ایران پیشرفته، آدم ماهر می‌خواهد نه کارخانه!

به گزارش عرصه، یکی از مزیت‌های مهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کاربردی بودن آن است به همین دلیل درصد بسیار کمی از فارغ‌التحصیلانی که دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند، بیکار می‌مانند و در سریع‌ترین زمان ممکن جذب بازار کار می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین بحران جامعه را فقدان مهارت می‌داند و می‌گوید: بحران جامعه ایران، شکاف مهارتی است و این فقدان مهارت از مهارت‌های زندگی، برقراری ارتباط با هم تا رانندگی و رعایت اخلاق و حقوق فردی را شامل می‌شود.

پیشرفت و توسعه کشور به ساخت کارخانه نیست، به وجود آدمهای ماهر است.علی ربیعی معتقد است پیشرفت یک کشور به تعداد کارخانه نیست بلکه آدمهای ماهر است و راه رسیدن به توسعه با وجود مدیران و نیروهای کار ماهر و توانمند معنا می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه برون رفت از فقر مهارتی را تربیت افراد ماهر دانسته و تاکید دارد که باید گفتمان مهارت را در کشور نهادینه کنیم.

امروز اشتغال دانش آموختگان به دغدغه‌ای ملی تبدیل شده و دولت مصمم است با ساماندهی بازار کار و توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان از طریق اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی در محیط واقعی کار، نیروهای متخصص و مهارت دیده برای ورود به بازار کار تربیت شوند.

برنامه اشتغال فراگیر ضد فقر نیز با رویکرد توانمندسازی افراد تدوین شده و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای برای آنکه مهارت‌های ادراکی را برای افزایش توانایی‌ها در برنامه داشته باشد، به کمک آمده است.

در طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار هم مهارت‌آموزان در محیط واقعی کسب و کار به مدت یک سال بر اساس تفاهم میان فرد و کارفرما، به کسب تجربه عملی در بنگاه اقتصادی و واحد صنفی می‌پردازند.

اهمیت موضوع مهارت‌آموزی تا به آنجاست که در برنامه ششم توسعه، افزایش مهارت در بین فارغ‌التحصیلان پیش‌بینی شده و گسترش مهارت‌افزایی در کنار مراکز دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است.

براساس بند ت ماده چهار لایحه برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به منظور افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزش‌های مهارتی، تخصصی و فنی و حرفه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های خدمت زیر پرچم و کارورزی دانشجویان اقدام کند و گزارش اجرای این بند را به مجلس ارائه دهد.

هادی سیاری ـ رییس انجمن کسب و کار ایران معتقد است تصویب این بند از لایحه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق مجلس بیانگر نگاه ویژه دولت و مجلس به مقوله مهارت آموزی در همه نهادهای دولتی و غیر دولتی است.

او افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی در برنامه ششم را حرکتی ارزشمند دانسته و می‌افزاید: جوانان مهارتی و آموزش دیده، کاپیتان‌های اقتصاد کشور هستند که با ارائه الگوهای مهارتی و کاربردی افراد را به تکاپوی علمی واداشته و با خلق ایده‌های جدید و کارآفرینانه آنها را جذب بازار کار می‌کنند.

سیاری با بیان اینکه فارغ‌التحصیلانی که آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را می‌گذارنند، زودتر جذب بازار کار می‌شوند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری آموزشگاه‌های مهارتی، صنایع و دانشگاه‌ها، مهارت‌گرایی به تدریج جایگزین مدرک‌گرایی شود.

در حال حاضر از نیروی انسانی متخصص و ماهر به عنوان با ارزش‌ترین و مهمترین منابع اقتصادی یاد می‌شود. در جهان فراصنعتی امروز همه کشورها تلاش می‌کنند با ارتقای دانش و مهارت نیروهای خود به بهره‌وری و توسعه بیشتر  دست یابند.

در دنیا دانشگاه‌ها به دو دسته عرضه‌محور و تقاضامحور تقسیم می‌شوند اما بیشتر دانشگاه‌های ایران تئوری‌محور هستند در حالی که دانشگاه‌های تقاضامحور با صنعت و بازار هماهنگی بیشتری دارند و بر اساس نیاز صنعت برنامه‌ریزی می‌کنند.

بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند.سلیمان پاک سرشت ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم اشتغال پایدار همراه با بهره‌وری را ضرورت امروز کشور دانسته و می گوید: کشور در وضعیت کنونی از حیث مهارت‌آموزی در دوره خاصی قرار دارد و نگاه ویژه به مهارت‌آموزی و آموزش‌های مهارتی لازم است.

او می‌افزاید: امروز با کیفیت خاصی از بیکاری مواجهیم و بخش مهمی از جمعیت بیکار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دربرمی‌گیرند. همین امر مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ضرورتی گریزناپذیر کرده است.

به اعتقاد رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در شرایط فعلی که شاهد نرخ بیکاری بالای جوانان هستیم و فقدان مهارت در جامعه به چشم می‌خورد، اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دوچندان شده و سازمان فنی و حرفه‌ای نقش‌محوری در توسعه و نهادینه کردن این آموزش‌ها و تربیت نیروهای ماهر دارد.

به گزارش عرصه، کارشناسان اقتصادی موثرترین دلیل عدم جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار را ضعف و نبود ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه‌ها و بازار کار عنوان می‌کنند.

امروز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر  و بر اساس نیاز بازار در جهت دستیابی به اشتغال پایدار عرضه می‌شود. این امر بیانگر آن است که تنها به صرف داشتن دانش تئوریک نمی‌توان به شکل موثر و کارآمد در بازار کار عرض اندام کرد بلکه عبور از ناملایمات و دشواری‌های فضای کسب و کار مستلزم دیدن دوره‌های فنی، تخصصی، مهارتی و کسب توانایی‌های مورد نیاز است.



دیدگاهها بسته شده است.