مقابله با چالش‌های جدید از وظایف وارثان ایثار و شهادت است

به گزارش  عرصه، اسلام کریمی روز شنبه ۵ اسفندماه در همایش ایثار و زبان صلح جهانی در سالن همایش‌های خلیج فارس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه محور اصلی این همایش بررسی موضوع ایثار با تکیه بر رویکردهای علمی و فرهنگی به ویژه فرهنگ کهن ایران زمین است، افزود: با هجمه‌های مختلفی که استکبار برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی از بدو پیروزی این انقلاب داشت، جلوه‌های ایثار در جنبه‌های مختلف در همه جای کشورمان به رخ جهانیان کشیده شد.
وی افزود: در کشورمان ایثار و از خودگذشتگی برای نیل به آرمان‌های مقدس معمار کبیر انقلاب اسلامی به منصه ظهور رسیده است، به گونه‌ای که وارثان ایثار و شهادت و فرزندان شهدا و ایثارگران که در گذشته‌ای نه چندان دور در میادین نبرد پاسخ دشمن را می‌دادند، امروز با سلاح علم و عمل و با تأسی از فرهنگ ناب اسلامی ایرانی به جهانیان درس مروت و مردانگی می‌دهند.
مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر تصریح کرد: امروزه نشان دادن راه و رسم ازخودگذشتگی و مقابله با دسیسه‌ها و چالش‌هایی که با ظهور فن‌آوری‌های نوین شکل جدیدی پیدا کرده‌اند از وظایف سنگین وارثان ایثار و شهادت به شمار می‌رود. زبان گفت‌وگو و تعامل با فرهنگ‌های متنوع و متکثر، امروز در جوامع جهانی که تشنه معنویت و آزادگی هستند عمده هدف این همایش را تشکیل می‌دهد.
کریمی یکی از اهداف برگزاری این همایش را ارائه تصویری متفاوت از کشورمان به جهانیان دانست و گفت: مردم دنیا باید بدانند که کشور ایران همواره خواهان صلح، آرامش و حمایت از مظلومان است و خواهان دعوت تمام مردم جهان به صلح و آرامش است.
وی در پایان محورهای اصلی همایش را شامل «بررسی و معرفی مصادیق عینی ایثار در پیشینه تاریخی ایران»، «تبارشناسی ارزش‌های پایداری و مقاومت در ادبیات کهن»، «تیپ‌شناسی و مراتب ایثار اجتماعی»، «ایثار و ادبیات صلح و پایداری در هنرهای تجسمی» و «زبان ایثار و گفتمان صلح جهانی» عنوان کرد.
فریده اولادقباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: تجربه ایران در ۸ سال دفاع مقدس و در آن جنگ نابرابر می تواند زبان صلح و آرامش را به جهانیان ارائه کند.
وی افزود: زنان کشورمان در آن زمان همراه مردان در صحنه ها حاضر بودند و امروز هم می توانند در صلح بین المللی نقش خوبی را ایفا کنند. در جنگ تحمیلی حدود ۶ هزار شهید و ۵ هزار و ۷۰۰ جانباز از بانوان کشورمان بودند و ۲ هزار و ۵۰۰ پزشک و ۲۲ هزار امدادگر خانم نیز در جبهه ها مشغول کمک بودند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امروز انتظار شهدا از ما حفظ منافع کشورمان است، زیرا این انقلاب ثمره خون هزاران شهید و جانباز است.
علیرضا ولی پور رییس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران و رییس همایش ایثار و زبان صلح جهانی نیز این نشست را مقدمه ای بر نشست‌های علمی آینده دانست که در آن با نگاهی نو و جهانی به مقوله ایثار نگریسته می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.