شعار «نوروز، میراثِ صلح و دوستی» ۱۰ سال می‌ماند

به گزارش عرصه، سمیع‌الله حسینی مکارم با بیان این‌که شعار «نوروز، میراث صلح و دوستی» از سال گذشته برای نوروزگاه‌ها انتخاب شد، گفت: براساس برنامه‌های تبیین‌شده در دبیرخانه نوروزگاه‌ها و جشن نوروز، این شعار تا ۱۰ سال آینده و هر سال برای برگزاری نوروزگاه‌ها در سراسر کشور انتخاب می‌شود.

او که عصر امروز – سه‌شنبه ۲۴ اسفند – در نشست خبری برنامه‌های نوروزگاه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن می‌گفت، از برگزاری نوروزگاه‌ها در سراسر ایران از دوم تا دوازدهم فروردین خبر داد و با اشاره به اینکه نوروز در فرهنگ ایرانی‌ها کهن‌ترین میراث بشر است، اظهار کرد: ابداع نوروز توسط ایرانی‌ها بوده است و چندهزار سال است که ایرانی‌ها نوروز را جشن می‌گیرند. درواقع از دوران ایلام نوروز وجود داشته تا دوران هخامنشی که جشن‌های کاملی برای این زمان گرفته می‌شد.

او با اشاره به این نکته که براساس ظرفیت‌های نوروز، سیاست‌گذاران، هنرمندان و مردم از این آئین حفاظت می‌کنند، ادامه داد: براساس وظیفه ذاتی سازمان میراث فرهنگی، این سازمان وظیفه‌ بیشتری نسبت به پاسداری از این آئین دارد، چون امسال نیز با محوریت ایران و مشارکت ۱۲ کشور نوروز برای دومین‌بار ثبت جهانی شد.

دبیر اجرایی نوروزگاه‌ها با بیان این‌که برخی از آیین‌های نوروزی فراموش و برخی کمرنگ شده‌اند، بیان کرد: باید آیین‌های محلی و بومی را مجددا احیا کنیم، برگزاری نورزگاه‌ها قدمی در این زمینه است که آیین‌های نوروزی هر محل و مکان به نمایش گذاشته می‌شود. حتی در سال گذشته این مسئله مطرح بود که نوروز بازار ایجاد شود، که در مجموعه نوروزگاه‌ها انتخاب شد.

او اضافه کرد: در سال گذشته ۱۲ استان برای برگزاری نوروزگاه‌ها انتخاب شدند و امسال در کل کشور نوروزگاه‌ها را داریم. در شهرهای بزرگ مانند تبریز و تهران نوروزگاه‌های متعددی را برگزار می‌کنیم، با این‌وجود اولویت ما پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی است.

به گفته‌ی وی نوروزگاه‌ها، دوم فروردین کار خود را آغاز می‌کند و تا ۱۲ فروردین برنامه‌های نوروزی براساس آیین‌ها و ابتکارات آن استان برای مسافران اجرا می‌شود.

حسینی مکارم با تاکید بر این‌که دبیرخانه نوروزگاه‌ها ترکیبی به استان‌ها برای برگزاری این جشن پیشنهاد کرده‌اند، گفت: در این پیشنهاد نخست ۱۰۰ قطعه عکس‌های نوروزی شامل نوروز ملل نمایش داده می‌شود که بخشی نیز معرفی عکس‌های پایگاه‌های جهانی است، بخش دیگر نیز تصاویر صنایع دستی و کاخ گلستان است. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های موقت صنایع دستی و برگزاری سفره‌های نوروزی به همراه موسیقی و شیرینی‌های نوروزی براساس آن استان برگزار می‌شود.

او همچنین از انتشار ۷ عنوان کتاب در سال گذشته در رابطه با نوروز خبر داد و افزود: امسال نیز به مناسبت نوروز پنج عنوان کتاب منتشر می‌شود.

حقوق کارمندان همه پایگاه‌های میراث تا نوروز پرداخت می‌شود

فرهاد عزیزی مدیر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز در این نشست در سخنانی به تبیین برنامه‌های پایگاه‌های جهانی در نوروز امسال پرداخت.

او همچنین با اشاره به مشکلاتی که سال‌های گذشته برای پرداخت حقوق کارمندان پایگاه‌ها در نوروز داشتند، بیان کرد: خوشبختانه امسال دغدغه‌ای برای پرداخت حقوق کارمندان پایگاه‌ها نداریم و بخش زیادی از حقوق‌ها پرداخت شده و بخش دیگر آن نیز در چند روز اینده پرداخت می‌شود.

وی همچنین به پایلوت قرار دادن پایگاه‌های ملی و جهانی در مناطق مختلف کشور در نوروز و به عنوان نوروزگاه‌ها اشاره کرد و گفت: از ماه گذشته و با توجه به شرایط جوی آب و هوایی آماده‌سازی‌ها برای فضای حفاظتی و خدماتی پایگاه‌های میراث جهانی آغاز شده‌اند. همچنین فرهنگ‌سازی حفاظت و نگه‌داری بناهای تاریخی برای مردم نیز در دست کار است.



دیدگاهها بسته شده است.