از چالش"تولیدات هرز" تا چند داستان دیگر

طوفان نهان قدرتی درباره لزوم برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان با توجه به کمبود بودجه‌های که مطرح می‌شود به عرصه گفت: جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان با کمک خود مناطق برگزار می‌شود و شاید این انجمن به تنهایی از پس برگزاری آن برنیاید ولی به مدد دلسوزان حوزه هنر می‌تواند به کارش ادامه دهد. اگر ما از برداشتن هر قدمی به بهانه کمبود مالی عقب بکشیم، قطعا قدم‌های دیگری از طرق ناصواب جلو می‌رود.

او با بیان اینکه “در حوزه فیلم کوتاه ما مشکل تولید نداریم” تاکید کرد: بلکه اتفاقا مشکل‌مان تولیدات هرز است. در شهرستان‌ها تولیداتی داریم که باید جلوی آنها را گرفت و سمت و سویی آموزشی به آنها بدهیم. در تهران و بعضی از شهرستان‌ها شاهد تولیدات آبرومندی هستیم ولی مدیران دفاتر در شهرستان‌ها باید حواسشان باشد که پولشان را صرف تولید یک کار بی‌فایده نکنند بلکه آن را به امر آموزش فیلمساز اختصاص دهند.

نهان قدرتی با بیان اینکه “دوره برگزاری جشنواره منطقه‌ای به معنی آن که سینماگران در اندازه کوچک‌تری از جشنواره‌ها حضور داشته باشند، سپری شده است”، افزود: می توان در جشنواره‌های منطقه‌ای مثل اروند، فیلمی را دید که در جشنواره‌های بزرگتری مانند فیلم کوتاه تهران و یا در مجامع بین‌المللی حضور داشته باشند. اما متاسفانه دوستانی که در این فستیوال‌ها شرکت می‌کنند معتقدند که فیلمساز شده‌اند و رسما به عنوان یک فیلمساز در جشنواره حضور پیدا می‌کنند و آن را راه ورود به حوزه سینما نمی‌بینند بلکه آن را مسیری برای قرار گرفتن در کورس رقابت فیلمسازی می‌دانند.

این فیلمساز افزود: فیلمسازان نوپای ما باید یاد بگیرند که هر چیزی که تیتراژ ابتدایی و انتهایی دارند الزاما فیلم کوتاه نیست والبته نباید تمام ایرادها را به متولیان تولید فیلم کوتاه گرفت. هنرجویان ما باید باور داشته باشند که نیاز به آموزش و تغذیه صحیح دارند و همچنین نیازمندند تا تجربیات زیادی کسب کنند. می‌توان قوانین کلی فیلمسازی و سینما را در عرض یک ساعت به کسی آموخت ولی این آدم فیلمساز نخواهد شد. بنابراین نوع نگاه فیلمساز موثر است و آنها باید باور کنند که نیاز به آموزش دارند.

او درباره فیلم‌های تقلیدی و شبیه به هم در بین آثار این جشنواره گفت: من به عنوان یک فیلمساز سالیانه تعداد زیادی فیلم کوتاه می‌بینم. می‌توان من بعد از دیدن آنها متوجه شد که چقدر کارها از روی هم ساخته شده است. مخصوصا وقتی که یک فیلم می تواند در جشنواره‌ای توفیقی را به دست بیاورد. آن زمان سیلی از تولیدات شبیه به هم ساخته میشود و این آسیبی است که هم در سینمای کوتاه و هم در سینمای بلند وجود دارد.

نهان قدرتی ادامه داد: من معتقدم که به تعداد فیلمسازان می‌توان راجع به یک موضوع خاص از منظرهای مختلف فیلم ساخت، اما اینکه فیلمسازان از روی دست یکدیگر کار کنند اتفاق جذابی نیست. وقتی که بهترین مدل وجود دارد برای چه باید یک کپی از آن تولید کرد. نکته جالب در جشنواره اروند آنجا بود که من انتظار داشتم با مجموعه‌ای از آثار روبرو شوم که با سلیقه و حساسیت بیشتری ساخته شده باشند اما وقتی شروع به دیدن آنها کردیم، به سطح نازل‌تری رسیدیم.

او از تفاوت سطح آثار بین مرکز انجمن جوانان و دفاتر شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: در واقع شاهد تونالیته بسیار شدیدی بین تولیدات مرکز سینمای جوان و دفاتر استان‌ها هستیم. یعنی تولیدات مرکز به خاطر دقت نظر بالاتر، سطح و استاندارد بهتری دارند اما تولیدات بعضی شهرستانها دم دستی‌تر و نازل تر است و این اتفاق به خاطر مدیریت ضعیف دفاتر استانها است.

این فیلمساز اضافه کرد: بعضی از مدیران استان‌ها آن میزان حساسیت که در مرکز وجود دارد برای تولیدات قائل نیستند به همین دلیل سطح آثار پایین‌تر است و البته هر چه که ساخته شود، برند سینمای جوان پای آنها می‌خورد و این فاصله بین سطح کیفی فیلم‌ها عذاب‌آور است. به نوعی می‌توان گفت که سیاست کلی انجمن سینمای جوان مرکزی درست است و این سیاست درست شاهد تولیدات درستی نیز هست و نمود آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران قابل مشاهده است. ولی در دفاتر شهرستان‌ها این به  ندرت اتفاق می افتد و مدیران شهرستانها باید سیاست درستی را پیش بگیرند.

او با تاکید بر اینکه “فیلسازان جوان موفق همه جای ایران حضور دارند” بیان کرد: ما شاهد هستیم که فیلمسازان جوان نابغه در سراسر ایران حضور دارند، مثلا در یک شهرستان دورافتاده فیلمی می‌سازند که بسیار تحسین برانگیز است و این نشان می‌دهد که می تواند آن کارگردان آینده درخشانی داشته باشد. بنابراین جشنواره فیلم اروند را در مجموع اتفاق خوبی می‌بینم. 

نهان قدرتی درباره مشکلات مالی و دغدغه‌های کمبود بودجه در انجمن سینمای جوان گفت: ما همیشه مسئله بودجه را در این مملکت داشته‌ایم وچیز جدیدی نیست. مدیران ما در حوزه سینمای کوتاه همیشه دغدغه و کمبود بودجه داشته‌اند. در این سال‌ها هم  که بیشتر شده است. با این حال آیا این کاستی‌ها به این معنی است که باید در حوزه آموزش و تولید آثار فاخر و درست عقب نشینی کنیم؟ جواب سوال منفی است. بنابراین مدیر وقت سینمای جوان تصمیم درستی می گیرد. عقب نشینی به لحاظ کمبود مالی در حوزه هنر کار صحیحی نیست و فیلمسازان ما یاد گرفتند که چگونه فیلمشان را از این راهروها، درهای بسته و اما و اگرها بیرون بکشند.

او اضافه کرد: در حوزه منابع مالی برای تولید یک فیلم چون هرکدام به هر گرفتاری که شده آن را می سازند. به نظر من این نگاه که یک شبه هنرجوی تازه وارد دفاتر، فیلمساز و یا کارگردان شود نگاه اشتباهی است و این دسترسی آسان و کوتاه مدت تاریخ انقضای کمی دارد. در جشنواره اروند هم در زمان بازبینی انتظار دیدن آثار بهتری را داشتیم. در حوزه تجربی که اصلا هیچ فیلمی تندیس بهترین را نتوانست بگیرد زیرا که تعریف درستی از این حوزه شکل نگرفته. بنابراین به حوزه آموزش مربوط نمی‌شود و بیشتر به هنرجو ارتباط دارد. این هنرجوی فیلمسازی است که باید خودش را موظف به آموزش بداند و آموزش پذیر باشد. در این صورت است که ما شاهد کارهایی خواهیم بود که ویترین جشنواره را پر کنند.

نهان قدرتی در پایان بیان کرد: من با تعدد جشنواره‌ها مخالف‌ام. درنهایت هم جشنواره‌های موضوعی چون فیلم ندارند پول می‌دهند و فیلم برایشان می‌سازند.

او ادامه داد: این سیاست انجمن سینمای جوانان (جشنواره‌ی منطقه‌ای) برای سالیان سال است و عمر طولانی دارد و با تعدد جشنواره خرد دیگر مخالف‌ام اما جشنواره‌های منطقه‌ای کمک می‌کند که فیلم سازان مناطق دیگر خودشان را محک می‌زنند. ۴ تا کار خوب دیده می‌شوند آسیب شناسی می‌شوند و بعد هم برگزاری کارگاه ها و کلاس ها موثر است و منوط بر اینکه آموزش پذیر باشند. 

طوفان نهان قدرتی در پایان تاکید کرد: به نظر من حوزه مالی خیلی موثر و سرنوشت ساز است و نباید باعث شود ما عقب بکشیم. ما باید سیاست بها دادن به فیلم ساز و متخصص تولید فیلم کوتاه هستند را داشته باشیم و آنها را در عرصه آموزش وتولید بازی دهیم.

***************************************

محمد حمزه‌ای عضو هیئت داوران و انتخاب جشنواره اروند در گفت‌وگو با عرصه، بیان کرد: با توجه به اینکه شرایط ورود به عرصه سینما با گسترش فناوری دیجیتال سهولت بیشتری را پیدا کرده است، کسانی که میل ورود به سینما مخصوصا حوزه فیلم کوتاه را دارند بیشتر شده‌اند.

او درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای گفت: فیلمسازانی هستند که با شرایط آماتوری در حال تجربه کردن سینما هستند و شاید این امکان را نداشته باشند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کنند. در نتیجه در یک پله پایین‌تر از جشنواره‌های سراسری، می توانند کارشان را با دیگر آثار ارزیابی کنند و سطح خود را بسنجند.

این فیلمساز ادامه داد: وجود جشنواره‌های منطقه‌ای خیلی بهتر است تا اینکه این افراد فیلمی بسازند و نتوانند شرایطی برای به نمایش درآوردنشان داشته باشند. در واقع برگزاری این جشنواره‌های منطقه‌ای باعث مختل کردن و یا کاهش حمایت در بخش تولید فیلم نمی‌شود. تولید اگر بعدش ارزیابی نداشته باشد، اتفاق خوشایندی نیست و ارزیابی هم فقط در جشنواره‌ها اتفاق می افتد و مشخصا یک جشنواره معتبر و جدی مثل جشنواره فیلم کوتاه تهران با توجه به تنوع تولید و تعداد بالای آثار هر کسی شرایط و یا حتی شانس حضور در آن را ندارد. بنابراین جشنواره‌های منطقه‌ای باعث می شود فیلمسازان توانایی خودشان را محک بزنند.

حمزه‌ای با اشاره به اینکه “نسلی که در زمینه فیلم کوتاه کار می‌کند در آینده آدم‌های شگفت انگیزی در حوزه سینما خواهند شد” گفت: با توجه به اینکه تنوع موضوعی و ساختاری و بصری هم دراین حوزه مهم هستند، بنا نیست که هرکس شیوه جدیدی را از خود ابداع کند و این طبیعی است که بعضی از فیلمسازان‌ از روی دست آثار موفق نگاه می‌کنند ولی در حوزه فیلم کوتاه شاید به قدری پررنگ تر باشد.

او همچنین اضافه کرد: ما با این موضوع مواجه هستیم که آدم‌ها چیزهایی را که دوست دارند، می سازند. و  این دلیلی بر بد بودن یا خوب بودن و یا حتی ابداع شیوه جدید برای اینکه منظورشان را بیان کنند، نیست. با این وجود همین که این آدم‌ها برای بیان حرفشان زبان خودشان را دارند، یک نکته حائز اهمیت است.

این فیلمساز با بیان اینکه “حضور چند فیلم شگفت‌انگیز در جشنواره اروند نکته قابل توجهی است” بیان کرد: به نسبت اینکه عمده آثار حاضر در این جشنواره از شهرستان‌ها بودند، از مجموع فیلم‌ها حدود هشت فیلم قابل قبول وجود داشت و همین برای آن جشنواره یک برگ برنده است. تعداد محدودی فیلم هم بالاتر از حد تصورمان وجود داشت. بیشتر کارهای ارسال شده از فیلمسازان کرمانی، مشهدی و شیرازی، فیلم‌هایی با سلیقه بصری خوب و خوش فکر بودند.

این عضو هیئت داوران جشنواره اروند در پایان درباره سطح کارهای حاضر در جشنواره گفت: ما در بحث داوری فیلم‌ها کاری به اسم فیلمساز، منطقه تولید شده و تهیه کننده آن نداشتیم. عموما سطح کیفی فیلم‌ها به لحاظ نزدیکی به زبان روایی سینما برایمان مطرح بود و فیلم‌هایی انتخاب شدند اگرچه محدود بودند ولی استانداردهای لازم را به لحاظ سینمایی داشتند.

به گزارش عرصه، پنجاه و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان– اروند در استان خوزستان، شهر آبادان و با حضور استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اروند برگزار شد.

در واقع جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان طبق اعلام برگزارکنندگان با هدف حمایت از تولیدات حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای هنرجویان استان‌های سراسر کشور، شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی در خارج از مرکز، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی و ارتباط هرچه بیشتر میان مسئولین استانی و ستاد مرکزی سینمای جوانان ایران در جهت همکاری‌های دوجانبه برگزار می‌شوند.



دیدگاهها بسته شده است.