بسته اخبار اجتماعی عرصه در روز سه‌شنبه

به گزارش عرصه، سرویس اجتماعی عرصه امروز بیش از ۵۰ خبر را روی خروجی خود منتشر کرده است که برخی از مهمترین آن‌ها در ادامه می‌آید:

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر عنوان کرد

آب سالم و سرپناه، اصلی‌ترین نیاز آوارگان روهینجایی

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه سومین محموله ارسالی ایران برای آوارگان روهینجایی شامل اقلام زیستی است، در مورد اصلی‌ترین نیازهای آوارگان گفت: با توجه به طولانی شدن زمان حضور این افراد در منطقه، قطعا احتمال شیوع بیماری‌ها وجود دارد و تامین آب آشامیدنی سالم و سرپناه اصلی‌ترین نیازهایی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

برخی گونه‌های گیاهی زاگرس در خطر انقراض هستند

امید سجادیان از اعضای هیات مدیره «انجمن نهضت سبز زاگرس» ضمن اشاره به اینکه برخی گونه‌های گیاهی منطقه زاگرس که نقش ویژه‌ای در معیشت مردم دارند، رو به انقراض هستند، گفت: آموزش المان‌های زیست محیطی به جامعه محلی برای حفاظت از زاگرس اهمیت ویژه‌ای دارد.

امید سجادیان اظهار کرد: «جاشیر خوراکی » و «بن سرخ»، گونه‌های گیاهی با ارزش مناطق کوهستانی زاگرس به شمار می‌روند که در حال حاضر به دلیل برداشت و مصرف غیر اصولی رو به انقراض هستند.

در نشست رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشریح شد

تکذیب خبر چاپ محل زندگی و تعداد اصحاب امام زمان(عج) در کتب‌ دینی/توزیع کتب گویا تا ۱۵ آبانماه

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اخباری مبنی بر درج تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان در کتاب درسی دینی گفت: می دانیم که بر اساس روایات، اصحاب امام زمان ۳۱۳ نفر هستند و در برخی روایات هم آمده است که از کجا بر می خیزند، اما این موارد مربوط به کتب درسی نیست.

وی با بیان اینکه تا پایان مهرماه تولید برخی اجزای بسته آموزشی و کتب گویا که شنیداری هستند نیز به اتمام می‌رسد و تا ۱۵ آبان در دسترس دانش آموزان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تولید محتوای الکترونیکی هم اتفاق افتاده و معلمان ما در معرض آموزش هستند. این محتوا را علاوه بر سایت دفتر تالیف، بر روی شبکه رشد هم بارگذاری خواهیم کرد و معلمان می توانند خود کتاب، روش های تدریس و بودجه بندی دروس را به صورت آنلاین ملاحظه کنند. تنها سایت معتبر کتب درسی سامانه اداره کل تدوین، چاپ و نشر کتب درسی است.

سردار مقیمی در پاسخ به عرصه عنوان کرد

همکاری پلیس آگاهی با کشورهای جهان/عملکرد چشمگیر کارآگاهان زن

سردار محمدرضا مقیمی رییس پلیس آگاهی ناجا از عملکرد چشمگیر کارآگاهان زن در این پلیس خبر داد و گفت: تعدادی کارآگاه‌یار زن نیز با ما همکاری می‌کنند.

مقیمی درباره همکاری‌های بین‌المللی پلیس آگاهی با دیگر کشورها نیز اظهار کرد: پلیس آگاهی از جمله پلیس‌هایی است که در اینترپل حضور دارد. اتفاقا کارآگاهان ما در اینتر پل کارآگاهان سرآمدی هستند و در بسیاری از پرونده‌ها دست بالا را داشتند. به عنوان مثال چندی پیش در حادثه سقوط هواپیما در یکی از کشورهای آسیای میانه ما اعلام آمادگی کردیم که کمک کنیم. ابتدا آنها نپذیرفتند و مشکلاتی برایشان ایجاد شد اما مدتی بعد با ورود پلیس آگاهی و تیم تشخیص هویت ما بسیاری از مشکلات حل شد و به نتایج خوبی رسیدیم.

جدیدترین آمار «بازماندگی از تحصیل» + جدول / وضعیت بحرانی ۳ استان

نرخ بازماندگی از تحصیل (نرخ سواد) در هر جامعه‌ای اهمیت بسزایی دارد ولی محاسبه این نرخ برای گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله از ضرورت بیشتری برخوردار است زیرا با توجه به تغییرات فرهنگی در جامعه امروز، انتظار می‌رود این نرخ برای گروه سنی مذکور مقدار ناچیزی را به خود اختصاص دهد؛ لذا در گزارش پیش‌رو نرخ بازماندگی از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله (لازم‌التعلیم) بر حسب جنس و استان محاسبه و بررسی می‌شود.

همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ (کودکان لازم‌التعلیم در گروه سنی ۶ تا۱۴ ساله ۱۰ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۸۷  نفر است که از این تعداد، پنج میلیون و ۵۱۶ هزار و ۶۳۷  نفر مرد و پنج میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۵۰نفر زن بوده‌اند. همچنین از تعداد مذکور ۳۱۵ هزار و ۴۱۲ نفر بیسواد (۱۵۹ هزار و ۶۳۰  نفر مرد بیسواد و ۱۵۵ هزار و ۷۸۲ نفر زن بیسواد) در کل کشور وجود دارند. که با توجه به اطلاعات حاصل، جمعیت مردان بیسواد نسبت به بیسوادان زن گروه ۶ تا ۱۴ ساله بیشتر است؛ البته جمعیت باسوادان مرد نسبت به زنان باسواد در همین گروه بیشتر است.

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران:

حضور بساط گستران در تجریش موجب اختلال در تردد شده است

زهرا صدراعظم نوری  از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به حضور بساط گستران در محدوده میدان تجریش تا میدان قدس، گفت: با توجه به حضور گسترده این بساط گستران در این محدوده تردد عابرین با مشکل مواجه شده است.

در گفت‌وگو با عرصه بررسی شد

مردان «سالمند» کمتر بدون همسر می‌مانند/ نگاه تحقیرآمیز به سالمندی در کشور

شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس و استاد دانشگاه در خصوص آخرین وضعیت سالمندی در ایران گفت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۵، سه میلیون نفر به جمعیت ۶۰ سال به بالای کشور افزوده خواهد شد. همچنین در ۱۰ سال آینده جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال کشور به ۱۰.۵ میلیون نفر برابر با ۱۰.۷ درصد جمعیت کشور می‌رسد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر آنکه حقوقی که تحت عنوان حقوق بازنشستگی در سنین سالمندی چه از سیستم تامین اجتماعی و چه از سیستم خدمات کشوری به سالمندان پرداخت می‌شود مستمری نیست، گفت: این مبالغ حقوق خود این افراد و اندوخته آنان است به همین دلیل نمی‌توان عناوینی همچون مستمری را به آن اطلاق کنیم و این مبالغ صدقه‌ای نیست که دولت به سالمندان پرداخت می‌کند و باری به دوش دولت نیست بلکه اندوخته خود افراد است که در زمان سالمندی به آنها بازپرداخت می‌شود.

واکنش وزارت بهداشت به فروش شیرخشک‌های یارانه‌ای توسط دستفروشان

دکتر امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در واکنش به خبری مبنی بر نشت شیرخشک‌های یارانه‌ای به بازار و فروش توسط دستفروشان، ضمن اشاره به نحوه توزیع این فرآورده، گفت: هر گونه خرید و فروش این نوع شیرخشک‌ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

چرا خرس قهوه‌ای گلستان مورد ضرب و شتم قرار گرفت؟

غلامرضا کریمی سرپرست محیط زیست استان گلستان ضمن تشریح جزییات زنده‌گیری و مرگ خرس قهوه‌ای با تاکید بر اینکه دفن سریع به دستور دامپزشکان صورت گرفت، گفت: محیط‌بانان هیچ دوره آموزشی برای برخورد با حیات وحش و زنده‌گیری نگذرانده‌اند.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان گلستان در مورد دلیل ضرب و شتم خرس به هنگام زنده‌گیری اظهار کرد: بعد از تزریق داروی بیهوشی، خرس دست محیط‌بان را گرفته بود و رها نمی‌کرد. بنابراین در چنین شرایطی فرد چه کاری می‌توانست انجام دهد؟ او چاره‌ای جز دفاع از خود نداشت.

وزارت بهداشت هشدار داد

خطر، بیخ گوش جوانان ایرانی/ اپیدمی خاموش در راه است

دکتر سعید محمودیان رئیس اداره سلامت شنوایی و گوش وزارت بهداشت در گفت‌وگو با عرصه نسبت به خطر افزایش روند پیرگوشی در میان جوانان و نوجوانان هشدار داد و گفت: جوانان و نوجوانان به طرز نگران کننده‌ای بدون توجه به حد صوتی مجاز، از وسایل صوتی استفاده می‌کنند. این موضوع خطر بروز کم شنوایی و پیرگوشی زودهنگام را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل باید مداخله‌های آموزشی لازم انجام شود.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به نگرانی سازمان بهداشت جهانی از آمار بالای مبتلایان به مشکلات شنوایی در سطح جهان، تصریح کرد: آمارهایی از سطح جهان جمع شده است که نشان می‌دهد حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان با درجات مختلفی از کم شنوایی روبرو هستند یا به دلیل بیماری، شرایط کاری و زندگی در معرض ابتلا به آن قرار دارند؛ به همین دلیل از این مشکل به عنوان”اپیدمی خاموش” نام برده می‌شود.

آخوندی اعلام کرد

تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد/ صدور ۷۶۰ هزار پروانه در ۴ سال

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به وجود ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران عنوان کرد که در ۴ سال گذشته ۷۶۰ هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده است.

عباس آخوندی صبح امروز با حضور در شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، ۷۶۰ هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده، گفت: به طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار پروانه صادر شده که این بیشترین رشد صدور پروانه ساختمانی بوده است.

دستیار معاون حمایت کمیته امداد خبرداد

۲۵ درصد سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند/۵۴ درصد این سالمندان از کارافتاده‌اند

مجید ملک شاهی دستیار معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان آنکه هم اکنون ۲۵ درصد سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد بوده که ۴۶ درصد آنها سالم و ۵۴ درصد آنها از کار افتاده‌ هستند گفت: ارائه خدمت به صورت تخصصی‌تر به سالمندان تحت پوشش را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در این میان هدف اصلی ما برون سپاری خدمات به سایر بخش‌ها است.

وی با بیان آنکه درصد زیادی از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد صاحب شغل نیستند که این مسئله مشکلات متعددی را برای آنها به وجود آورده است، گفت: عدم اشتغال این افراد باعث افزایش مشکلات جسمی و روحی آنها نیز شده است، به همین دلیل ایجاد اشتغال خرد برای آنها از طریق مهارت‌هایشان در جهت ایجاد سرگرمی و سپس خرید محصولات آنان از طریق کمیته امداد، حس امید به زندگی را در آنها افزایش خواهد داد به همین دلیل این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.

برگزاری دهمین جلسه شورای پنجم تهران با حضور وزیر راه

محسن هاشمی: شهرداری بجای نوسازی بافت فرسوده به سمت تخریب باغات رفته بود

رییس شورای شهر اسلامی تهران عبور از بافت فرسوده یکی از اهداف شورای شهر پنجم عنوان کرد.

وی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در شورا گفت: همواره شهرداری به دنبال درآمد پرسرعت بود به همین دلیل به بافت فرسوده بی توجهی کرد و به جای سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و زیست‌محیطی در آن است، به دلیل دست‌یابی درآمد زودرس نسبت به آن غافل بود. همچنین شهرداری به جای بارگذاری در این مناطق به سمت بارگذاری در باغات رفت که این در حالی است که حدود ۴۰۰۰ بافت فرسوده در تهران وجود دارد که متاسفانه شهرداری به سمت تخریب باغات رفت.

به گزارش عرصه، پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته به شرح زیر است:

۷ عادت سالم که باعث طول عمر می‌شوند

خطر، بیخ گوش جوانان ایرانی/ اپیدمی خاموش در راه است

بارش پاییزه کاهش می‌یابد

جدیدترین آمار «بازماندگی از تحصیل» + جدول / وضعیت بحرانی ۳ استان

نیم‌نگاهی به نرخ «بیکاری زنان» در کشور



دیدگاهها بسته شده است.