رییس بسیج ورزشکاران: باید ۲ برابر یک قهرمان به کریمی پاداش داد

سردار داود آذرنوش در گفت‌وگو با عرصه، درباره اقدام علیرضا کریمی، آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم ایران در رقابت‌های جهانی لهستان در روبه‌رو نشدن با ورزشکار رژیم صهیونیستی که باعث حذف کریمی از این رقابت‌ها شد اظهار کرد: ابتدا باید از این اقدام انسان‌دوستانه و شرافتمندانه علیرضا کریمی قدردانی کنم. کار ایشان فراتر از موضع کشور ما و یک بحث بین‌المللی است. کار او بسیار ارزشمند بود چرا که ما قائل به این نیستیم که کشوری به نام اسرائیل بر روی کره زمین وجود دارد. مردم ما و خیلی از کشورهای دیگر این موضوع را پذیرفته‌اند و معتقدند اسرائیلی‌ها با تصرف خاک کشوری دیگر خود را به عنوان یک دولت جا زده‌اند و در رویدادهای بین‌المللی شرکت می‌کنند.

رییس سازمان بسیج ورزشکاران افزود: به عنوان مثال محمدعلی شریف داور تونسی در جریان مسابقه‌های کاراته قهرمانی جهان در اسپانیا که به تازگی برگزار شد، حاضر نشد در مبارزه‌ای که نماینده اسرائیل حضور داشت داوری کند. همین کار وی باعث شد کمیسیون داوران کشورهای مدیترانه وی را اخراج کند. یا در سال‌های گذشته تعدادی از چهره‌های مطرح اروپایی حاضر نشدند با ورزشکاران اسرائیلی مصاف کنند و یا بعضا برای نشان دادن اعتراض خود با آن‌ها دست نمی‌دادند و رفتار مناسبی با آن‌ها نداشتند. بنابراین این موضوع تنها مختص به ما نیست. متاسفانه در این  میان برخی افراد و رسانه‌ها آب به آسیاب دشمن می‌ریزند اما باید بگویم این راه درستی است که ما در پیش گرفته‌ایم و خواست هر ورزشکار شرافتمندی است.

وی افزود: نکته دوم در این مورد این است که ورزشکاران ما این موضوع را پذیرفته‌اند و مشکلی با آن‌ ندارند. مثلا در بحث فوتبال مسعود شجاعی و احساس حاج صفی برای نماینده یونان مقابل تیم رژیم صهیونیستی به میدان رفتند عنوان کردند که ما طبق قرارداد نمی‌توانستیم مقابل نماینده اسرائیل حاضر نشویم ا ما من می‌گویم مثلا لیونل مسی ۶۰ صفحه قرارداد دارد و در قرارداد خود اما و اگرها و شرط‌های زیادی را گنجانده است پس ورزشکاران ما هم می‌توانند در قراردادهای خود این گونه مسائل را مطرح کنند و بگویند ما نمی‌توانیم با تیم‌های اسرائیلی بازی کنیم. چطور بسیاری از کشورهای اروپایی در خیلی از موارد غیر ورزشی دخالت می‌کنند اما تا ما بر سر اعتقادمان این موضوع را مطرح می‌کنیم، می‌گویند این بحث، سیاسی است. اگر ورزشکاران ما در قراردادهایشان این موضوع را بگنجانند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و مشکلی پیش نمی‌آید و ما باید ورزشکاران‌مان را در این مورد توجیه کنیم.

آذرنوش در ادامه گفت‌وگو با عرصه، با تاکید بر اینکه مسئولان ورزش ایران نیز باید در مقابل به خوبی قدر اقدام ورزشکارانی نظیر علیرضا کریمی را بدانند گفت: ما در این موضوع دچار ضعف هستیم و ورزشکاران ما ماه‌ها و حتی سال‌ها زحمت می‌کشند و در اردوهای مختلف و دور از خانواده سختی‌ها را تحمل می‌کنند به امید اینکه به مدال جهانی برسند. بنابراین وقتی چنین مشکلی پیش می‌آید و به دلیل اینکه با ورزشکاران اسرائیل مواجه نشوند، به حق‌شان نمی‌رسند و از دور رقابت‌ها کنار می‌روند، مسئولان ورزشی ما باید حتی دو برابر یک قهرمان جهان به آن‌ها پاداش نقدی بدهند چرا که آن‌ها هم قهرمان هستند و هم پهلوان.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است اقدام قانونی در این خصوص انجام شود یا خیر گفت: درباره علیرضا کریمی من صحبتی که با احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان داشتم، اعلام کردم لازم است وزارت ورزش تجلیل باشکوهی از این قهرمان و پهلوان ملی ما داشته باشد که او نیز اعلام کرد وزارت ورزش به دنبال تجلیل از کریمی است. به دنبال این هستیم که این  موضوع را قانونی کنیم تا هر ورزشکاری که به دلیل هم‌گروهی با نمایندگان اسرائیل از دور رقابت‌ها کنار می‌رود، به اندازه قهرمان مسابقه‌ها از سوی وزارت ورزش پاداش نقدی بگیرد.

رییس سازمان بسیج ورزشکاران در پاسخ به این سوال که بسیاری معتقدند باید درخصوص منع ورزشکاران ایران برای روبه‌رو نشدن با نمایندگان رژیم صهیونیستی تجدید نظر صورت گیرد و روش دیگری که به روز شده باشد برای اعتراض جایگزین شود، گفت: ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم ورزشکاران ما در صورتی که با نمایندگان اسرائیل مبارزه می‌کنند حتما پیروز می‌شوند و از آن‌ها شکست نمی‌خورند. ما با آمریکا نیز مشکلات سیاسی زیادی داریم اما با آن‌ها مسابقه می‌دهیم و مراودات ورزشی داریم چون آمریکا را به عنوان یک دولت و کشور قبول داریم اما درباره اسرائیل معتقدیم آن‌ها دولت نیستند و قبل از مبارزه با آن‌ها باید این موضوع را برای خودمان هضم کنیم که آیا پذیرفته‌ایم که اسرائیل یک دولت یا کشور است که با آن‌ها مبارزه کنیم؟وقتی آن‌ها را قبول نداریم چطور می‌توانیم به عنوان نماینده یک کشور به مصاف‌شان برویم؟ ما حتی با اسرائیل دفتر حافظ منافع هم نداریم بنابراین نمی‌توانیم هیچ گاه آن‌ها را به عنوان یک کشور به صورت رسمی قبول کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ورزشکاران برخی کشورهای اسلامی به جای مبارزه نکردن با نمایندگان اسرائیل، اعتراض خود را به روش‌های مختلف مانند دست ندادن در ابتدای مبارزه و یا نرفتن بر روی سکو در کنار آن‌ها و… نشان می‌دهند و آیا ما نمی‌توانیم این روش‌ها را برای حفظ منافع ملی‌مان جایگزین کنیم، گفت: خب اگر با آن‌ها دست ندهیم مثلا در کشتی، خب با آنها تن به تن می‌شویم بنابراین فرقی نمی‌کند. ضمن اینکه اگر ورزشکاران ما مقابل نمایندگان اسرائیل شکست بخورند چه؟ آیا شما تضمین می‌کنید که ورزشکاران ما همیشه مقابل آن‌ها پیروز شوند؟ اگر ما این کار را انجام دهیم آن وقت مردم کشورهای مظلوم مانند فلسطین پیش خود نمی‌گویند چطور ایران که ادعای دفاع از مظلومان جهان را داشت حالا اسرائیل را به رسمیت شناخته است؟

رییس سازمان بسیج ورزشکاران تصریح کرد: وقتی داعش پدید آمد، خیلی‌ها در کشور گفتند چرا ما باید جوانان‌مان را به سوریه و عراق بفرستیم تا با داعش بجنگند؟ اما اگر ایران نبود و این رشادت‌ها صورت نمی‌گرفت الان یک داعشی به جای شما با من تماس می‌گرفت و یک داعشی دیگر جای من پاسخ می‌داد و کشور کاملا در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت تا هر جنایتی که می‌خواهند انجام دهند. به رسمیت نشناختن اسرائیل یک آرمان برای ما محسوب می‌شود و در کلان کار نیز معتقدیم تمام مشکلات منطقه زیر سر اسرائیل جنایتکار است و آنها دائما به فکر این هستند که به کشورمان ضربه بزنند.

آذرنوش در پاسخ به این که برخی می‌گویند با ادامه این روند موقعیت ورزش ایران در رویدادهای بین‌المللی و المپیک به خطر می‌افتد گفت: من که مسئول امنیتی کشور نیستم. این موضع نظام است و تا آنجا که من خبر دارم، مصاف و همکاری با اسرائیل در همه حوزه‌ها چه سیاسی،چه اقتصادی و چه ورزشی ممنوع است و خط قرمز ما محسوب می‌شود. اینکه بعدا نظام به چه تصمیمی در این باره می‌رسد، در حوزه اختیارات ما نیست و نمی‌دانیم فردا چه اتفاقاتی خواهد افتاد. حضرت آقا فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. ما اعتقاد به این پیش‌بینی ایشان داریم و این پیش‌بینی را حاکی از درایت ولی امر مسلمین می‌دانیم و یک پیش‌بینی معمولی نیست.

وی ا فزود: چطور می‌توانیم با یک رژیم جعلی مبارزه کنیم؟ ما باید در همه ۵۰ رشته ورزشی به حدی قوی ظاهر شویم که آن‌ها فقط اگر در بعضی رشته‌ها نیز ورود کردند ما مبارزه نکردیم، لطمه‌ای به ورزش‌مان وارد نشود. مگر اسرائیل چقدر می‌تواند ورزشکاران دیگر کشورها را جذب کند؟ اسرائیل در این زمینه بیشتر اقدام کرده یا کشوری مانند قطر که اینقدر از آمریکا و اروپا ورزشکار وارد کرده است. اما دیدید همین دوشنبه در بسکتبال با آن همه بازیکن خارجی مقابل بچه‌های ما شکست خوردند. بنابراین سیاست وارد کردن ورزشکار از کشورهای دیگر تا یک جایی جواب می‌دهد. یک کشور تا زمانی که عقبه نداشته باشد و در رده‌های پایه کار نکند نمی‌تواند در بلندمدت به موفقیت برسد.



دیدگاهها بسته شده است.