مجلس بر مصوبه برداشت ۲۳۰۰ میلیون دلار ازصندوق توسعه ملی اصرار کرد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر مصوبه قبلی خود در زمینه برداشت ۲۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مصارف شش گانه اصرار کردند.

به گزارش عرصه،، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۳۹۶ کل کشور، با بررسی بند الف تبصره ۴ لایحه بودجه، بر مصوبه قبلی خود در زمینه برداشت ۲۳۰۰ میلیون دلار (معادل ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال) از صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به ۶ ردیف مشخص اصرار کردند.

براساس این بند، به دولت اجازه داده شده بود که بر اساس جدول ارائه شده، نسبت به برداشت از ورودی سال ۱۳۹۶ صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. معادل مبالغ واریزی به اعتبارات مشخص شده در جداول ۷ و ۹ قانون بودجه اختصاص می یابد و اعتبارات موضوع این بند برای صندوق توسعه ملی بازگشت از منابع محسوب می شود.

براساس ردیف های جدول مورد اشاره، سهم بخش های شش گانه از ۲۳۰۰ میلیون دلار برداشتی از صندوق توسعه ملی به این شرح تعیین می شود؛

۱. افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ۲۰۰ میلیون دلار (۶۶۰۰ میلیارد ریال)

۲. طرح های آبیاری تحت فشار، کم فشار و سامانه های نوین آبیاری ۳۰۰ میلیون دلار (۹۹۰۰ میلیارد ریال)

۳. طرح های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه های آن ۳۰۰ میلیون دلار (۹۹۰۰ میلیارد ریال)

۴. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۰۰ میلیون دلار (۳۳۰۰ میلیارد ریال)

۵. تقویت بنیه دفاعی ۱۳۰۰ میلیون دلار (۴۲۹۰۰ میلیارد ریال)

۶. مقابله با ریزگردها ۱۰۰ میلیون دلار (۳۳۰۰ میلیارد ریال)

شورای نگهبان پیش از این، مصوبه مجلس را به دلیل برداشت از منابع صندوق توسعه ملی مغایر بند ۳-۱۰ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در خصوص استقلال مصارف صندوق از تکالیف بودجه ای و قوانین عام تشخیص داده بود که کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ نیز در بررسی این ایراد اعلام کرده بود که مجوزهای لازم از مقام معظم رهبری دریافت شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز همگام بررسی این بند اعلام کرد که «به شورای نگهبان توضیحات لازم را داده ایم و ایرادشان رفع شده و اگر بر مصوبه قبلی اصرار کنیم، مشکل حل می شود.»

به این ترتیب، نمایندگان با ۱۵۰ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن بر مصوبه قبلی اصرار کردند.



دیدگاهها بسته شده است.