رئیس سازمان میراث فرهنگی: بروجرد به یک قطب گردشگری تبدیل شود

به گزارش عرصه – منطقه لرستان، زهرا احمدی‌پور در جریان سفر به بروجرد، اظهار کرد: همین مواریث تاریخی است که باید آن‌ها را به‌عنوان مطالبه‌ای جدی فراروی دولت و ملت برای حفظ آن‌ها قرار داد.

وی با ابراز تأسف از فروریختن بخشی از بناهای تاریخی شهرستان بروجرد افزود: باید مجموعه خانه‌های تاریخی طباطبایی‌ها تبدیل به محور گردشگری بروجرد شود که این امر ارزش‌افزوده برای این شهر ایجاد کرده و می‌تواند به افزایش جاذبه‌های گردشگری و حفظ این مواریث تاریخی برای نسل‌های بعد کمک کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: برنامه‌ریزی برای ایجاد محور گردشگری تاریخی و فرهنگی شهر بروجرد ضروری است و پس از تعطیلات گروهی برای این هماهنگی اجرای طرح به استان لرستان اعزام خواهند شد تا با برنامه‌ریزی مناسب و با مشارکت نهادهای مرتبط زمینه اجرای این طرح فراهم شود.

احمدی‌پور تصریح کرد: محدودیتی برای مرمت بناهای تاریخی تحت تملک دیگر نهادها وجود ندارد، چراکه مسأله اصلی در حال حاضر طراحی برنامه‌ای منسجم برای احیا بافت تاریخی شهرستان بروجرد است تا پس از آن فازبندی لازم برای اجرا و مشارکت در احیای آن انجام شود.

وی اضافه کرد: با تولی‌گری تنها یک سازمان زمان زیادی برای احیا این بافت نیاز است که عملاً این بناها با فرسایش مواجه خواهد شد و این زیبنده شهرستان بروجرد که قابلیت تبدیل‌شدن به محور گردشگری را دارد، نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: به هر میزان که استاندار اعتبارات موردنیاز را تخصیص دهد این سازمان نیز آمادگی دارد اعتبارات ویژه مرمت و احیا بافت تاریخی این شهرستان را تخصیص دهد تا بتوان با انجام سازمان‌دهی لازم این امر را سرعت بخشید و نباید موضوع مرمت بناهای تاریخی درگیر بروکراسی‌های اداری شود چراکه این امر نیز خسارتی به این بناها وارد می‌کند.

احمدی‌پور خاطرنشان کرد: میزان تخریب دبیرستان امام خمینی(ره) مربوط به بیشتر از یک دهه گذشته است و این دبیرستان امروز کاملاً در حال ریزش است اما نسبت به این بناها کم‌لطفی شده و به‌عنوان سرمایه‌های این شهر حفظ نشده است و اگر موج مهاجرتی از این شهر صورت می‌گیرد مکمل آن از دست رفتن  آثار هویتی است چراکه یک شهر بی‌هویت و بدون سرمایه انسانی دیگر نمی‌تواند به گذشته پرافتخار خود افتخار کند.

وی افزود: دولت مصمم است تا در زمینهٔ اشتغال روی گردشگری حساب ویژه‌ای باز شود چراکه این بستر می‌تواند به‌عنوان یک صنعت پاک به تولید ملی کمک کند و در شهرهایی از کشور بخش میراث فرهنگی و تاریخی و هنرهای سنتی می‌تواند به افزایش ورود گردشگران به آن شهرها کمک کرده و رونق اشتغال‌زایی ایجاد کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: این امر زیبنده این شهر نیست که در نوروز موزه ورشو خالی باشد و باید با حداقل امکانات موجود با ظرفیت ۱۰ تا ۲۰ درصد اشیاء راه‌اندازی و تکمیل شود.

احمدی‌پور از بسته بودن برخی اماکن تاریخی آن‌هم در نوروز و آمادگی پایین‌شهر بروجرد برای پذیرش گردشگران نوروزی نیز انتقاد کرد و گفت: ظاهراً باورمان این است که گردشگر قرار نیست این اماکن را ببیند و تجربه ثابت کرده که گردشگر وارد این شهر نمی‌شود و اولویتی ندارد درحالی‌که به‌تمامی استان‌ها اعلام‌شده اماکنی که در نوروز پذیرای بازدید گردشگران هستند باید آمادگی کامل داشته باشند.

وی از میزان استقبال گردشگران و مسافران نوروزی از شهرهای مختلف کشور داد و گفت: تا شب گذشته حدود ۹ میلیون مسافر و گردشگر در اقامتگاه‌های استان‌های مختلف اقامت کرده‌اند که به‌رغم تغییرات حضور این تعداد مسافر قابل‌توجه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: استان خراسان رضوی بیشترین آمار اقامت مسافران نوروزی در اقامتگاه‌های این استان را در سه روز گذشته داشته است.



دیدگاهها بسته شده است.