خارج کردن برخی شرکت‌ها از سهام عدالت خلاف قانون است


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خروج برخی از شرکت ها از سهام عدالت انتقاد کرد و آن را خلاف قانون خواند.

به گزارش عرصه به نقل از صدا و سیما، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: برخی شرکت ها را از مجموعه شرکت های سهام عدالت خارج کرده اند که این خلاف قانون است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ازجمله این شرکت ها؛ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که می گویند زیان ده بوده و آن را از مجموعه شرکت های سهام عدالت خارج کرده اند.

وی گفت: در حالی که کوچکترین تغییر در چارچوب شرکت های سهام عدالت؛ خلاف قانون است اما دولت چند وقت پیش هفت شرکت را از مجموعه شرکت های سهام عدالت خارج کرد.

پورابراهیمی اضافه کرد: تصمیم گرفته شده برای پرداخت ما به التفاوت سود سهام عدالت تا سقف یک میلیون تومان از سوی مردم با چارچوب اهداف واگذاری سهام عدالت همخوانی ندارد.

وی افزود: مبلغ ۴۷۰ هزار تومانی که به طور متوسط مردم باید بپردازند حدوداً معادل ارزش خود سهام عدالت است و مجموع آن ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود و پرداخت آن را به صلاح کشور نمی دانیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشی از سهام شرکت های سهام عدالت هنوز ارزش گذاری و تعیین تکلیف نشده اند.

پورابراهیمی افزود: از مجموع ۵۰ میلیون نفری که باید ما به التفاوت سود سهام عدالت را پرداخت کنند تا کنون تنها ۲۳ هزار نفر پول پرداخت کرده ایم.

وی گفت: با احتساب ۵۰ هزار تومان برای افتتاح حساب در بانکها، مردم باید ۵۲۰ هزار تومان پرداخت کنند در حالی که به طور متوسط ۸۰ هزار تومان قرار است سود به آنها پرداخت شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی هم در این برنامه گفت: ۱۱ سال پیش سهامی را به مردم دادند که فرض بر مالک بودن مردم دانستند.

میرعلی اشرف پوری حسینی افزود: ۶۰ شرکت در قالب شرکت های سهام عدالت است که ۴۹ تای آن دارای قیمت قطعی است.

وی گفت: ارزش این شرکت ها ۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است در حالی که ارزش بازار آن ۵۵ هزار میلیارد تومان است.

پوری حسینی افزود: از مجموع ۶۰ شرکت دولت در ۱۰ سال گذشته شرکت هایی را کم و شرکت هایی را به آنها اضافه کرده است.

وی گفت: ازجمله شرکت هایی که حذف شدند؛ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود و زیان ده به حساب می آمد و شرکت های سوددهی به آنها اضافه شدند.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: هم اکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سهام قیمت گذاری نشده هم وجود دارد که اگر مردم در پرداخت ما به التفاوت سود استقبال کنند، پس از محاسبه سهام قیمت گذاری شده به سراغ آنها می رویم.

پوری حسینی گفت: کسانی که ۴۶۸ هزار تومان ما به التفاوت را پرداخت کنند صاحب سهمی می شوند که اکنون در بازار دو برابر ارزش دارد و سود سالانه آن ۱۳ درصد خواهد بود.



دیدگاهها بسته شده است.