هالیوود یکی از ابزارهای نفوذ غرب در عالم است

به گزارش خبرنگار عرصه، آیت الله اعرافی امروز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره هنر آسمانی در مدرسه عالی دارالشفا عنوان کرد: هنر در ذات آدمی ریشه دارد و برگرفته شده از ویژگی های خاص او است؛ هنر انسانی از ممیزات بشر است.

وی افزود: همه آنچه از انسان صادر می شود، مصداقی از خلق و آفرینش انسانی است که خداوند به او موهبت کرده است، اما در هنر این آفرینش اوج می گیرد و به همین دلیل تاثیرات و دامنه تاثیرگذاری هنر فوق العاده بالا می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در طول تاریخ بشر، رهبران بزرگ در جریانات مختلف حق یا باطل، از کاربست هنر در مجرای ترویج اندیشه خود بی نیاز نبودند و شاید کمتر بتوان تصور کرد اندیشه، جریان فکری و فرهنگی در دنیا بدون اتکا به هنر بتواند رواج پیدا کند.

اعرافی گفت: در دنیای معاصر و جدید و در بستر تمدن غربی، شاهد به کارگیری هنر با ممیزات غیرالهی در ابعاد بسیار وسیع هستیم؛ فکر و ذهن بشر در کنار تولیدات فکری مانند علوم انسانی و فناوری  ابزار تمدن غربی است و هنری که در پرتو اندیشه الهی قرار ندارد نیز در همین بستر شکل می گیرد.

وی افزود: وقتی تقید وجود نداشته باشد، فضا برای بروز هر هنری باز است و جهان نیز امروز تحت تاثیر چند عامل مهم اندیشه غرب قرار دارد که یکی از آن هنر است؛ این مسایل ثابت می کند که حوزه نمی تواند از زیر بار فراگیری، کاربست و هدایت هنر  با چارچوب های منطق انقلاب اسلامی شانه خالی کند.

اعرافی گفت: اگر بخواهیم با جریان مهاجم غیر الهی مواجهه هوشمندانه و حکیمانه داشته باشیم، نیازمند هنر پاک، متعهد و قدسی و آسمانی است؛ همچنین اگر بخواهیم از موضع فعال، اندیشه خود را منعکس کنیم و در اعماق جان انسان‌ها بنشانیم نیازمند کاربست هنر هستیم.

وی با بیان اینکه آنگاه که قید اسلامی به هنر متصل شود، می تواند معانی مختلفی داشته باشد، افزود: از جمله معانی این هنر آن است که اندیشه عقلانی و مبانی معارف اسلامی در هنر تجلی کند که گوشه ای از آن را هنر آئینی می نامند؛ معنی دوم آن است که اندیشه دینی در قالب هنر ارائه شود؛ سومین معنی هنر اسلامی آن است که  هنر با مبانی و چارچوب های اسلام مخالفتی ندارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: معنی دیگر هنر، هنری است که در جهات و اهداف اسلامی به کار برود؛ گاهی نیز از هنر اسلامی چنین یاد می شود که با قصد الهی تولید شده باشد؛ هنر تولید شده در جهان اسلام و یا توسط مسلمانان، از معانی دیگر هنر اسلامی است.

وی افزود: زمانی که از هنر اسلامی بحث می کنیم، چهار زاویه را باید مورد بررسی قرار دهیم؛ اولین آن، در عرصه فعالیت در زمینه فلسفه هنر است؛ فقه هنر، اخلاق هنر و نظام هنر اسلامی دیگر زوایای این هنر است که حوزه و مدیریت حوزه در این زمینه مسئولیت دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در این چهار دهه، ده‌ها اثر و مقالات متعدد تولید شده است، ولی هنوز در گام نخست قرارداریم و باید روی این محورها کار کنیم؛ گاهی برخی از مسئولین بیان می‌کنند که علوم انسانی-اسلامی معنی ندارد که چنین سخنانی از مسئولین انتظار نمی‌رود.

اعرافی گفت: حداقل ۱۵حوزه مطالعاتی در این زمینه وجود دارد؛ نباید بگوییم که علوم انسانی-اسلامی وجود ندارد؛ صاحبان تندترین نظرات نیز این سخن را نمی پذیرند.

وی گفت: کار بزرگ حوزه تولید فکر است و دیگر وظیفه، قدرت راهبری جریان های هنری در داخل و خارج از کشور داشته باشد؛ هنر می‌تواند موج در جامعه ایجاد کند و باید حوزه به آن ورود داشته باشد، باید حوزویان به ابعاد فقهی هنر در جامعه بپردازند.

مدیر حوزه های علمیه فیلم دینی ایران را دارای جایگاه دانست و ادامه داد: اگر انگیزه مبتنی بر گفتمان اسلام ناب داشتیم، می‌توانستیم دنیا را با ابزار هنری به سوی خودمان جذب کنیم.

‌وی با اشاره به نظام جامع حوزه عنوان کرد: این نظام در حوزه طراحی شده است و در چند ماه آینده کار تدوین سندهای پایه و کلان به پایان خواهد رسید، به صورت ویژه در سطح یک، دو و سه حوزه در متن برنامه‌های فرهنگی، بحث هنر ملموس خواهد شد.

وی ادامه داد: در سطح یک حوزه فضا را باز کردیم تا طلاب به سوی هنر بروند و این مساله در متن برنامه‌های آموزشی دیده شده است، امیدواریم که در سال آینده نظام جامع هنر، برنامه پنج ساله و نظام جامع رشته‌های حوزه رونمایی شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: فضای مجازی دارای اندیشه‌های مختلف است و جای اندیشه‌های قدسی در چنین فضایی هنوز خالی است، ما باید آرمان های انقلاب اسلامی را محقق کنیم و هیچ مرزی نباید ما را از هم افزایی بازدارد؛ هنرمندان حوزوی نباید خودشان را از جریانات هنر انقلابی جدا کنند.



دیدگاهها بسته شده است.