ضربه فنی "لوچو" در سرشاخ مدیران ورزشی مازندران

به گزارش عرصه مازندران، کشتی لوچو ورزش سنتی و باستانی مازندران است که به ورزش پهلوانی نیز شهرت دارد و از زمان‌های بسیار دور، جایگاه خود را در فرهنگ و باورهای ارزشی مردم این استان تثبیت کرده ‌است.

لوچو از دو کلمه هم‌وزن لو و چو ترکیب‌ شده است که هر یک دارای معنی جداگانه است، لو به معنای لبه و کنار چیزی و واژه چو به معنی چوب است بنابراین لوچو به لبه چوب اطلاق می‌شود.

این ورزش باستانی و پهلوانی در بسیاری از مناطق مختلف مازندران برگزار می‌شود و از مشهورترین لوچوکارهای مازندران می‌توان به کشتی‌گیر نامدار و از نوابغ کشتی ایران و جهان، امامعلی حبیبی و عبدالله موحد اشاره کرد.

اما چندی است که کشتی لوچو مورد بی‌مهری مسئولان ورزشی مازندران قرار گرفته و نه تنها هیچ تلاشی برای ارتقای و معرفی این رشته به سایر استان‌های کشور نشده بلکه در داخل مازندران هم با چالش‌های جدی رو به رو است.

سیدروح‌الله میررمضانی از داوران کشتی مازندران در گفت‌وگو با عرصه، اظهار کرد: در حال حاضر کشتی لوچو به دلیل مشکلات مدیریتی سر و سامانی ندارد و مسئولان مربوطه به دلیل برخی از کشمکش‌ها در حال ضربه زدن به این ورزش سنتی هستند.

وی با اشاره به نبود نظارت کافی در مسابقات اخیر کشتی لوچو در مازندران، خاطرنشان کرد: در مسابقات اخیر به دلیل ناهماهنگی به وجود آمده از سوی مسئولان، کشتی‌گیران شاهد اجرای قوانین مختلف در این ورزش بودند و هیچ سرپرستی ناظر بر این مسابقات نبود.

این داور مازندرانی با بیان اینکه وضعیت کشتی لوچو در مازندران بسیار نگران کننده است، تصریح کرد: در حالی که کشتی چوخه با پیگیری مسئولان خراسانی به یک سرانجامی رسید و به زودی مسابقات بین‌المللی آن برگزار می‌شود اما کشتی لوچو که قدمتی بیش از هزار و ۶۰۰ سال دارد هنوز در مازندران بی سامان مانده است.

سیدبهروز موسوی از لوچوکاران و مدال‌آوران کشتی لوچو در گفت‌وگو با عرصه اظهار کرد: با توجه به اینکه کشتی لوچو یک ورزش سنتی در مازندران است علاقه‌مندان فراوانی دارد که انتظار می‌رود مسئولان به این ورزش اهمیت بیشتری دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل جناح بازی و کم کاری مسئولان وضعیت کشتی لوچو بسیار بحرانی است و این نگرانی وجود دارد که در آینده این مسابقات برگزار نشود.

رضا بحرگردنیکو سرپرست هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مازندران نیز در گفت‌وگو با عرصه با اشاره به اینکه یکی از شاخه های ورزش روستایی کشتی لوچو است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مهد لوچو در مازندران بوده انجمن لوچو در چند سال گذشته بسیار فعال عمل کرده و در تلاش بودیم تا این رشته به عنوان یک ورزش بین‌المللی معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشتی لوچو مازندران با مشکلات فراوانی دسته و پنجه نرم می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشتی لوچو عدم توجه مدیرکل ورزش و جوانان مازندران به این ورزش سنتی و در مجموع به ورزش روستایی است.

سرپرست هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مازندران با بیان اینکه این هیئت بیش از یک سال در بلاتکلیفی به سر می‌برد، یادآور شد: در حالی که رئیس ورزش روستایی باید مسئول کمیته لوچو را مشخص کند اما شخص مدیرکل برای یک کمیته حکم می‌زند که این امر جای تعجب دارد.

بحرگرد تصریح کرد: در حالی که فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی بنده را به عنوان سرپرست هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مازندران معرفی کرد اما مدیر کل ورزش و جوانان مازندران در اقدامی عجیب برای شخص دیگری حکم مسئولیت صادر می‌کند که این نشان از موازی کاری و بی ثباتی است.

وی افزود: رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی به دلیل تنش‌های به وجود آمده در ورزش لوچو مازندران، انجمن این رشته را تعطیل کردند.

سرپرست هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مازندران گفت: متاسفانه مدیریت ورزش مازندران نیمی از جمعیت این استان را در بلاتکلیفی ورزشی قرار دارند و در حالی که ورزش روستایی مازندران در کشور رتبه نخست را داشت اما از یک سال و نیم گذشته این هیئت نه تنها جایگاهی در ورزش کشور ندارد بلکه حتی بودجه و دفتری هم ندارد.

بحرگرد افزود: باید به اطلاع لوچوکاران استان مازندران رساند که به دلیل نابه‌سامانی هیئت ورزش روستایی کشتی لوچو وضعیت مشخصی ندارد و هر فردی قانون دلخواه خود را در این ورزش پیاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: قوانین یکسان، برگزاری مسابقه لوچو در عناوین مختلف، برگزاری مسابقه لوچو در ۶ ماهه دوم در سالن‌های ورزشی و پخش مستقیم لیگ لوچو از اقداماتی بوده که در سال‌های گذشته انجام شده و نشان می‌دهد که هیئت ورزش روستایی مازندران ظرفیت بسیاری برای این رشته را دارد.

سرپرست هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مازندران تصریح کرد: مشکل لوچو زمانی برطرف می‌شود که مدیریت ورزش مازندران تغییر پیدا کرده یا به قانون احترام بگذارد.

به گزارش عرصه، تماس‌های متعدد خبرنگار عرصه با حبیب‌ حسین‌زادگان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران که قصد پیگیری موضوع کشتی لوچو و هیات ورزشی روستایی و بازی های بومی و محلی را داشت بی نتیجه بوده است و این در حالی بود که مسئولان دفتر این مدیریت و شخص مدیرکل از موضوع مورد نظر خبرنگار برای مصاحبه مطلع بوده اما از گفت‌وگو سرباز زده اند.

 کشتی لوچو مازندران در حالی که یکی از ورزش‌های سنتی این استان محسوب می‌شود در بین کشمکش مسئولان در حال ضربه شدن است.



دیدگاهها بسته شده است.