رسانه ملی در مناسبت‌های مذهبی الگوسازی نادرستی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با عرصه با بیان اینکه شکی نیست که رمز ماندگاری و توسعه عاشورا و عزاداری ترکیبی از معرفت و احساس است، اظهار کرد:‌ سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و مداحی در کنار سخنرانی و معرفت‌افزایی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، اما تعادل برقرار کردن بین معرفت و احساس امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد این آسیب هستیم که در بسیاری از موارد مردم اشتیاق بیشتری به روضه‌خوانی از خود نشان می‌دهند و بر همین اساس گاهی می‌بینیم معرفت‌افزایی در مجالس عزاداری رو به کاهش است. متأسفانه بعضا یکی از دلایل این مشکل صداوسیما و رسانه ملی است که افراد زیادی آن را مشاهده و از آن الگوگیری می‌کنند.

قائم مقام اسبق ستاد اقامه نماز ادامه داد:‌ این رفتارِ رسانه ملی که گاهی در مواردی الگوسازی نادرست دارد، فقط مربوط به این ماه نیست بلکه ما در سایر مناسک و مراسم‌های مذهبی چون حج و عرفات نیز شاهد این موضوع هستیم که برگزاری مراسم عرفات را فقط مداحان بر عهده دارند. ما نمی‌گوییم این رفتار غلط است، اما بعضا باید در تمام موارد یک سخنرانی و معرفت‌افزایی و دلیلِ چرایی و شکل‌گیری یک موضوع برای مردم از طریق منبرها مشخص شود.

کلباسی بیان کرد: ورود به عرصه عزاداری و مداحی آسان است، اما اینکه مردم چقدر می‌توانند از این امر معرفت کسب کنند کاری بس دشوار است. تعادل و اعتدال در مسئله معرفت و احساس در مجالس عزاداری و آن چیزی که از رسانه ملی پخش می‌شود بسیار مهم و تأثیرگذار است. صداوسیما گاهی در سخنرانی‌ها حتی فقط به برخی افراد اکتفا می‌کند و بسیاری از افراد دیگر امکان اینکه خود و سخنان‌شان را به مردم بگویند، ندارند.

وی تأکید کرد: گاهی برنامه‌های تلویزیون فقط با مداحی‌هایی پُر می‌شود که در برخی از آن‌ها اشکالاتی وجود دارد و سخنانی گفته می‌شود که دارای تحریف و بی‌ریشه است. باید دستگاه‌های تبلیغی و مکان‌هایی که الگوسازی را به مردم ترویج می‌دهند درصدد رفع این آسیب برآیند. دلیل آن به نظر من این است که برای پخش برنامه‌ها در ایام مناسبتی خیلی در طول سال برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد و در همان زمانی که نزدیک شکل‌گیری مراسم مذهبی است، بعضا جلساتی تشکیل می‌شود و برنامه‌سازی صورت می‌گیرد.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد:‌ برنامه‌ریزی برای رسانه‌ای که مردم از آن استقبال می‌کنند باید با تعادل همراه باشد و الگوی مناسبی را در تمام زمینه‌ها و به خصوص در مراسم و مناسک دینی به مردم ارائه بدهند. منبری‌ها نیز باید مطالب‌شان به‌روز و صحیح باشد تا اینگونه استقبال بیشتری از آن‌ها صورت بگیرد. صرفا نباید یک مجلس احساسی برگزار کنیم و پس از آن دیگر کاری به معرفت‌افزایی مردم نداشته باشیم. ما اگر الگوی مناسبی را به مردم ارائه بدهیم، از طریق مجالس عزاداری می‌توانیم بیشترین تأثیر و بهترین مطالب را به مردم ارائه بدهیم.



دیدگاهها بسته شده است.