درخواست جدید اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی استقلال


وزیر اول اسکاتلند امروز اعلام کرد: هفته آینده از پارلمان خواهم خواست تا درباره روند تصویب همه پرسی استقلال با دولت انگلیس به توافق برسد.

به گزارش عرصه به نقل از اسپوتنیک، «نیکلا استرژن» (Nicola Sturgeon) وزیر اول اسکاتلند امروز اعلام کرد که هفته آینده درخواست جدیدی را برای برگزاری همه پرسی آزاد برای استقلال مطرح خواهد کرد.

وزیر اول اسکاتلند در این باره اعلام کرد: هفته آینده از پارلمان خواهم خواست تا درباره روند تصویب همه پرسی استقلال با دولت انگلیس به توافق برسد.

«نیکلا استرژن» در ادامه افزود: اکنون گام های لازم برای حصول اطمینان از اینکه اسکاتلند در پایان این روند، گزینه دیگری را در اختیار خواهد داشت را برمی دارم. گزینه مطرح این است که آیا همانند انگلیس برگزیتِ سخت داشته باشیم و یا اینکه در روابطمان با اروپا کشوری مستقل باشیم.

لازم به ذکر است، چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی به خبرهای منتشره درباره احتمال برگزاری همه پرسی دوم در اسکاتلند برای استقلال و جدائی از انگلیس واکنش نشان داده بود.

نخست وزیر انگلیس که در پارلمان این کشور سخن می گفت، در این باره اعلام کرد: اسکاتلند برای به جریان انداختن ماده ۵۰ پیمان لیسبون حق وتو ندارد و لذا آرای آن برای ردّ برگزیت بیهوده است. ما مطمئنیم که به صورت تنگاتنگی با دولت اسکاتلند همکاری داشته و موضوع برگزیت را پیش خواهیم برد. دادگاه عالی کاملاً شفاف اعلام کرد که پارلمان اسکاتلند فاقد حق وتو برای فعال سازی ماده ۵۰ پیمان لیسبون است.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس در ادامه افزوده بود: حتی در صورت استقلال، اسکاتلند بداند که نمی تواند در اتحادیه اروپا باشد.

سخنان ترزا می در پاسخ به سخنان وزیر اول اسکاتلند در ماه ژوئن سال جاری میلادی است که در آن «نیکلا استرژن» تهدید کرده بود، ادامه روند سریع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) موجب خواهد شد تا وی همه پرسی فوری را در اسکاتلند اعلام کند.

گفتنی است، دیوان عالی انگلیس چندی پیش با صدور دستوری، آغاز برگزیت را به رأی نمایندگان مردم در مجلس عوام منوط کرده بود و لذا دولت «ترزا می» پس از کسب آراء نمایندگان، به این کار مبادرت نمود.

شایان ذکر است، مردم انگلیس در ۲۳ ژوئن سال جاری میلادی با شرکت در یک همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.



دیدگاهها بسته شده است.