دوره آموزشی انقلاب چهارم صنعتی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار می‌شود


دوره آموزشی انقلاب چهارم صنعتی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، با همکاری سازمان ملی بهره‌وری ایران و سازمان بهره‌وری آسیایی از ۲۵ تا ۲۹ آذر برگزار می‌شود.

به گزارش عرصه به نقل از سازمان ملی بهره‌وری ایران، دوره آموزشی «انقلاب چهارم صنعتی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با همکاری سازمان ملی بهره‌وری ایران و سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) در قالب خدمات کارشناسی فنی (TES) از شنبه ۲۵ آذر تا ۲۹ آذر سال جاری برگزار می‌شود.

هدف از این دوره آموزشی که با حضور و بهره‌گیری از دانش تخصصی آقای کونیاک وو (Koh Niak Wu)، استاد بین‌المللی از کشور سنگاپور برگزار خواهد شد، افزایش آگاهی شرکت‌کنندگان نسبت به اثرات انقلاب چهارم صنعتی بر بخش‌های مختلف اقتصادی و به اشتراک‌گذاری تجارب در زمینه فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در بکارگیری فناوری‌های پیشرفته به‌ویژه در صنایع کوچک و متوسط است. شرکت‌کنندگان طی این دوره، از برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی پرند نیز بازدید خواهند کرد.

شایان ذکر است که موضوع انقلاب چهارم صنعتی (Industry ۴,۰) از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته مورد توجه بوده و با توجه به نقش و ارتباط این موضوع با ارتقای بهره‌وری در دستور کار سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) قرار داشته و سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز تلاش دارد تا به‌عنوان نهاد حاکمیتی بهره‌وری کشور در این زمینه گام‌های موثری را بردارد.

بر اساس این گزارش، انقلاب صنعتی چهارم انقلاب تکنولوژیکی سریعی که به وسیله تکنولوژی‌های نسل جدید مانند اینترنت اشیا (Internet of Things)، رایانش ابری (Cloud computing)، کلان داده (Big data) و ردیابی بوسیله امواج رادیویی (RFID)، هوش مصنوعی، روباتیک و غیره رخ داده و اساسا آینده سیستم‌های تولید را تغییر داده است.

به‌علاوه، ادغام تولید با فناوری های پیشرفته ICT که با فرایندهای لجستیکی بین شرکت‌های مختلف مرتبط است، مفهوم کلیدی انقلاب چهارم صنعتی  است. معرفی اتوماسیون هوشمند بزرگترین تغییر در صنعت تولید بوده است. این جنبش افق‌های جدیدی را برای صنعت به‌منظور بهبود فرایندها، توسعه محصولات و خدمات نوآورانه، کارآمدی و بهره وری بیشتر گشوده است. با این حال، فشار ناشی از انقلاب چهارم صنعتی بر مدیران به منظور سازگاری و رقابت بسیار زیاد است.

چشم‌انداز انقلاب چهارم صنعتی سیستم تولیدی است که در آن ماشین‌های هوشمند فرایندهای تولید را هماهنگ می‌کنند، روبات‌های هوشمند با همکاری افراد محصولات را مونتاژ می‌کنند و وسایل نقلیه هوشمند به‌تنهایی تدارکات را بر عهده می گیرند. انقلاب چهارم صنعتی کل دوره عمر یک محصول، از توسعه، تولید، استفاده، تعمیر و نگهداری و پس از آن بازیافت را دربرمی‌گیرد. توسعه کارخانجات هوشمند که در آنها هوش مصنوعی بر فرآیند تولید مسلط خواهد بود، گام مهمی در مقابله با فقدان رشد بهره‌وری جهانی، به ویژه در اقتصادهای صنعتی است. بدین ترتیب به‌کارگیری روبات‌ها و ماشین‌های هوشمند در کارخانجات هوشمند استراتژی مهمی برای افزایش بهره‌وری است.

به‌علاوه، کاربرد فناوری اطلاعات در فرآیندهای کسب و کار و عملیات های کارخانجات برای بر طرف کردن محدودیت‌های نیروی کار، حفظ سودآوری و بهبود بهره‌وری رو به گسترش است. شناختن این تکنولوژی و استفاده از آن به صورت خلاقانه، به ویژه در فرآیندهای کسب و کار و عملیات های تولید، برای دستیابی به پیشرفت بیشتر و بهره وری اقتصادی ضروری است.



دیدگاهها بسته شده است.