وزرای خارجه ترکیه و آمریکا تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند


همزمان با آغاز مجدد خدمات روادید میان آنکارا- واشنگتن دی. سی، وزیر خارجه ترکیه روز پنج شنبه با همتای آمریکایی خود بطور تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش عرصه به نقل از دیلی صباح، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج شنبه با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی خود تلفنی گفتگو کرد. این تماس تلفنی در حالی برقرار شد که انجام خدمات روادید میان دو کشور بار دیگر آغاز شده است.

هنوز جزئیاتی از محتوای این گفتگوی تلفنی منتشر نشده است.

سفارت آمریکا در آنکارا اوایل روز پنج شنبه از طریق اکانت خود در رسانه های اجتماعی از برقراری مجدد خدمات روادید در ترکیه خبر داد و بدین ترتیب، بحران ویزای میان دو کشور به پایان رسید.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: «طبق ضمانتهای داده شده از سوی آنکارا، وزارت امور خارجه آمریکا اطمینان دارد که وضعیت امنیتی به اندازه ای بهبود یافته است که امکان از سرگیری کامل خدمات روادید در ترکیه را میسر می سازد».

طبق اعلام سفارت آمریکا، آنکارا به این سفارتخانه اطمینان داده است که هیچ کدام از کارکنان محلی این سفارتخانه تحت بازجویی قرار ندارد و کارکنان محلی برای انجام وظایف رسمی خود بازداشت یا دستگیر نمی شوند و اینکه مقامات ترکیه پیش از بازداشت هر کدام از کارکنان محلی این سفارتخانه، به دولت آمریکا اطلاع خواهد داد.  

از سوی دیگر، سفارت ترکیه در شهر واشنگتن دی. سی آمریکا ضمن استقبال از این تصمیم آمریکا اعلام کرد که محدودیتها در خصوص صدور روادید را لغو می کند.

سفارت ترکیه با رد ادعای پیشین سفارت آمریکا در آنکارا، اعلام کرد که دولت این کشور به واشنگتن هیچگونه تضمینی نداده است.

در بیانیه سفارت ترکیه در واشنگتن دی. سی آمده است: «ما معتقدیم که گمراه سازی مردم ترکیه و آمریکا با طرح این ادعا که واشنگتن تضمینهایی از آنکارا دریافت کرده است،  اقدامی اشتباه است».

این بیانیه همچنین اعلام کرد که ترکیه عمیقاً نگران پرونده های حقوقی اتباع ترکیه در خاک آمریکا است.



دیدگاهها بسته شده است.