پاول وحشت از نرخ بهره فدرال رزرو را احیا کرد/افت سهام آسیایی


پس از این که وال‌استریت، بدترین عملکرد هفتگی خود در ۲ سال اخیر را ثبت کرد، ارزش سهام آسیایی اغلب پایین آمدند.

به گزارش عرصه، به نقل از رویترز، روز پنج‌شنبه پس از این که وال‌استریت بدترین عملکرد هفتگی خود در ۲ سال اخیر را ثبت کرد، سهام آسیایی اغلب پایین آمدند. اظهار نظر جدید رییس فدرال‌رزرو که به نظر سختگیرانه‌تر می‌رسید، موجی از اضطراب را در بازارهای سرمایه‌های ریسک‌دارتر ایجاد کرد.

تاجران پیش‌بینی می‌کنند که سهام اروپایی امروز در مقادیر پایین‌تری، باز شوند. انتظار می‌رود فوتسی انگلیس ۰.۷ درصد، داکس آلمان ۰.۸ درصد و کاک فرانسه ۰.۷۵ درصد افت کنند.

در هفته‌های اخیر سرمایه‌گذاران روی لبه پرتگاه قرار دارند. نگرانی‌ها از این که بالا بردن نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته به رهبری آمریکا باعث کند شدن رشد اقتصاد جهان شود، به اوج خود رسیده است.

پاول در اولین حضور عمومی خود به عنوان رییس فدرال‌رزرو، در جلسه شهادت روز سه‌شنبه خود (به وقت آمریکا) در کنگره وعده داد که از زیاد داغ شدن اقتصاد جلوگیری خواهد کرد و در عین حال به برنامه بالا بردن تدریجی نرخ بهره پایبند خواهد بود.

این اظهارات آتش گمانه‌زنی‌ها در مورد این که سفت‌وسخت‌تر شدن سیاست مالی آمریکا، امسال با سرعت بیشتری رخ خواهد داد را شعله‌ور کرد. به این ترتیب انتظار می‌رود با نرخ بهره بالاتر فعالیت‌های شرکت‌ها افت کنند و رشد اقتصادی از تب‌وتاب خود بی‌افتد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۵ درصد افت کرد و برای سومین روز متوالی، ضرر خود را به ثبت رساند.

سهام چین پس از این که نتیجه یک بررسی خصوصی نشان داد رشد بخش تولید چین به بالاترین سطح ۶ ماهه خود رسیده است، روند افت سهام آسیایی را برهم زدند و شاخص شانگهای ۰.۱۵ درصد رشد کرد.

سهام استرالیا ۰.۷ درصد افت کرد، کوسپی کره ۱.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و نیکی ژاپن ۱.۵۵ درصد سقوط کرد.

سقوط سهام در آسیا به دنبال آن اجام شد که در وال‌استریت شاخص‌ها بدترین ماه خود از ژانویه ۲۰۱۶ تا کنون را به پایان رساندند. شاخص داو در اواخر ژانویه بالاترین میزان تاریخ خود را ثبت کرد اما با بالا رفتن سود اوراق خزانه‌داری آمریکا در آغاز فوریه، ۱۲ درصد از آن رکورد سقوط کرد. پس از آن این شاخص با روند رو به بهبود به کار خود ادامه داد اما اظهارات اخیر پاول دوباره شرایط را بر هم زد.

شاخص صنعتی داوجونز در پایان معاملات دیشب ۱.۵ درصد سقوط کرد و به ۲۵۰۲۹.۲ واحد رسید. اس‌اندپی۱.۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و کامپوزیت نزدک ۰.۷۸ درصد افت کرد.

دلار از گفته‌های پاول نیرو گرفت و در برابر سبدی از ارزهای خارجی به نرخ ۹۰.۷۴۴ واحد رسید که بالاترین سطح آن از ۱۹ ژانویه تا کنون است؛ ضمن اینکه دلار در برابر ین تغییر اندکی داشت و در نرخ ۱۰۶.۷۵۰ ین به ازای هر دلار معامله شد.



دیدگاهها بسته شده است.