اتصال ریلی یزد به اقلید در گام‌های پایانی

به گزارش عرصه، راه‌آهن یزد – اقلید که در مسافتی ۲۷۴ کیلومتری ساخته خواهد شد با هدف تکمیل کریدور شمال شرق و جنوب غرب کشور در دستور کار قرار دارد و هدف ابتدایی آن کاهش ۳۰۰ کیلومتری فاصله بین استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد بود.

این خط آهن که بناست از شهرهای یزد، مهریز، ابرکوه و اقلید عبور کند برای قطارهای مسافرتی فضایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم خواهد کرد.

اطلاعات جدید ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت ساخت نشان می‌دهد که عملیات زیرسازی این پروژه به مرز پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده و عملیات روسازی آن نیز در مرز ۴۵ درصد قرار دارد و به طور کلی نیمی از راه افتتاح این مسیر مهم برداشته شده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر عملیات اجرایی ۳۰ کیلومتر از این خط ریلی به پایان رسیده و می‌توان انتظار داشت حدفاصل یزد تا مهریز در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. همچنین شرکت ساخت برنامه‌ریزی کرده تا پایان سال عملیات روسازی ۵۰ کیلومتر از این محور از مهریز تا چاه ترش را نهایی کند.

در کنار دیگر پروژه‌ها این محور مهم نیز نیاز به تامین منابع مالی مورد دارد و براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ساخت در صورت رسیدن منابع مالی لازم ۱۳۰ کیلومتر ریل‌گذاری این پروژه تا سال آینده نهایی خواهد شد.

با افتتاح این مسیر اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی ایران نهایی خواهد شد و به این ترتیب پس از رسیدن راه‌آهن به همدان و کرمانشاه و برنامه‌ریزی‌هایی که برای اتصال رشد و ارومیه به شبکه ریلی وجود دارد، این مسیر مهم در مرکز ایران نیز به راه‌آهن اضافه می‌شود. با توجه به قرارگرفتن تعداد زیادی از معادن مهم ایران در این منطقه پیش بینی می‌شود که با افتتاح این مسیر در کنار رشد جابه‌جایی مسافران از نظر باری نیز راه‌آهن جایگاه خود را بیش از گذشته ارتقاء دهد.



دیدگاهها بسته شده است.