد.

عرصه: یعنی ما به منطقه شرق آسیا اضافه می‌شویم؟

تاج: نه، اینطور نیست. AFC‌ طرحی را ارائه کرده است که ایران و عربستان از هم جدا شوند. در این باره فقط مذاکره‌ای صورت گرفته است. طرح AFC‌ به این صورت است که در دور مقدماتی و گروهی با هم دیدار نکنند اما در مراحل بالاتر مانعی وجود ندارد. این پیشنهادی بوده که AFC‌ داده و ما و عربستان روی آن کار می‌کنیم. الان سکوت بهترین راه است. شاید در آینده این اتفاق رخ دهد.

عرصه: چندی پیش جلسه میانجیگری میان ایران و عربستان به میزبانی فیفا برگزار شد، نتیجه این جلسه به کجا رسید؟

تاج: خود من هم در آن جلسه بودم. با آقای اینفانتینو صحبت کردیم. در جلسه‌ای که کمیته مسابقات در ابوظبی گذاشته بود حاضر شدیم. در کمیته مسابقات فیفا هم این موضوع را مطرح کردیم. این موضوع به سمتی می‌رود که مدیریت خواهد شد. بهترین راه این است که ما امنیت داریم و باید در کشورمان بازی کنند.

*اسدی به زبان انگلیسی، ترکی، فارسی و عربی صحبت کرد اما قبول نکردند

عرصه: قبول دارید که ریشه این اتفاقات به جلسه سال گذشته علیرضا اسدی با کمیته مسابقات در قطر باز می‌گردد که اسدی به همراه یک فایل پاورپوینت در این جلسه حاضر شده بود و مترجم او را به جلسه راه نداده بودند تا صحبت‌های اسدی خوب در جلسه منتقل نشود.

تاج: این موضوع را قبول ندارم. وقتی این جلسه به رای‌گیری رسید ما شکست خوردیم. من در ریز این جریان هستم. هر چیزی آقای اسدی به زبان انگلیسی، فارسی،‌ ترکی، عربی به آنها می‌گوید قبول نمی‌کنند و تصمیم به رای‌گیری می‌گیرد. ما نباید وارد رای‌گیری می‌شدیم، کاری که در مرتبه دوم اجازه تکرار آن را ندادیم. راه‌حل درست جلوگیری از رای‌گیری بود. اعضای این کمیته اکثرا عرب هستند و به نفع عربستان رای دادند. نامه دومی که به AFC‌ ارسال کردیم گفتیم که چرا درباره این موضوع باید در کمیته مسابقات تصمیم‌گیری شود؟ یا ما تخلف کرده‌ایم یا تخلف نکرده‌ایم. اگر تخلف کرده‌ایم که پرونده به کمیته انضباطی می‌رود، اگر هم تخلف نکرده‌ایم که نیازی به تصمیم‌گیری نیست. اسدی درباره آن جلسه به من توضیح داد و گفت که چه صحبت‌هایی را کرده است اما رفتن به رای‌گیری اشتباه بود.

عرصه: خود اینفانتینو از این اتفاقات تعجب نمی‌کند؟ چرا عربستان در ایران بازی نمی‌کند اما نمایندگان امارات به ایران می‌آیند؟

تاج: اینفانتینو هم می‌داند این یک ماجرای سیاسی است ولی من بنا به بندی که در پرونده درج شده نمی‌توانم توضیح بدهم ولی احساس من این است که CAS‌ موضوع را خیلی خوب دیده است. این پرونده به سمت بهبودی می‌رود که به خاطر تلاش‌های ایران بوده است. در حال حاضر چهار نماینده ما به لیگ قهرمانان آسیا رفتند که AFC باید پول آنها را بدهد. امنیت کشور ما به قدری خوب است که کشورهای دیگر مانند عراق در تهران بازی می‌کنند و استرالیا در عید نوروز به تهران می‌آید. معلوم است که این پرونده کاملا یک موضوع سیاسی است.

*دستیاران ایرانی کنار کی‌روش هستند

عرصه: در حالی که اردوی تیم ملی از چند روز دیگر آغاز می‌شود هنوز تکلیف حضور دستیاران ایرانی در کنار کارلوس کی‌روش مشخص نیست.

تاج: همه این‌ها قابل حل شدن هستند و دستیاران در کنار کی‌روش حضور دارند.

*در اختلاف کی‌روش و برانکو نمی‌توانستم شمشیر بگیرم و جلو بروم

عرصه: آیا جواد نکونام با اتفاقاتی که در اردوی امارات رخ داد، کماکان جزو کادر فنی تیم ملی است؟

تاج: نکونام فوتبالیست بسیار بزرگی بود و جزو مفاخر فوتبال ما محسوب می‌شود. او برای ما فقط یک مربی نیست و به عنوان یک سرمایه به او نگاه می‌کنیم. نباید خیلی زود به سراغ این موضوع رفت چرا که در موضوع مشکل برانکو و کی‌روش هم گفتم که نباید عجله کنیم و الان می‌بینیم که این مشکل حل شده است. در شبکه خبر به من گفتند که ما نمی‌دانیم چرا شما این همه خونسرد هستید. گفتم چه کار باید بکنم؟ باید شمشیر بگیریم و جلو برویم؟ این مسائل با این روش‌ها قابل حل نیست. یک قانون و قراردادی وجود دارد.

عرصه: با این حساب تعیین تکلیف برای کی‌روش به عهده فدراسیون فوتبال است؟

تاج: قراردادی بین ما و کی‌روش وجود دارد و طبق آن عمل می‌کنیم. ما در حال حل همه مسائل هستیم.

*خودم دلیل سفر به امارات برای دیدار با کی‌روش را می‌دانم

عرصه: پس از دیپورت بازیکنان پرسپولیس به تهران توسط کارلوس کی‌روش، خیلی‌ها از سفر شما به امارات انتقاد کردند و معتقد بودند نباید به عنوان رییس فدراسیون به امارات می‌رفتید.

تاج: من بر اساس ضوابطی به امارات رفتم که خودم دلیل آن را می‌دانم.

*خوشبختانه تا به حال چیزی به من تکلیف نشده است

عرصه: به شما تکلیف شده بود که به امارات بروید؟ آیا وزارت ورزش گفته بود که به امارات بروید؟

تاج: خوشبختانه تا به حال کسی به ما تکلیف نکرده است. هرچیزی که خودم، اعضای هیات رییسه و کارکنان بخش حقوقی صلاح بدانند آن را انجام می‌دهیم. رابطه ما با وزارت ورزش هم بسیار خوب است. آقای سلطانی‌فر در جریان تمامی بحث‌ها و مذاکرات با کارلوس‌ کی‌روش و بندهای قرارداد با او بوده است. مراودات ما با وزارت ورزش بسیار خوب است. تعامل خوبی با وزارت ورزش داریم. تعامل در فوتبال ضروری است. فکر می‌کنم امکان ندارد بدون تعامل با وزارت ورزش، کارها را پیش برد. ما در بخش‌های مختلف مانند نیروی انتظامی، یگان ویژه و… هم باید تعامل داشته باشیم. مگر می‌شود بدون هماهنگی با این‌ها کاری را انجام داد. این‌ها تعامل است اما ممکن است در یک رسانه آن را به گونه دیگری تعریف کنند. هر آدمی تعریف خودش را دارد. ما بخشی از ساختار کلی ورزش هستیم.

عرصه: رابطه بسیار خوبی با مسعود سلطانی‌فر دارید.

تاج: آقای سلطانی‌فر واقعا نظرهای فنی و اصلاحی خوبی دارد. حتی بعضی وقت‌ها نظرات کارشناسی ارائه می‌دهد. او اطلاعات خوبی دارد و همه هم این موضوع را می‌دانند.

*سلطانی‌فر فوتبال را بیشتر از گودرزی می‌فهمد

عرصه: نظر شما درباره کار کردن با مسعود سلطانی‌فر و محمود گودرزی چیست؟

تاج: من آقای سلطانی فر را می‌پسندم. او فوتبالی‌تر از گودرزی است. او فوتبال را می‌شناسد.

*با کی‌روش قرارداد داریم و طبق آن عمل می‌کنیم

عرصه: شما مدت زمان زیادی است که در فوتبال حضور دارید و ۵ سال است که کی‌روش را می شناسید. شاید بتوان گفت در هیچ سالی کی‌روش تا این حد عصبانی نبوده است. شاید صحبت‌های شما تا حدودی او را آرام کرده باشد اما در باطن هنوز او از شرایط راضی نیست. شما هم این موضوع را تایید می‌کنید؟

تاج: ما یک قرارداد با کی‌روش داریم و بر اساس آن عمل می‌کنیم. رضایت زمانی حاصل می‌شود که قرارداد را به درستی اجرا کنید. ما با کی‌روش، ناظم‌الشریعه، پیروانی و چمنیان قرارداد داریم و موظف هستیم به بندهای آن عمل کنیم. ما متناسب با امکاناتمان عمل می‌کنیم. هر چیزی که در کشور است را در اختیار کی‌روش قرار می‌دهیم. برخی از اظهارات کی‌روش بجا بود. باید یک اتومبیل شخصی بسیار خوب را در اختیار کی‌روش می‌گذاشتیم و این کار را انجام دادیم و اتومبیل او را عوض کردیم. باید پاداش‌ها را پرداخت می‌کردیم. پاداش‌ها جزو تعهدات ماست. نمی‌توانستیم آن‌ها را پرداخت نکنیم و تا الان هم پرداخت کردیم. یک اتوبوس استثنایی برای تیم ملی خریداری کردیم. قبلا اتوبوس اجاره‌ای بود.

*اگر باهوش باشید پیام کی‌روش را می‌فهید

عرصه: با وجود اینکه شما از جواب دادن به این موضوع طفره می‌روید اما کی‌روش با رفتارهای خود مبنی بر صحبت نکردن با رسانه‌های ایرانی، ارتباط نداشتن با دستیارانش و سفر شما به امارات در هنگام اردوی این تیم نشان داد که ناراحت است.

تاج: سفر به امارات تصمیم خودم بود. علاوه بر دیدار با کی‌روش یک کار دیگر در امارات داشتم. یک روز دیگر هم امارات ماندم. من با رییس فدراسیون فوتبال امارات دیدار کردم و یک تفاهم‌نامه با او امضا کردم که متاسفانه نتوانستیم آن را اجرا کنیم. واقعا قرار بود کمپ‌مان را هم در یکی از ورزشگاه‌ها برگزار کنیم اما با توجه به مشکلات وزارت خارجه با آن‌ها این موضوع محقق نشد. این‌ها حرف‌های رسانه‌ای است. ما در امارات با کی‌روش و رییس فدراسیون فوتبال امارات دیدار کردیم. قبلا این ملاقات تنظیم شده بود. اصلا هم این ایرادی ندارد من به آنجا رفتم و با کی‌روش صحبت کردم. جلسه خوبی را برگزار کردم. بعد از آن خیلی از مسائل همان جا حل شد. آقای کی‌روش الان انتظاراتی دارد. شما به پیام او توجه کنید. این همان حرف من است که متناسب با امکانات ما بهترین‌ها را می‌سازیم. اگر باهوش باشید منظور او را می‌فهمید. ما متناسب با امکانات بهترین‌ها را برای خودمان می‌سازید. این جواب اوست. الان هم می‌بینید که ما در حال ساخت زمین شماره ۲ هستیم و در برج ۲ یا ۳ آماده می‌شود.  من هم تاکنون نتوانسته‌ام آن را آماده کنم. در کشورمان هزار مشکل داریم اما در حال تلاش هستیم. می‌خواهیم از این دربه‌دری و گرفتاری خارج شویم. بدهکاری ۱۰-۲۰ میلیاردی خودمان را در این مدت حل کردیم و هنوز هم در حال صاف کردن آن‌ها هستیم. اگر چمن آماده شود بسیاری از گرفتاری‌های تیم ملی حل می‌شود چرا که هتل و مرکز تیم‌های ملی کنار چمن قرار دارد و خیلی راحت می‌توانند به آماده‌سازی خود برسند. لباس تیم ملی از مشکلات اساسی کی‌روش بود که آن را حل کردیم.

*اتوبوس تیم‌ملی پلاک گذاری نمی‌شود

عرصه: اتوبوسی که در دیدار اسحاق جهانگیری با ملی‌پوشان رونمایی کردید چه بود و اتوبوسی که در حال حاضر تهیه شده چگونه است؟

تاج: آن اتوبوس اجاره بود. آن را ۹۰۹۰ آورده بود اما در هر صورت اتوبوس تیم ملی بود. این اتوبوس که الان تهیه شده تاکنون در ایران وجود نداشته است. یک اتوبوس ۵ محوره است که خریداری شده و با کلی زحمت وارد کردیم. گمرک برای ترخیص اتوبوس با ما همکاری زیادی داشت اما هنوز برای پلاک‌گذاری مشکل داریم چون این مدل، جدید است و به اعتقاد آن‌ها بار ترافیکی دارد تا الان نتوانسته‌ایم آن را پلاک‌گذاری کنیم. راهنمایی و رانندگی هم قوانین خاص خودش را دارد. آقای اشتری و ساجدی نیا دوستان من هستند و صحبت‌هایی با آن‌ها انجام داده‌ام. اما هنوز نتوانسته‌ام مشکل را حل کنم.

*ارتباطم با دولت خوب است

عرصه: آیا تاکنون از ارتباط‌هایتان به نفع تیم ملی استفاده کرده‌اید؟ آیا پولی از طرف دوستان‌تان به فدراسیون فوتبال و تیم ملی رسیده است؟

تاج: الحمدلله مشکل پول را حل کرده‌ایم اما هزینه فدراسیون به قدری بالاست که این پول‌ها در آن دیده نمی‌شود. ارتباط‌مان با دولت بسیار خوب است و آن‌ها کمک کردند. آقای سلطانی‌فر به ما کمک کرده است. ستاد کل نیروهای مسلح مسئله سربازی را حل کرد و دیگر کی‌روش دغدغه‌ی این موضوع را ندارد.

*به فکر حل همیشگی مشکل سربازی بازیکنان هستم

عرصه: حالا که مشکل حضور سربازها در تیم ملی حل شده، آیا درباره دغدغه باشگاه‌ها برای واگذار کردن بازیکن جوان‌شان به تیم‌های نظامی هم راهکاری را پیش‌بینی کرده‌اید؟

تاج: الان دنبال این موضوع هستیم. یکی از کارهایی که خیلی جدی آن را پیگیری می‌کنیم همین موضوع است. این موضوع سرباز، سربازگیری و سهمیه را به گونه‌ای حل کنیم. مراواداتی هم داشته‌ایم. من خودم برای این موضوع هم یک طرح دارم اما نمی‌توانم آن را بگویم.

*توافق با آدیداس به صورت مجانی قطعی شده است

عرصه: بحث مذاکره با آدیداس برای قرارداد بلندمدت به کجا رسید؟ برخی‌ها مدعی شده بودند که آدیداس برای هر سال یک میلیون دلار می‌خواهد.

تاج: توافق با آدیداس در آستانه اجرایی شدن است و در انتظار تصویب هیات رییسه فدراسیون فوتبال است. تقریبا هم رایگان است. نه یک میلیون دلار می‌دهیم و نه یک میلیون دلار می‌گیریم. به نظرم کار بسیار خوبی بود که از سوی فدراسیون فوتبال انجام شد. بعد از این همه سال که ما یک بار آدیداس پوشیده بودیم بار دیگر این موضوع عملی می‌شود. الان آدیداس قطعی و تمام شده است و تیم‌های ملی بزرگسالان، جوانان، نوجوانان، فوتسال، فوتبال ساحلی در بخش‌های مردان و زنان از لباس‌های آدیداس استفاده می‌کنند. این قرارداد هم پنج ساله است.

عرصه: برای دیدارهای دور برگشت انتخابی جام جهانی از لباس‌های جدید آدیداس استفاده می‌کنید یا از لباس‌های قبلی؟

تاج: ما برای انتخابی جام جهانی از قبل لباس خریده‌ایم و تا پایان از لباس‌هایی که قبلا خریداری شده استفاده می‌کنیم. اما قراردادی که با آدیداس می‌بندیم برای چندین سال است.

عرصه: پرونده کنار گذاشتن البسه جیووا به کجا کشید؟ گویا ترابیان، درخشان و کفاشیان مسئول حل این پرونده شدند.

تاج: آن‌ها بحث خاص خودشان را دارند. آن‌ها خودشان قرارداد را بسته بودند و بهتر از ما در جریان آن هستند. اطلاعات کافی دارند. آن‌ها هم زحمت کشیدند. 

عرصه: آیا باید به آن‌ها غرامت بدهیم؟

تاج:در حال مذاکره هستند.

عرصه: آیا بهتر نبود کفاشیان چند روز پایانی دوره مدیریتش را هم تحمل می‌کرد و قرارداد با جیووا را نهایی نمی‌کرد تا شما به عنوان رییس جدید در این باره تصمیم‌گیری کنید؟

تاج: این کار انجام شده اما الان هم در حال برطرف کردن این مشکل هستند. شاید مسئولان برای این موضوع عجله داشتند. ما نمی‌دانیم که کدام یک عجله کردند. الان در پرونده آدیداس بسیار خوب عمل کردیم.

*در گذشته اصلا نمی‌توانستیم فرم‌های لازم برای میزبانی جام جهانی را کامل کنیم

عرصه: برای میزبانی جام جهانی فوتسال هم درخواستی ارائه کرده‌ایم. چقدر امیدوار به کسب میزبانی هستید؟

تاج: ما به دنبال پیشرفت فوتسال هستیم و در کمپ تیم‌های ملی هم در حال ساختن یک ساختمان برای این رشته هستیم که آکادمی فوتسال می‌شود. ما همه فرم‌های مربوط به میزبانی جام جهانی را ارسال کرده‌ایم. در دفعات قبل اصلا نمی‌توانستیم فرم‌ها را کامل کنیم. وزارت خارجه و وزارتخانه‌های دیگر فرم‌ها را امضا نمی‌کردند. ما از آن‌ها امضا گرفته‌ایم و بعد درخواست میزبانی داده‌ایم. فکر می‌کنم باید میزبانی را به ما بدهند.

*اعتراض علی دایی طبیعی است

عرصه: علی دایی هم در چند وقت اخیر جزو معترضان به عملکرد فدراسیون فوتبال بود و گفته بود در فدراسیون، صندلی بازی وجود دارد.

تاج: این چیزها طبیعی است و معمولا می‌گویند.

عرصه: محمد دادگان هم در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که سال ۸۱ و در دوران ریاست شما در هیات مدیره سپاهان و مدیریت محمدرضا ساکت بر این باشگاه، در یکی از بازی‌های سپاهان به داوران در بسته‌های گز سکه داده بودند. بعد از اینکه گزارش به فدراسیون فوتبال می‌رسد، شما به سرعت خودتان را به فدراسیون می‌رسانید و می‌گویید کار ما نبوده است.

تاج: من آن موقع مدیرعامل سپاهان نبودم و چنین چیزی مبنی بر رفتن به فدراسیون را به یاد ندارم.

عرصه: آیا مبلغ ۱۵ میلیارد تومانی که دولت به عنوان کمک به فدراسیون فوتبال وعده داده بود، واریز شده است؟

تاج: این پول در حال واریز شدن است.

عرصه: چرا برای بازی‌های تیم ملی فوتبال بانوان، خبرنگاران بانوان هم نمی‌توانند وارد ورزشگاه شوند؟

تاج: ما مشکلات زیادی برای هماهنگی داریم. الان با خودمان می‌گوییم اگر ورزشگاه آرارات را نداشتیم چه کار باید می‌کردیم. آن‌ها هم چون می‌دانند به غیر از آرارات جایی را نداریم پول را پیش پیش از ما می‌گیرند.

عرصه: امیر عابدینی در مصاحبه‌ای گفته بود شما دوست دارید همه کارها را خودتان انجام دهید و در فدراسیون هیچ چیز سر جای خودش نیست.

تاج: این نظر عابدینی است. او کارش را به خوبی انجام می‌دهد و از او راضی هستیم.

عرصه: با وجود اینکه اسلامیان در انتخابات رای نیاورد، یک بار دیگر او را به عنوان عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال انتخاب کردید و در مجمع این موضوع به رای گذاشته می‌شود.

تاج:انتخاب اسلامیان پیشنهاد من بود. او فرد موثری است. خودش فوتبال را می‌فهمد و می‌تواند در بخش‌های بازاریابی و بازرگانی به ما کمک کند. اسلامیان فرد خوش‌فکری است.

*ارتباط‌مان با سازمان لیگ خوب است

عرصه: برخی معتقدند با وجود ریاست شما بر فدراسیون فوتبال کماکان کارهای سازمان لیگ را خودتان انجام می‌دهید.

تاج: در حال حاضر ارتباط سازمان لیگ با ما بسیار خوب است و کارها را پیش می‌بریم.

*فدراسیون نباید در امور باشگاه‌ها دخالت کند

عرصه: سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن گفته فدراسیون فوتبال دست از سر باشگاه‌ها بردارد.

تاج: من نمی‌دانم آذری دقیقا چه گفته اما او مدیر توانمندی است. من هم معتقدم فدراسیون نباید در امور باشگاه‌ها دخالت کند. ما برای این موضوع برنامه داریم و سعی می‌کنیم نقش خودمان را کمتر کنیم.

عرصه: استعفای الهه عرب عامری از نایب رییسی فدراسیون فوتبال بسیار عجیب بود و برخی مدعی شدند که او  برکنار شده است.

تاج: عرب عامری الان در دفتر من است. او کماکان به ما کمک می‌کند. عرب عامری مدیر توانمندی است.

*یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرانک از پول‌مان آزاد شد

عرصه: پاداش‌ها را چه زمانی پرداخت می‌کنید؟ آیا از پول بلوکه شده می‌توان پاداش‌ها را پرداخت کرد؟

تاج: این پول برای ما نبود و به باشگاه‌ها پرداخت کردیم. ۷۰۰ هزار فرانک به یک باشگاه، ۷۰۰ هزار فرانک به باشگاه دیگر و ۳۰۰ هزار فرانک هم به باشگاه سومی پرداخت کردیم.

عرصه: خردادماه سال جاری نهادهای نظارتی برای یک موضوعی وارد دفتر کار شما شدند و برخی از اسناد را با خود بردند. درباره آن موضوع توضیح می‌دهید؟

تاج: آن موضوع مربوط به شرکت افق سبز بود و مدارک را بعد از بررسی در اختیار ما گذاشتند.

*حرف ما این است که سازمان لیگ سود ده نیست و نباید مالیات بدهد

عرصه: با بدقولی شرکت ایران نوین در عمل به تعهدات خود اکنون سازمان امور مالیاتی، فدراسیون را به خاطر پولی که نگرفته بدهکار می‌داند.

تاج: ما ۲۵ میلیارد تومان از ایران نوین گرفتیم و اکنون سازمان امور مالیاتی، مالیات این قرارداد را می‌خواهد. ایران نوین مکلف است به تعهدات خود عمل کند اما پرداخت مالیات به عهده فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است. البته حرف ما این است که ما شرکت سودده نیستیم و مالیات به ما تعلق نمی‌گیرد. هزینه‌های ما بیشتر از درآمدمان است.

* پنج میلیون دلار از AFC و FIFA طلب کار هستیم

عرصه: رابطه‌تان با اینفانیتنو چطور است؟

تاج: اینفانتینو رفیق ماست و در بحث پول بلوکه شده خیلی به ما کمک کرد. شیخ سلمان هم خیلی به ما کمک می‌کند. ۲ و نیم میلیون دلار به ما بدهکار هستند. ما در کل ۵ میلیون دلار طلبکار هستیم که اگر این پول را بگیریم آبی به زیر پوست‌مان می‌رود.

عرصه: علی کفاشیان تا چه زمانی در سمت ریاست کمیته فوتسال حضور دارد؟

تاج: کفاشیان فعلا با ما است تا یک مدیر لایق برای این کمیته انتخاب کنیم.

گفت‌وگو از خبرنگار عرصه: مرتضی یعقوبی



دیدگاهها بسته شده است.