آمار فاجعه‌بار یاران مسی، کابوس آرژانتین را زنده می‌کند

به‌ گزارش ‌عرصه، تیم‌ ‌ملی آرژانتین بامداد جمعه با توقف برابر پرو در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ به رتبه ششم سقوط کرد و باید در بازی آینده پیروز شود یا حداقل مساوی کند تا بتواند به جام جهانی صعود کند.

آلبی سلسته در طول تاریخ همیشه به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در این رقابت‌ها محسوب می‌شود اما اکنون برای صعود تلاش می‌کند و ممکن است خاطره جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک دوباره برای این تیم تکرار شود. آنها در آن سال به جام جهانی صعود نکردند و پس از آن همیشه در این رقابت‌ها حضور داشتند. آلبی سلسته چهار سال بعد در آلمان تا دومین مرحله صعود کرد و در سال ۱۹۷۸ در کشورش فاتح این بازی‌ها شد.

این تیم دوباره در جام جهانی ‌اسپانیا تا دومین مرحله صعود کرد و دوره بعد قهرمانی‌اش را در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک تکرار کرد. آلبی سلسته در سال ۱۹۹۰ به فینال رسید اما به عنوان نایب قهرمانی رسید و سیر نزولی این تیم آغاز شد. در دو دوره بعدی تا مرحله یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی صعود کرد اما در جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن در مرحله گروهی حذف شد. پس از این اتفاق دوباره آلبی سلسته به روزهای خوبش رسید، در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و در جام جهانی گذشته به فینال رسید اما نتوانست در خاک برزیل جشن قهرمانی بگیرد و تک گل گوتسه آلمانی به ناکامی‌های آلبی سلسته در فینال‌ها ادامه‌ داد (آرژانتین در سه فینال پیاپی، دو کوپا آمه‌ریکا و جام جهانی مغلوب شد).

عملکرد آرژانتین در جام‌های جهانی (منبع: ال پائیس)

یکی از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در آلبی سلسته دیده شده تغییر سرمربی است. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ تاکنون شش سرمربی بر نیمکت تیم‌ ‌ملی نشستند. دیگو آرماندو مارادونا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ سرمربی کشورش بود. او پس از ناکامی در جام جهانی ۲۰۱۰ از سمتش بر کنار شد. ستاره پیشین تیم‌ ‌ملی آرژانتین در زمان مربیگری ۱۸ پیروزی و شش شکست را به نام خود ثبت کرد. جانشین او سرخیو باتیستا شد که تنها در ۱۷ بازی روی نیمکت تیم‌ ‌ملی نشست. او هشت پیروزی و شش تساوی به دست آورد و سه بازی را واگذار کرد.

الخاندرو سابیا نیز پس از ناکامی در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ از کار برکنار شد. او به همراه تیم‌ ‌ملی کشورش ۲۶ پیروزی و ۱۰ تساوی به دست آورد و پنج بازی را با شکست به پایان رساند. خراردو مارتینو نیز پس از شکست در فینال کوپا آمه‌ریکا برابر شیلی از تیمش بر کنار شد. او در دو سال مربیگری ۱۹ پیروزی و هفت تساوی به دست آورد. او همچنین سه شکست را تجربه کرد. جانشین مارتینو، ادگاردو بائوسا بود. سرمربی آرژانتینی با توجه به نتایج ضعیفی که در مرحله مقدماتی جام جهانی کسب کرد از سمتش بر کنار شد. او تنها هشت بازی هدایت آلبی سلسته را بر عهده داشت و سه پیروزی، دو تساوی و سه شکست به نامش ثبت شد.

فدراسیون فوتبال آرژانتین به دنبال یک جایگزین مناسب بود و در نهایت خورخه سامپائولی را با جنجال فراوان به عنوان سرمربی جدید معرفی کرد تا مشکلات آلبی‌سلسته حل شود اما آمار تیم ملی بدتر شد. آرژانتین با هدایت او نه تنها در سه بازی پیروز نشد بلکه  گلی هم به ثمر نرساند و تک گل بازی برابر ونزوئلا نیز توسط بازیکنان حریف به ثمر رسید.

عملکرد سرمربیان تیم ملی آرژانتین از سال ۲۰۰۸

مشکل گلزنی این تیم با حضور بازیکنانی همچون لیونل مسی، مائورو ایکاردی، پائولو دیبالا، سرخیو آگوئرو عجیب است. این بازیکنان در تیم‌های باشگاهی‌شان برترین گلزنان تیمشان  محسوب می‌شوند اما نتوانستند در سه بازی اخیر کشورشان گلزنی کنند. آمار گلزنی آلبی سلسته در مقایسه با دیگر تیم‌های حاضر در منطقه آمریکای جنوبی در مقدماتی جام جهانی قابل توجه است. برزیل، صدرنشین صعود کرده با ۳۸ گل بالاتر از همه قرار دارد. سپس اروگوئه با ۲۸، اکوادور با ۲۵، شیلی و پرو با ۲۳، کلمبیا با ۲۰ و پاراگوئه و ونزوئلا با ۱۸ گل رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. آرژانتین پس از آنها به همراه بولیوی حذف شده با ۱۶ گل در انتهای جدول دیده می‌شوند.

مالکیت توپ و تعداد گل های تیم های منطقه آمریکا جنوبی در مقدماتی جام جهانی

آلبی سلسته در حالی چنین آمار ضعیفی را به ثبت رسانده که بهترین بازیکن جهان در آن بازی می‌کند. مسی نمی‌تواند در تیم‌ ‌ملی مانند بارسلونا موثر باشد. اگر ۹ بازی این بازیکن در مرحله مقدماتی جام جهانی با ۹ بازی به همراه بارسلونا در این فصل مقایسه شود، این تفاوت کاملا آشکار است. او از همه لحاظ در بارسلونا بهتر کار کرده است. مسی در این ۹ بازی ۱۳ گل برای بارسلونا و تنها چهار گل برای تیم‌ ‌ملی به ثمر رسانده است. ضربات او به سمت دروازه‌ با پیراهن بارسلونا تقریبا دو برابر آرژانتین است (۶۱ به ۳۵). مسی در بارسلونا پاس‌های بیشتری داده است (۴۶۴ به ۴۱۰) و تنها آماری که در تیم‌ ‌ملی و بارسلونا برابر است پاس گل‌های او است. مهاجم بارسا در هر دو تیم دو پاس گل داده است.

آمار مسی در ۹ بازی اخیر با پیراهن بارسلونا و تیم ملی آرژانتین

ستاره جهان در آخرین بازی‌اش برابر پرو خوب بازی کرد و حتی یکی از ضربه‌هایش به تیر دروازه‌ برخورد کرد اما تفاوت عملکردش در دو تیم برای هواداران و مردم آرژانتین آزار دهنده است. آنها دوست دارند مسی در تیم‌ ‌ملی هم ستاره باشد. حال باید دید این اتفاق در آخرین بازی آرژانتین در مقدماتی جام جهانی برابر اکوادور رخ می‌دهد یا نه؟



دیدگاهها بسته شده است.