دونالد ترامپ و چالش یک اعتراف

به گزارش عرصه؛ طبق این اظهارات، جورج پاپادوپولوس، مشاور سیاست خارجی پیشین ترامپ، در تلاش برای برگزاری دیداری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه،  به نمایندگی از ترامپ بوده  و این دردسری به‌مراتب بزرگ‌تر برای ترامپ است. اگر ترامپ بتواند خود را از اتهامات پل مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی‌اش،  درخصوص پول‌شویی و اتهاماتی از این دست مبرا کند اما تلاش پیگیر پاپادوپولوس برای برقراری راتباط با کرملین در زمانی که مشاور سیاست خارجی ستاد ترامپ بوده، امری نیست که ترامپ بتواند به‌سادگی از زیر آن شانه خالی کند. از پاپادوپولوس به‌عنوان کسی یاد می‌شود که ایده بهبود روابط با روسیه را به شعار سیاست خارجی ترامپ بدل کرد. 

شرح ماوقع

پاپادوپولوس ایده برگزاری دیداری با پوتین را با یک پروفسور روسی ساکن لندن مطرح می‌کند که مدعی شده بود کرملین آماده است تا اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون در اختیار ستاد ترامپ قرار دهد. گفته می‌شود این استاد دانشگاه که جوزف میفساد نام دارد،   از روابط نزدیکی با کرملین برخوردار است هرچند او در گفت‌وگو با «واشنگتن‌پست» هرگونه ارتباط با دولت روسیه را انکار کرده است. این استاد دانشگاه در ادامه زمینه دیدار پاپادوپولوس با زنی را فراهم می‌آورد که ادعا می‌کرده خواهرزاده پوتین است. هرچند پاپادوپولوس به اف‌بی‌آی گفته بود که صحبتش با آن زن، از یک احوالپرسی ساده فراتر نرفته است، اما او در همان زمان در ایمیلی به مشاور ستاد ترامپ می‌گوید که در حال هماهنگی برای برگزاری دیداری با رهبر روسیه است. اندکی بعد پاپادوپولوس در واشنگتن با ترامپ و تیم امنیت ملی‌اش دیدار کرده و طرح برگزاری دیداری میان ترامپ و پوتین را مطرح می‌کند. در ادامه نیز این استاد دانشگاه زمینه آشنایی پاپادوپولوس با فردی مرتبط با وزارت خارجه روسیه را فراهم می‌کند. گمان می‌رود  این فرد ایوان تیموفیو باشد که برای «شورای امور بین‌الملل مسکو»، یک اتاق فکر وابسته به کرملین، کار می‌کند. این شورا ضمن تأیید ارتباط با پاپادوپولوس، گفته  که این دیدار هرگز صورت نگرفته است. بعدها نیز پاپادوپولوس از طریق همین رابط‌ها مطلع می‌شود که روسیه با هک‌کردن ‌هزاران ایمیل هیلاری کلینتون، اطلاعاتی علیه او در اختیار دارد. در آن زمان دموکرات‌ها هنوز متوجه هک‌شدن سرویس‌هایشان نشده بودند. اظهارات این مشاور اسبق ترامپ را می‌توان صریح‌ترین مدرک مبنی بر ارتباط میان ستاد ترامپ و کرملین دانست که از زمان انتصاب رابرت مولر به‌عنوان بازپرس ویژه این پرونده به دست آمده است. گویا پاپادوپولوس حاضر شده در قبال تخفیف مجازاتش، با مولر همکاری کند. او همچنین پذیرفته است که پیش‌تر درخصوص ماهیت ارتباطش با مقامات کرملین به مأموران «اف‌بی‌آی» دروغ گفته است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دراین‌باره  گفته از نظر او هیچ اشکالی در اینکه یک مشاور سابق ترامپ می‌خواسته با اتاق فکر مرتبط با کرملین ارتباط برقرار کند، وجود ندارد. دونالد ترامپ نیز در واکنش به اظهارات پاپادوپولوس، با اشاره به اینکه شناخت زیادی از این فرد ندارد، او را دروغ‌گو خوانده است. 

مولر، بلای جان ترامپ

 این مسئله یک روز بعد از آن مطرح می‌شود که رابرت مولر، بازپرس ویژه این پرونده، اقدام به صدور حکم جلب پل مانافورت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و ریک گیتس، از نزدیکان مانافورت به جرم پول‌شویی، توطئه و دیگر اتهامات کرد و آنها نیز متعاقبا خود را تحویل مأموران «اف‌بی‌آی» دادند؛ امری که با واکنش‌های تند توییتری ترامپ و واردآوردن اتهاماتی به کلینتون و دموکرات‌ها همراه بود. ترامپ زمان‌بندی این دستگیری‌ها در پرونده مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال گذشته را با اهداف سیاسی توصیف می‌کند؛ آن‌هم در شرایطی که جمهوری‌خواهان در تلاش برای تصویب قوانین درخصوص کاهش مالیات‌ها هستند. پل مانافورت و ریک گیتس به مواردی همچون پول‌شویی، اختفای همکاری با رئیس‌جمهور سابق اوکراین به‌عنوان یک عامل طرفدار روسیه و عدم شفاف‌سازی درباره حساب‌های خارجی‌شان متهم شده‌اند؛ مواردی که هرچند به صورت مستقیم به بحث مداخله روس‌ها در انتخابات آمریکا مربوط نمی‌شود،  اما می‌تواند نشان از انگیزه‌های احتمالی برای همدستی میان ستاد ترامپ و روس‌ها داشته باشد. بااین‌حال دستگیری این افراد در عمل زنگ خطر را برای دیگر نزدیکان ترامپ نیز به صدا درمی‌آورد که از آن جمله می‌توان به دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد ترامپ، اشاره کرد که برای  دیدارش با برخی چهره‌های منتسب به روسیه، به کمیته سنا نیز احضار شده بود. از دیگر سو دست ترامپ برای مقابله با اقدامات مولر نیز بسته است. از آنجا که ترامپ پیش‌تر عذر جیمز کومی، رئیس سابق «اف‌بی‌آی» را در رابطه با همین پرونده خواسته بود، هرگونه اقدام خودسرانه برای اخراج مولر می‌تواند شائبه‌ها درخصوص همدستی او با روس‌ها را افزایش دهد. از دیگر سو، جف سشنز، وزیر دادگستری کابینه او،  نیز مدتی پیش خود را از روند رسیدگی به این پرونده کنار کشیده است و هرگونه مداخله از سوی او، اوضاع را برای خود او نیز دشوارتر می‌کند. از دیگر سو، اخراج مولر نیازمند یک استدلال قوی است مبنی بر اینکه او قوانین و قواعد وزارت دادگستری را زیر پا گذاشته است. 


درحالی‌که شواهد و مدارک جدیدی درباره ارتباط تیم ترامپ با روس‌ها به دست آمده است، «فیس‌بوک» نیز از کشف پویشی برای نشر پیام‌های سیاسی و اجتماعی در این شبکه اجتماعی خبر داده که با حمایت مالی روسیه فعالیت می‌کند. طبق اعلام این شرکت، در یک بازه دوساله منتهی به می‌ ٢٠١٧ میلادی، صد ‌هزار دلار برای تهیه و انتشار سه ‌هزار پیام تبلیغاتی هزینه شده است. هرچند این پیام‌های تبلیغاتی در حمایت از چهره سیاسی خاصی نبوده‌اند اما به مباحثی همچون مهاجرت، نژاد و حقوق برابر مربوط می‌شده‌اند. گویا اسناد مربوط به این فعالیت مشکوک از سوی «فیس‌بوک» قرار است در اختیار رابرت مولر قرار گیرند. همچنین طبق اعلام این شرکت ٤٧٠ حساب‌ کاربری که اقدام به انتشار این پیام‌های تبلیغاتی می‌کرده‌اند، از سوی  گروهی به نام «آژانس پژوهش اینترنت» ایجاد شده‌اند. این گروه که در سن‌پترزبورگ مستقر است به‌عنوان یک گروه طرفدار کرملین در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. تلاش فیس‌بوک و مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت، برای کشف این فعالیت‌ها بعد از آن شروع شد که «فیس‌بوک» به خاطر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت که به بستری برای انتشار اخبار جعلی بدل شده است. ولادیمیر پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز اتهامات درخصوص دست‌داشتن روسیه در انتخابات آمریکا را بی‌پایه‌واساس خوانده است. 


تهدید مانافورت برای ترامپ

 جان اف لارو – دادستان سابق فدرال

 

بدون تردید اعلام جرم از سوی رابرت مولر علیه برخی نزدیکان ترامپ، نشان از چرخشی مهم در روند تحقیقات دارد. هیچ‌کدام از اتهامات وارده به پل مانافورت به نقش او در ستاد ترامپ ربطی ندارد و تمامی این جرائم پیش از آنکه او به عضویت تیم ترامپ دربیاید، اتفاق افتاده‌اند. اما این اعلام جرم از سه جنبه حائز اهمیت است؛ نخست اینکه این مسئله ادامه فعالیت مولر و تیمش را تا اطلاع ثانوی تضمین می‌کند. هیچ‌کس بازرس ویژه‌ای را که به‌تازگی حکم جلب مشاور سابق رئیس‌جمهور را صادر کرده، اخراج نمی‌کند، بنابراین مولر می‌تواند فعلا با خیال راحت به کار تحقیقی‌اش ادامه دهد.

 علاوه بر این، او می‌تواند دامنه تحقیقاتش را به مسائل گسترده‌تر از جمله اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ، قراردادهای تجاری و فعالیت‌های خانواده و دوستان رئیس‌جمهور گسترش دهد. دوم اینکه این اعلام جرم به تمام افراد درگیر در پرونده نشان می‌دهد که مولر در کار خودش جدی است. 

درواقع این اعلام جرم که شامل مسائلی مانند پول‌شویی و اختفای فعالیت‌های مالی است، می‌تواند به صدور یک حکم سنگین برای متهمان منجر شود. هیچ‌کس در عزم مولر برای اینکه مجرمان را به اشد مجازات برساند، شک ندارد. درواقع حکم تفتیش منزل مانافورت و استفاده از هیئت‌منصفه عالی برای احضار وکیل مانافورت نشان می‌دهد که مولر با هیچ‌کس شوخی ندارد و دست‌آخر اینکه مولر اکنون کسی را به چنگ آورده است که در رأس هرم ترامپ بوده است. مولر در گام بعد می‌تواند به مانافورت پیشنهاد دهد که در صورت همکاری و ارائه اطلاعاتی درباره مسائل پشت پرده، از مجازات او کاسته خواهد شد. 

این مسئله حکم یک برگ برنده را برای مولر دارد. مانافورت نیز بدون تردید نمی‌خواهد مابقی سال‌های عمرش را در پشت میله‌های زندان سپری کند. مسئله‌ای که در نهایت امر می‌تواند به ضرر رئیس‌جمهور تمام شود. 

 



دیدگاهها بسته شده است.