چرا در نمایشگاه از رسانه‌ها ابتکاری سر نمی‌زند؟

خبرنگار عرصه در گفت‌وگویی با سیف‌الله یزدانی، مدیرمسؤول روزنامه عصر اقتصاد این پرسش را به بحث گذاشته که چرا کمتر شاهد ابتکارات رسانه‌ها در غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها هستیم.

یک مطبوعاتی لزوما بنگاه‌دار نیست

این مدیرمسؤول با اعتقاد بر اینکه نمایشگاه مطبوعات هم مثل مدیریت مطبوعات فاقد تفکر اقتصادی و عملیاتی است، مطرح کرد: شما بسیاری از مطبوعات را می‌بینید که مشکلات اقتصادی و مدیریتی دارند. به جهت اینکه یک تعداد از روزنامه‌نگاران شریف و زحمت‌کش که قدرت تدوین یک روزنامه را دارند مجوز می‌گیرند و روزنامه درمی‌آورند اما معضلات توزیع، معضلات کاغذ و اقتصاد مطبوعات آن‌ها را رنج می‌دهد چرا که در این حوزه تبحر و تخصصی ندارند و این باعث می‌شود خیلی از روزنامه‌ها با مشکل مواجه شوند.

وی در ادامه مطلب خود اظهار کرد: اینکه در حال حاضر مساله یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی به این میزان در مطبوعات حساسیت ایجاد می‌کند ریشه در همین دارد که یک مطبوعاتی لزوما بنگاه‌دار نیست، یک مطبوعاتی لزوما اقتصاد مطبوعات را آن طور که باید و شاید نمی‌داند.

یزدانی با اشاره به مسائل و مشکلات نمایشگاه مطبوعات که رسانه‌ها با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، تصریح کرد: در نمایشگاه مطبوعات هم روحیه فقدان دانش اقتصاد مطبوعاتی در رسانه‌ها تسری پیدا کرده است. البته از زمان آقای انتظامی (معاون مطبوعاتی) فکرهای بازتری بوده است، اما باید گفت نمایشگاه یک شروع نیست برای اینکه بگوییم هستیم. در اینجا باید تعامل انجام شود، قراردادها بسته شود تا فعالیت‌های مختلف شکل بگیرد.

نمایشگاه حالت مرده‌ای به خود گرفت

مدیرمسؤول روزنامه عصر اقتصاد با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال‌های پیش که در کنار نمایشگاه کتاب اتفاق می‌افتاد، یادآور شد: پیش از این در نمایشگاه مطبوعات یکسری نشست‌ها و هیجانات خبری ایجاد می‌شد که با آمدن دولت نهم و دهم متأسفانه این روال از سیستم مطبوعات حذف شد و یک حالت مرده‌ای به خود گرفت. اما به هر حال در سه سال اخیر کمی ابتکارات بیشتر شده و غرفه‌ها متنوع‌تر شده‌اند و اگر در دو سال آینده به همین روند جلو برویم شاید نمایشگاه مطبوعات شرایط عملیاتی‌تری بتواند پیدا کند.

فروغ‌هایی که کمرنگ شد

یزدانی با بیان اینکه ابتکارات رسانه‌ها از بین تعاملات و هم‌فکری‌ها درمی‌آید، گفت: می‌خواهم بگویم که رسانه‌ها و در پی آن نمایشگاه امسال تا شهریور ماه درگیر کابینه بودند؛ یعنی این اتفاق بر روی بقیه فعالیت‌ها سایه انداخته بود. بنابراین اگر نمایشگاه در فضای ملایم‌تری قرار بگیرد، قطعا فضای پرشورتری دارد. نظر من این است که یک پیش جلسات و نشست‌هایی برگزار شود که بتوانند رسانه‌ها را به طرفی بکشانند که ابتکارات نو داشته باشند و در نتیجه اتفاقات بهتری در نمایشگاه شکل خواهد گرفت؛ البته برخی اوقات یک فروغ‌های موردی دیده شده است. به عنوان مثال در دوره‌های پیش نمایشگاه مطبوعات، روزنامه آسیا در همین نمایشگاه چاپ می‌شد و یا خود ما در همین جا مصاحبه‌هایی که با حضور مهمانان می‌گرفتیم چاپ می‌کردیم و یک نسخه هم به آن‌ها می‌دادیم و یکسری مانور کارهای مطبوعاتی را در نمایشگاه می‌دادیم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که پرهزینه بودن اجرای این ابتکارات در کنار اینکه هیچ بازده اقتصادی ندارد، طبیعتا باعث می‌شود مطبوعات در حد اجرای همین دکورها بسنده کنند.

به فکر کاربردی کردن نمایشگاه مطبوعات باشیم

مدیرمسؤول روزنامه عصر اقتصاد با تأکید بر اینکه به مرور باید نمایشگاه مطبوعات را کاربردی کرد و در آن بازده ایجاد کرد، گفت: اگر نمایشگاه به این مسیر برسد طبیعتا ابتکارات هم خود به خود ایجاد می‌شود. باید بپذیریم که دوران، دورانی است که همه فعالیت‌ها اعم از ورزشی، موسیقی تا غیره همه چیز زمینه و یک پیوست اقتصادی پیدا کرده است و تا رسانه‌ای به آن توجه نکند، نمی‌تواند پویایی لازم را داشته باشد.

او همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اعتقاد بر اینکه باید نمایشگاه مطبوعات از این پس عملیاتی‌تر شود و بُعد اقتصادی و تجاری هم به آن داد، گفت: به عنوان مثال من معتقدم شرکت‌های نرم‌افزاری که برای مطبوعات کمک می‌کنند، شرکت‌های توزیع که تأمین کننده نهادهای مورد نیاز مطبوعات و امثال این‌ها هستند باید تقویت شوند، طبیعتا آن‌ها هم باید در این نمایشگاه حضور یابند و تعاملات این‌ها می‌تواند زمینه را برای ابتکار و نوآوری زیاد کند. اما به طور کلی معتقدم نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل روند رو به پیشرفتی دارد.

چگونه به جنگ کیهان، اطلاعات، همشهری و … برویم؟

یزدانی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با اعتقاد بر اینکه حریم رسانه‌های دولتی و مالکیت عمومی باید درست تعریف شود، توضیح داد: نمی‌شود ما به جنگ کیهان، اطلاعات، همشهری و جام جم برویم و موفق بیرون بیاییم. این ما را فرسوده می‌کند. موسساتی هستند که بنا به سابقه و اتصال‌شان به یکسری از نهادها دیگر نگرانی توقف ندارند اما ما به عنوان بخش خصوصی در این حوزه با معضلات جدی مواجه هستیم. ما قدرت ریسک‌پذیری و پشتوانه مالی آن‌ها را نداریم. حتی در حوزه رانت‌های خبری هم ما گرفتاریم؛ لذا باید یک بازتعریف جدیدی از رسانه‌های دولتی و مالکیت عمومی بشود.

مدیرمسؤول روزنامه عصر اقتصاد همچنین تأکید کرد: دولت می‌خواهد رابطه مستقیم خبر و اطلاعات با مردم داشته باشد، دیگر چه دلیلی دارد آگهی یخچال، تلویزیون و پفک را چاپ کند؟! نه در شأن دولت است و نه مأموریتش به این سمت و سو است؛ به عنوان مثال روزنامه همشهری با آن قدرت مالی‌، فضا را از همه گرفته است. روزنامه جام‌جم با رانت‌هایی که در حوزه هنر دارد فضا را محدودتر کرده است. بنابراین اعتقاد ما بر این است که یک بازتعریف جدیدی از فعالیت‌های مالکیت عمومی بر رسانه‌ها داشته باشیم و به سایر رسانه‌ها میدان دهیم تا کار کنند. بسیاری از رسانه‌های خصوصی نیروهای توانمندتری نسبت به رسانه‌های دولتی دارند اما پشتوانه مالی ندارند.



دیدگاهها بسته شده است.