تلاش امارات برای ایجاد امپراطوری خطرناک در خلیج فارس

به گزارش عرصه، در ادامه انتشار خبرها درباره تحرکات منطقه‌ای امارات عربی متحده از قبیل مداخله این کشور در حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن، حالا خبرها از استفاده ابوظبی از افسران سابق سیا حکایت دارد.

فارین پالیسی در گزارشی اختصاصی و البته مفصل، به توسل امارات عربی متحده به ماموران و افسران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پرداخته است؛ اقدامی که گفته شده برای ایجاد «یک امپراطوری جاسوسی» در منطقه خلیج فارس در حال انجام است. 

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، غربی‌ها در ویلایی مدرن واقع در بندر «زاید» در شهر ابوظبی، در حال آموزش ابزارهای پیشرفته جاسوسی به اماراتی‌ها هستند.

در این ویلا، ساعت ۱۰ صبح یکشنبه، سمیناری با عنوان «اطلاعات چیست؟» برگزار می‌شود و پنجشنبه هم به حاضران، نحوه عملیات در تیم‌های ۴ تا ۶ نفره جمع آوری اطلاعات آموزش داده می‌شود. 

 علاوه بر این ویلا، در حومه ابوظبی یک مرکز دیگر تحت عنوان «آکادمی» وجود دارد که در آن موضوعات مربوط به سلاح، سربازخانه‌ها و دوره‌های رانندگی تدریس می‌شود.

فارین پالیسی می‌گوید که مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا که بخشی از اقدامات مذکور بوده‌اند، درباره این دو مرکز اطلاعاتی را به این رسانه ارائه کردند.

یک کارمند سابق پروز مذکور در امارات درباره تجربه کاری خود و دریافت مبالغ هنگفت از اماراتی‌ها گفته که «پولش عالی بود. برای هر روز، هزار دلار بود و شما می‌توانستید در یک ویلا یا هتلی پنج ستاره در ابوظبی زندگی کنید».

گفته شده که «لری سانچز» افسر سابق اطلاعاتی آمریکایی، شخص کلیدی پشت این عملیات آموزشی اطلاعاتی در امارات است.

شش منبع مطلع به فارین پالیسی گفتند که سانچز، به مدت شش سال در حال کار برای ولی‌عهد ابوظبی جهت ایجاد چنین مرکز اطلاعاتی و سازو کارهای آن بوده است.

علاوه بر او، تعداد زیادی از افسران سابق امنیتی غربی هم در راستای انجام کارهای مربوط به این مرکز آموزش امنیتی خود را به امارات رسانده‌اند.

«اریک پرینس» موسس و پایه گذار بلک واتر هم از جمله این افراد است کسی که برای ایجاد یک گردان از نظامیان تحت خدمت ولی‌عهد امارات، به این کشور نقل مکان کرده بود.

«ریچارد کلارک» مقام سابق ضد تروریسم کاخ سفید هم از مشاوران ارشد قدیمی ولی‌عهد ابوظبی بوده و به عنوان مدیر شرکت «مدیریت خطر امنیتی بندر خوب» مشغول به کار بوده است. 

نقش سانچز در تامین سرنخ‌ها برای عملیات اطلاعاتی امارات، نشان می‌دهد که شرکت‌ها و پیمانکاران خصوصی، پس از دهه‌ها کار برای ارتش و جامعه اطلاعاتی آمریکا، اکنون در حال فروش مهارت‌هایشان هستند؛ موضوعی که نگرانی‌ها و بحث‌های قانونی درباره کار آنها را به دنبال داشته است.

گفته می‌شود که در آمریکا درباره این موضوع، تحقیقاتی شروع شده و «اف‌بی‌آی» در پاسخ به سوالی درباره این موضوع گفته که این نهاد اطلاعاتی و امنیتی فدرال آمریکا درباره تحقیقات که در حال انجام است، اظهارنظری نمی‌کند.

یک منبع مطلع اطلاعاتی به فارین پالیسی گفته که «گزینه آرمانی» این بوده که به امارات برای ساختن یک «سیا»ی مختص به این کشور کمک شود.

در ادامه این گزارش به سابقه اقدامات سانچز برای نهادهای اطلاعاتی و همچنین همکاری آن با اداره پلیس نیویورک پرداخته است.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۰۸، اداره پلیس نیویورک و دولت امارات توافقی برای تبادل اطلاعات امضا کردند و پلیس نیویورک یک دفتر در ابوظبی دایر کرد. امارات هم یک میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ یک میلیون دلار به «بنیاد پلیس نیویورک» به منظور تلاش برای «مقابله با تروریسم» داد.

در همین دوره بود که آقای سانچز روابطی با مقامات عالی رتبه اماراتی از قبیل ولی‌عهد ابوظبی ایجاد کرد.

گفته می‌شود که دولت آمریکا هم در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ مستقیما به امارات کمک کرده‌اند.

طبق گزارش فارین پالیسی «به موازات تقویت توانمندی‌های سایبری ایران»، مقامات دولت و شرکت‌های خصوصی آمریکایی به امارت سفر کرده تا به این کشور برای آموزش تقویت توان تهاجمی سایبری کمک کنند.  

در گزارش آمده است: «سانچز نگرانی‌های امنیتی او با نگرانی‌های امینیت دولت امارات مشابهت دارد. ایران، اخوان المسلمین یا القاعده در صد لیست تهدیدات احتمالی امارات عربی متحده قرار دارند. یک منبع مطلع گفت که سانچز "همیشه درباره اخوان المسلمین و ایرانی‌ها نگرانی داشته است"».

به گفته چهار منبع مطلع، ولی‌عهد ابوظبی که روابط نزدیکی با سانچز دارد،  یک کشتی ماهیگیری مجلل به او هدیه داده و شرایط مالی سانچز، در امارات خوب است.

منبع: فارس

 

 



دیدگاهها بسته شده است.