مرگ روزانه ۴۳ تن و مجروح شدن ۹۱۰ نفر در سوانح زمینی

به گزارش عرصه، سردار مهری در نشست ستاد رسانه‌ای پیشگیری از سوانح و حوادث نوروزی اظهار کرد: مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده تا در زمینه رفع نقاط حادثه خیز و ارتقای آموزش همگانی برنامه ریزی کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه به آمارهای مربوط به حوادث جاده‌ای و تعداد خودروها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۱ میلیون خودرو داریم که این تعداد در سال ۸۴، ۷.۵ میلیون بوده است و حالا سه برابر شده است. همچنین تعداد موتورسیکلت‌ها در این زمان به ۱۱.۵ میلیون رسیده است و در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون وسیله نقلیه داریم؛ اگر بر اساس تعداد خانوار محاسبه کنیم در ایران تقریبا هر خانواده یک وسیله نقلیه دارد. تا کنون ۴۰ میلیون گواهینامه صادر کرده‌ایم و در سال جاری حدود دو میلیون گواهینامه جدید صادر شده که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است. همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه جدید اضافه شده که این عدد بسیار بالایی است.

وی در ادامه افزود: میزان ترددها نیز هر ساله در حال افزایش و از ۱۰ سال گذشته تا کنون ۲.۵ تا سه برابر شده است. در حال حاضر ۵۴۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که ۳۴۰۰ نقطه از آنها خارج از شهرها قرار دارد.

مهری در مورد آمار تلفات تصادفات نیز گفت: در ۱۰ ماهه گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند و ۷۳ درصد کشته‌ها مربوط به حوادث برون شهری بوده است این مسئله نشان می‌دهد که باید توجه مردم را به خارج از شهر نیز جلب کنیم. اگر آموزش و فرهنگسازی درون شهر خوب انجام شود پیشگیری از وقوع در خارج از شهر را نیز خواهیم داشت.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد از افرادی که در تصادفات فوت می‌کنند در درمانگاه‌ها و یا در مسیر انتقال جان‌شان را از دست می‌دهند. بر اساس تحقیقی که انجام شده است ۶.۷ درصد از تولید ناخالص کشور مربوط به هزینه تصادفات است و با توجه به این شرایط یکی از کارهای مهمی که در صدای رسانه‌ای کشور باید اتفاق بیفتد این است که این موارد را در اولویت قرار دهیم. سوانح زمینی معمولا خیلی پر سر و صدا نمی‌شود. در حالیکه روزانه ۴۳ نفر در این حوادث فوت می‌کنند و ۹۱۰ نفر نیز مجروح می‌شوند که آمارهای بسیار بالایی است، بنابراین باید در همه سطوح به حساس شدن مردم و مسئولان بپردازیم و تمام کسانی که وظیفه کار فرهنگسازی دارند باید در این زمینه دست به دست هم بدهند.

مهری با تاکید بر اینکه باید به ارتقای کیفیت قطعات خودروها و رفع نقاط حادثه خیز توجه شود، گفت: علاوه بر این اطلاع رسانی، آموزش همگانی، آگاه سازی و در نهایت ارتقای فرهنگ ترافیک مسائلی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی گرایش دارند، اظهار کرد: علت این مسئله این است که وسایل نقلیه شخصی مزایای مختلفی برای مردم دارد زیرا زیرساخت‌ها برای استفاده از حمل و نقل عمومی کم است و از طرف دیگر اگر مردم به مقصد دیگری با وسیله نقلیه عمومی حرکت کنند می‌دانند که آنجا هم باز باید یک وسیله کرایه کنند بنابراین به استفاده از وسیله شخصی گرایش دارند.

ادامه دارد



دیدگاهها بسته شده است.