نشست ۶۰ درصدی زمین در دشت میناب

به گزارش عرصه، جزیری در سومین کارگروه اجرایی پروژه جامع مدیریت حوزه آبخیز در معاونت عمرانی استانداری، اظهارکرد: سازمان جنگل ها و مراتع تجارب ۲۰ سال خود از پروژه های پایلوت در کشور را در قالبی جمع آوری و تحت عنوان طرح جامع مدیریت حوزه آبخیز ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه نزدیک چهار برابر متوسط جهانی خاک را از دست می‌دهیم و بیش از ۱۰۰ برابر آبی را که به زمین نفوذ می کند، استفاده می کنیم، گفت: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور به حل بحران هایی مانند بحران گرما و کمبود آب و نیز تخریب پوشش گیاهی با یک نگاه جامع می‌پردازد.

مدیر اجرایی پروژه های بین المللی سازمان جنگل ها به رویکرد مبتنی بر توسعه و پیشرفت پنج سرمایه انسانی، فیزیکی، مالی، طبیعی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: اکنون این سرمایه ها به خوبی مدیریت نمی شود و باید توجه جدی به این امر داشت.

وی گفت: با توجه به سرمایه های خوبی که در کشور داریم خوب است تا برای حوزه های مرتبط برنامه های مشخص و جامعی ارائه کنیم تا بتوان از این سرمایه ها به خوبی استفاده کرد.

جزیری با بیان این که نیاز به برنامه منسجم داریم، افزود: بیشتر تمرکز ما روی تلفیق بودجه است نه تلفیق برنامه.

وی اظهارکرد: مردم باید در نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی شرکت داده شوند و کم توجهی به پتانسیل توان حوزه ها از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه داشت.

جزیری از نشست ۶۰ تا ۶۵ درصدی زمین در دشت میناب خبر داد و گفت: در آبخوان ها نشست های خطرناکی دیده می شود و دشت میناب در حال نابودی است که این نشان می دهد موضوعات مربوط به آب های زیر زمینی به حوزه  های دیگر هم مربوط می شود و لذا نباید از ارتباط حوزه ها با هم غافل شد.

وی تصریح کرد: در مدیریت جامع باید به سه موضوع برنامه ریزی، انسجام سازمانی و مشارکت مردمی توجه کنیم.

مدیر اجرایی پروژه های بین المللی سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری تشکیل ستاد مناسب برنامه ریزی، انتخاب حوزه آبخیز، تدوین برنامه راهبردی حوزه، ظرفیت سازی، توانمندسازی و آموزش، هماهنگی پروژه های دولتی و فعالیت های مردمی، اجرا، نظارت، پایش، ارزیابی و مستند سازی را از گام های اصلی تشکیل حوزه آبخیز برشمرد.

وی با بیان اینکه برنامه راهبردی، تلفیق اطلاعت موجود است، به شناسایی پروژه ها و ارتباط آن با برنامه های راهبردی تدوین شده اشاره کرد و افزود: وظیفه این کمیته کنترل اجرای برنامه‌ها جهت روشن شدن شاخص‌های در حال رشد بر اساس برنامه است.



دیدگاهها بسته شده است.