تعیین تعرفه واردات برای سموم پر خطر کشاورزی


رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: تاکنون ۳۰۰ برند سموم کشاورزی توسط موسسه تحقیقات گیاهپزشکی آزمایش و تایید شده است.

به گزارش عرصه به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد علی باغستانی اظهار داشت: تا امروز برای ۳۰ قلم سموم، مدارک ۱۵۰۰ برند بررسی و مورد آزمایش موسسه تحقیقات گیاهپزشکی قرار گرفته که ۳۰۰ برند مورد تایید قرار گرفته است.

وی کاهش سموم پر خطر و متوسط خطر از سبد سم کشاورزان را از سیاست های سازمان حفظ نباتات کشور به منظور تولید محصولات سالم عنوان کرد و گفت: در راستای ساماندهی کیفیت سموم ما به سمت برندسازی رفتیم و تا قبل از این هر تکنیکالی را برای تهیه سم استفاده می شد اما امروز تکنیکال هایی که استاندارد هستند قبول می کنیم.

باغستانی به ساماندهی مراکز فروش و عرضه سم نیز اشاره کرد و اذعان داشت: تا دو سال پیش نزدیک به ۳۵۰۰ فروشگاه غیر مجاز در کشور داشتیم که بدون اخذ پروانه از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت می کردند که با اقدامات انجام شده و همکاری پلیس اماکن و سازمان تعزیرات با محوریت سازمان حفظ نباتات، تعداد فروشگاه های غیر مجاز به ۴۰۰ مورد کاهش یافته است.

وی افزود: در دوره ای، ۹ تا ۱۰ استان کشور به لحاظ وجود فروشگاه های غیر مجاز در وضعیت قرمز قرار داشتند اما امروز هیچ استانی وضعیت قرمز ندارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که در حال حاضر ۲۰ استان کشور در وضعیت سبز به لحاظ نبود فروشگاه های غیر مجاز هستند، تصریح کرد:حدود ۱۰ تا ۱۲ استان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی تعیین تعرفه واردات برای سموم پر خطر و کم خطر را از سیاست های این سازمان در جهت کاهش و حذف این سموم بخش کشاورزی دانست و اعلام کرد: اکنون تعرفه واردات سموم پر خطر ۲۰ درصد و کم خطر ۵ درصد است.

باغستانی در همین حال از ممنوعیت تدارک دو سم دیازینون و علف کش بوتاکلر تا آخر سال ۹۷ خبر داد و گفت: از هم اکنون تولیدکنندگان و واردکنندگان این سموم باید به فکر سموم جایگزین باشند.

وی یادآور شد: سم دیازینون در ۳۵ محصول و سم علف کش بوتاکلر در مزارع برنج استفاده می شود.

باغستانی اظهار داشت: ۷ تا ۸ درصد سموم اورجینال، در سبد سم کشور افزایش یافته که جزو سموم کم خطر است.

وی کنترل غیر شیمیایی و مبارزه بیولوژیک را از برنامه های اقتصاد مقاومتی سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد و گفت: خرید و تامین عوامل و مواد بیولوژیک برای مبارزه غیر شیمیایی با آفات در محصولات گلخانه ای در اولویت پرداخت اعتبارات یارانه ای ما قرار دارد.

باغستانی تصریح کرد: ۶۰ درصد قیمت عوامل بیولوژیک را سازمان حفظ نباتات و ۴۰ درصد توسط تولید کننده پرداخت می شود.



دیدگاهها بسته شده است.