حکایت تعطیلی گاه‌و بی‌گاه واحدهای تولیدی و توزیعی در خراسان رضوی

 در آستانه نزدیک شدن به ایام عید این سوال پیش می‌آید که آیا این روزها می‌تواند گرمایی به بازار سردی که صاحبان  واحدهای تولیدی آن را توصیف می‌کنند بیاورد و شرایط بهتری در بازار رقم بخورد.

عرصه در گفت‌وگو با اتحادیه‌ها و اصناف مختلف از جمله الکترونیک، لوازم الکتریکی، مصالح ‌فروشان، قماش و لوازم‌خانگی با آنان این سوال را مطرح کرده که اقدامات دولت در زمینه رونق اشتغال و تولید چه‌ تاثیری داشته و دغدغه فعلی این اتحادیه‌ها چیست.

وضعیت بازار الکتریکی خوب نیست

رامین رضامند، رییس اتحادیه لوازم الکتریکی و لوستر مشهد در گفت‌وگو با عرصه اظهار کرد: در حال حاضر ما توانایی تولید سیم‌های ۱٫۵ و ۲٫۵ را در اختیار داریم اما کابل‌ها به دلیل وضعیت بازار زیر قیمت به فروش می‌رسد.

وی عنوان کرد: تولیدکننده‌های ما مجبورند سیم و مس خود را زیر قیمت به خریدار بفروشند. در سال ۹۵ حدود ۱۶۷ واحد تولیدی ما به دلیل همین جمع‌آوری شد.

رضامند با بیان اینکه فعالیت در حوزه لوازم الکتریکی کاری است که به استاندارد نیاز دارد، خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه لوازم الکتریکی باید مکانی تخصصی باشد نه اینکه به جمعه بازار تبدیل شود.

رییس اتحادیه لوازم الکتریکی و لوستر مشهد تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از همکاران ما با درآمد کمی فعالیت می‌کنند و به بانک‌ها بدهکار شده‌اند. در حال حاضر نیز به هر کارخانه‌ای که مراجعه می‌کنیم، به دلیل افزایش قیمت دلار، محصول خود را نمی‌فروشد. اگر تسهیلاتی با سود کم برای تولیدات این صنف در نظر گرفته شود، به تولید کمک شایانی می‌شود. با این حال اگر تسهیلاتی هم لحاظ شود اما افراد آن را در جهت رفع مشکلات قبلی خود هزینه کنند، بازهم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

رییس اتحادیه لوازم الکتریکی و لوستر مشهد در خصوص صادرات این محصولات نیز خاطرنشان کرد: تمام کارخانجات کابل، کلید، پریز، سیم‌های رابط و… ما صادرات انجام می‌دهند و عمده‌ترین صادرات ما نیز به کشورهای عراق، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان و کشورهای عربی انجام می‌گیرد.

مصالح فروشان در حال تعطیلی واحدهای خود هستند

در ادامه محمد ولی وکیلی، رییس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد نیز در گفت‌وگو با عرصه، در خصوص وضعیت بازار مصالح‌فروشان اظهار کرد: بازار مصالح‌فروشان در حال حاضر ۳ سال است که با افت مواجه شده و با شرایط بازاری که امروز شاهد آن هستیم می‌توان گفت مصالح‌ فروشان در حال تعطیلی واحدهای خود هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مصالح فروشان توان فعالیت ندارند و آن سودی که قرار است دریافت کند خود کارخانجات و واسطه‌گران اخذ می‌کنند.

 رییس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد در خصوص مشکلات اساسی این صنف عنوان کرد: مشکل اساسی صنف ما وجود دلالان و واسطه‌گران هستند که مانع فعالیت برخی از واحدهای ما می‌شوند و هیچگونه مالیاتی نیز پرداخت نمی‌کنند، همچنین از سوی دیگر اخذ مالیات نیز فشار زیادی را بر فعالان این حوزه وارد کرده است. همچنین این امور به فعالان این حوزه ضرر بسیاری وارد کرده به طوری که جبران آن کار دشواری بوده و به همین دلیل خواسته یا ناخواسته ما شاهد تعطیلی بعضی از واحدها هستیم.

وی با بیان اینکه مصالح، در کشور ما از طریق کارخانجات صادر می‌شود، تاکید کرد: نقش ما این است که این مصالح را از کارخانجات خریداری کرده و با سود اندک در بازار توزیع می‌کنیم.

رییس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد بیان کرد: ما در سال جاری در حوزه فروش مصالح هیچگونه افزایش قیمتی را نداشتیم اما پیش‌بینی می‌شود اگر بازار رونق پیدا کند و کشش داشته باشد شاید شاهد افزایش قیمت باشیم.

وکیلی با بیان اینکه مصالح تولیدی استان از استاندارد و کیفیت خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: فقط یک مورد برخورد در خط تولید کارخانه جوین شاهد بودیم که با پیگیری‌های انجام شده مشکل آن حل شد.

رییس اتحادیه لوازم الکترونیک مشهد گفت: تولیدات محصولات الکترونیک جدیدی که در داخل کشور صورت گرفته می‌تواند با کالاهای چینی رقابت کند. اگر حمایتی در این خصوص توسط دولت وجود داشته باشد، قاعدتا این حمایت‌ها می‌تواند کالاهای چینی وارداتی را حذف کرده و کالاهای ایرانی را جایگزین آن کند.

کالاهای تولیدی ایران توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر را دارد

سید محسن خاوری هاشمی در گفت‌وگو با عرصه، اظهار کرد: کالاهایی که همکاران تولید کننده ما از چین خریداری می‌کنند، اجرت تولید آن نسبت به داخل کشور ارزان‌تر محسوب می‌شود. همچین اگر نرخ دلار افزایش یابد، در نتیجه دستمزد کارگر در داخل کشور با دستمزد کارگر در خارج از کشور یکی می‌شود.

وی در خصوص تولیدات ایرانی در عرصه الکترونیک عنوان کرد: تولیدات جدیدی که در داخل کشور صورت گرفته می‌تواند با کالاهای چینی رقابت کند.  اگر حمایتی در این خصوص توسط دولت وجود داشته باشد، قاعدتا این حمایت‌ها می‌تواند کالاهای چینی وارداتی را حذف کرده و کالاهای ایرانی را جایگزین آن کند.

خاوری در خصوص کیفیت کالاهای ایرانی در عرصه الکترونیک و سیستم‌های حفاظتی عنوان کرد: مدیران تولید کننده این محصولات مدعی هستند که متقاضیان این کالاها را ابتدا از نظر کیفیت و قیمت با کالاهای خارجی مقایسه کنند و سپس نسبت به خرید محصولات ایرانی اقدام کنند.

رییس اتحادیه لوازم الکترونیک مشهد تاکید کرد: به همین دلیل کالاهای ایرانی قابل قیاس با کالاهایی که تولید کننده آن کشور چین است، نیست.

وی در خصوص شرکت‌های مونتاژ کار لوازم الکترونیک عنوان کرد: برخی از شرکت‌های ایرانی که مونتاژ کار محصولات الکترونیک محسوب می‌شوند، اگر حمایتی از آن ها صورت گیرد، توانایی خوبی در تولید کالاهایی ایرانی با برند خود دارند.

خاوری در خصوص نمایشگاه‌های این محصولات تصریح کرد: تمامی این نمایشگاه‌ها معمولا تخصصی بشمار می‌آیند؛ به این صورت که عموما افراد مختصص سازمان‌ها بازدید کنندگان این نمایشگاه‌ها هستند.

وی در خصوص صادرات تولیدات الکترونیک به سایر کشورها عنوان کرد: کشورهای عراق و افغانستان مقصد صادرات تولیدات ما محسوب می شود. کالاهایی که به این کشورها که صادر می‌شود، عموما سیستم‌های امنیتی، دزدگیرها و جک‌های درب اتوماتیک با برند هایی ایرانی است.

رییس اتحادیه لوازم الکترونیک مشهد با اشاره به اینکه احساس نیاز مردم به سیستم‌های حفاطتی نسبت به گذشته بیشتر شده است، افزود: در گذشته شاید این سیستم‌ها به عنوان سیستم های تجملاتی استفاده می‌شد اما هم اکنون جزو کالاهای ضروری مردم محسوب‌ می‌شود.

خاوری گفت: تولیدات محصولات الکترونیک جدیدی که در داخل کشور صورت گرفته می‌تواند با کالاهای چینی رقابت کند. اگر حمایتی در این خصوص توسط دولت وجود داشته باشد، قاعدتا این حمایت‌ها می‌تواند کالاهای چینی وارداتی را حذف کرده و کالاهای ایرانی را جایگزین آن کند.

بازار لوازم خانگی اشباع شده است

مجید کساییان، رییس اتحادیه لوازم خانگی مشهد در گفت‎وگو با عرصه، در خصوص وضعیت بازار صنف لوازم خانگی اظهار کرد: بر بازار فروش لوازم خانگی رکود حاکم بوده و نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افت کرده‌ایم، یعنی مغازه‌ها و واحدهای صنفی بیشتری باز شدند و سهم واحدهای صنفی از خرید کم شده است.

وی با بیان اینکه زمانی که عنوان می‌کنیم فضای کسب و کار خوب نیست به این معنا بوده که فضای کاری ما اشباع شده است، عنوان کرد: با توجه به بخشنامه جدیدی که به دست ما رسیده مبنا آن بر این بوده که تا پایان فرودین ماه سال جاری هیچگونه افزایش قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

 رییس اتحادیه لوازم خانگی مشهد در خصوص تعطیلی بعضی از واحدهای تولیدی صنف لوازم خانگی تاکید کرد: همچنین باتوجه به وضعیت بازار ما شاهد تعطیلی بعضی از واحدهای اجاره‌ای بودیم.

وی تصریح کرد: هیچ تسهیلات و یارانه‌ای برای کمک به واحدهای ما در اختیار ما قرار نگرفته و بانک‌ها نیز مانند گذشته بر اساس سود بالای ۱۸ درصد با ما رفتار می‌کنند.

رییس اتحادیه لوازم خانگی مشهد گفت: اگر تسهیلاتی با درصد پایین‌تری را در اختیار ما قرار دهند باعث می‌شود تولید کارخانجات رونق بیشتری داشته باشد.

کساییان با اشاره به اینکه من در همین جا اعلام می‌کنم محصولات تولیدی لوازم خانگی توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد، ادامه داد: همچنین کالاهای داخلی از نظر شکل، زیبایی، کیفیت و خدمات پس ازفروش برتر با نمونه مشابهه خارجی آن توان رقابت دارد.

وی در خصوص صادرات لوازم خانگی استان نیز بیان کرد: همچنین در سال جاری شاهد صادرات به نسبت خوب لوازم خانگی به کشورهای افغانستان، هرات و ترکمنستان بودیم و عمده‌ترین کالای صادراتی ما یخچال است.

رییس اتحادیه لوازم خانگی مشهد با بیان اینکه ما انواع لوازم خانگی را در بازار در اختیار مردم قرار داده‌ایم، اظهار کرد: اما مردم توان خرید ندارد و نگاه بانک‌ها به وام‌هایی که می‌دهند به دید سرمایه‌ای بوده و این نگاه به عقیده من باید حذف شود و نگرش آن خدماتی باشد تا تولیدکنندگان داخلی به جهش دست پیدا کنند.

صادرات در زمینه نساجی با توان و قدرت کمی انجام می شود

مجید شادمهر، رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد اظهار درگفت‌وگو با خبرنگار عرصه، با اشاره به وضعیت بازار پارچه‌فروشان عنوان کرد: وضعیت بازار در این حوزه طی سال گذشته افت محسوسی از جهت کم شدن قدرت خرید مردم داشته است  لذا به دلیل آن که لباس و پارچه در سبد اصلی خرید مردم قرار ندارد خرید و فروش آن سیر نزولی پیدا کرده است. بنابراین بازار پارچه‌فروشان در سال ۹۵ بازار متوسط رو به ضعیفی بود اما در سال جاری بازار نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر ظاهر شده است.

وی گفت: عمدتا واحدهای این صنف مغازه‌های استیجاری است، با توجه به سود و تعرفه کمی که فروش پارچه دارد و همچنین هزینه‌های جانبی بسیاری که یک واحد اجاره‌ای دارد شامل اجازه مغازه، مالیات، عوارض کسب و پیشه، هزینه شاگرد و نیز هزینه برق که در پارچه فروشی هزینه نسبتا قابل توجه‌ای است واحدهای اجاره‌ای به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و حدود ۱۰ درصد از این مغازه داران از سال ۹۳ تاکنون از ادامه این فعالیت منصرف شده اند و این شغل را رها کردند، عمده کسانی که این شغل را رها کردند مغازه های استجاری داشته اند.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد اظهار کرد: صادرات در زمینه نساجی با توان و قدرت کمی انجام می‌شود، کشورهای هدف که صادرات صورت می‌گیرد به صورت پراکنده هستند اما در حال حاضر به کشورهای شوروی سابق که تجزیه شدند مانند ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان در شمال کشور صادرات انجام می‌شود.

شادمهر افزود: در جنوب حاشیه‌های عربی مانند امارات عربی، قطر و عراق پارچه‌های نخی صادر می‌شود و همچنین به افغانستان هم نیز صادرات داریم و در زمینه نساجی مقدار کمی صادرات به کشورهای اروپایی داریم که اندک است.

وی خاطرنشان کرد: مردم پول خود را برای نیازهای اساسی‌تر خرج می‌کنند طی سه سال گذشته مقدار توان خرید مردم کمتر شده که این موضوع درسطح فروشگاه‌های شهر و کشور از نزدیک حس می‌شود و قدرت خرید مردم نسبت به گذشته در تمام شغل‌ها به شیوه چشمگیری کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد با اشاره به اینکه اساسی‌ترین مشکل در این صنف قاچاق پوشاک است، بیان کرد: پوشاک در سطح وسیعی از کشور به صورت قاچاق وارد می‌شود در نتیجه صنعت نساجی کشور نمی‌تواند با صنعت پوشاک قاچاق رقابت کند و طبیعتا افرادی از رانت آن سواستفاده می‌کنند و به صنعت نساجی لطمه وارد می‌کنند.

شادمهر اضافه کرد: زمانی که پوشاک دوخته شده در کشور وارد می‌شود برای خریدار صرف ندارد مشابه پارچه را تهیه کند و پول خیاط دهد این امر سبب می‌شود که وقت گرفته شود و علاوه بر آن صرفه اقتصادی نداشته باشد  لذا کم کم میل به خرید پارچه کم شده و میل به خریدن پوشاک حاضری که با قیمت پایین است زیاد می‌شود، همچنین ۹۹ درصد پوشاک‌های حاضری قاچاق است که البته بسیاری از این پوشاک کیفیت‌های ضعیفی دارد.

وی عنوان کرد: دومین معضلی که پارچه‌فروشان با آن روبه‌رو شدند مالیات بوده که کمرشان را شکسته است، بسیاری از واحدهای صنفی این حوزه که بسیار در سطح عالی فعالیت داشتند به جهت اینکه مالیات آن‌ها معقول و حساب شده‌ نیست شغل خود را تغییر داده و یا دچار ورشکستگی شده‌اند.

به گلایه‌ اتحادیه‌ها حق می‌دهیم

محمود بنانژاد در گفت‌وگو با عرصه در پاسخ به گلایه اتحادیه‌ها، اظهار کرد: به نگرانی اتحادیه از شرایط بازار فعلی حق می‌دهم ولی بازار معادلات خاص خود را دارد در زمان‌های مختلف شرایط آن متفاوت خواهد بود رکود اقتصادی بر بازارحاکم است و مردم توان خرید ندارند و نوسانات موجود در بازار دست به دست هم دادند که شرایط بازار را به کلی تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر که صنعت ساختمان متوقف شده و ما مشکلاتی را داریم طی برآوردی که داشتیم حدود ۵۰ مورد از صنف ما درگیر مشکل می‌شوند.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: همچنین هر شهر یک بازار محدودی دارد متاسفانه در چند سال گذشته باتوجه به مشکلاتی که در بخش صنعت و کشاورزی داشته‌ایم از اشتغال این بخش کاسته شده است.

بنانژاد خاطرنشان کرد: رکود حاکم بر بازار باعث شده که واحدهای ما دچار مشکل شوند و نتوانند هزینه‌های خود مانند اجاره، قبض‌های مختلف و مالیات و … را پرداخت کنند و این باعث می‌شود تعدادی از واحدهای صنفی ما ضرر کنند یا واحدهای خود را تعطیل کنند.

وی تصریح کرد: طی برنامه‌ریزی که اتاق اصناف با اتحادیه‌ها انجام داده‌ اقداماتی انجام داده‌ایم و بازار را به سمتی سوق می‌دهیم که بتوانیم بازارهای جدید را شناسایی کنیم و از ظرفیت‌ها موجود در آن نهایت بهره را ببریم.

رئیس اتاق اصناف مشهد اضافه کرد:همچنین طی بازدیدی که از واحدهای تولیدی انجام دادیم عنوان کردند که دیگر ظرفیت تولید ندارند و اگر بازهم تولید انجام دهیم بازار فروش خواهیم داشت.

بنانژاد تاکید کرد: ما در حوزه شناسایی بازارهای جدید برنامه‎هایی در نظر گرفتیم، تا واحدهای تولیدی به سمت این بازارها سوق پیدا کنند و از آن نهایت بهره را ببرند و علاوه بر آن بخش تولید را در کشور باید تقویت کنیم که این امر سبب به وجود آمدن اشتغال پایدار می‌شود و در نهایت به ارزش افزوده نیز کمک خواهد کرد.

گزارش از غزاله شهیدی خبرنگار اقتصادی عرصه– منطقه خراسان



دیدگاهها بسته شده است.