چند رمان ایرانی منتشر شد

به گزارش عرصه،  رمان «خاکستر» نوشته حسین سناپور در ۲۰۶ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان در نشر  چشمه عرضه شده است.

در پشت جلد کتاب درباره نویسنده آمده است:

حسین سناپور

شرح احوال نوشتن؛

متولد ۱۳۳۹. شروع داستان‌نویسی و نوشتن نقد داستان و نقد فیلم و گاهی فیلم‌نامه‌های کوتاه از ۱۳۶۳. چاپ کردن این نوشته‌ها در نشریات مختلف در همین سال‌ها و تا سال‌ها بعد. از حدود سال ۱۳۷۲ تا هفت سال بعد روزنامه‌نگاری در بخش‌های ادب و هنر چهار روزنامه. تدریس داستان‌نویسی از سال ۷۹ تاکنون. اولین کتاب‌های چاپ‌شده، داستان‌های بلندی برای نوجوانان: پسران دهکده (۱۳۶۹. انتشارات سروش)، افسانه و شب طولانی (۱۳۷۱، انتشارات کانون پرورش فکری). رمان نیمه غایب (۱۳۷۸، نشر چشمه)، برنده اولین دوره جایزه مهرگان و همین‌طور جایزه یلدا (این یکی را به طور مشترک)، تا سال ۸۸ پانزده‌بار چاپ و بعد از آن لغو مجوز شده و در پاییز ۱۳۹۵ مجدد اجازه انتشار یافت. رمان ویران می‌آیی (۱۳۸۲، نشر چشمه)، نامزد جایزه‌های بنیاد گلشیری و یلدا، تا سال ۹۶ هفت بار چاپ شده است. آخرین رمان‌های منتشرشده: شمایل تاریک کاخ‌ها (۱۳۸۸، نشر چشمه)، آتش‌بندان (۱۳۸۸، نشر چشمه)، لب بر تیغ (زمستان ۱۳۸۹، نشر چشمه)، دود (تابستان ۱۳۹۳، نشر چشمه)، سپیدتر از استخوان (زمستان ۱۳۹۴، نشر چشمه) و خاکستر (۱۳۹۶، نشر چشمه). انتشار دو مجموعه داستان با گارد باز (۱۳۸۳، نشر چشمه) و سمت تاریک کلمات (۱۳۸۴، نشر چشمه) که دومی برنده جایزه بنیاد گلشیری شده است. از کتاب‌های غیرداستانی؛ سه مجموعه مقاله در زمینه داستان‌نویسی (ده جستار داستان‌نویسی در سال ۱۳۸۳، جادوهای داستان در سال ۱۳۸۷ و تو در تویی شگردها در سال ۱۳۹۵، هر سه در نشر چشمه)، کتاب یک شیوه برای رمان‌نویسی (۱۳۹۰، نشر چشمه) و همین‌طور گردآوری مجموعه مقالاتی درباره آثار هوشنگ گلشیری به نام هم‌خوانی کاتبان (۱۳۸۰، نشر دیگر). سیاهه‌ی من (۱۳۸۹، نشر چشمه)، خانه‌ی این تابستان و آداب خداحافظی (۱۳۹۲، نشر زاوش) و مهلکه (۱۳۹۴، نشر چشمه)، مجموعه شعرهای او هستند.

 همچنین  رمان  «کارآگاهان خونسرد» از دانیال حقیقی در ۱۵۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان راهی بازار شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: چهارمین رمانِ دانیال حقیقی اولین رمان پلیسی اوست. حقیقی که پیش از این تجربه نوشتنِ سه‌گانه اقیانوس نهایی را در کارنامه خود دارد، در رشته معماری تحصیل کرده و یادداشت‌های زیادی در حوزه «شهر» نوشته است. رمان کارآگاهان خونسرد نیز با توجه به همین دغدغه، یعنی «شهر» نوشته شده است. در تهران دزدی‌هایی انجام می‌شود که پلیس را به شگفتی وامی‌دارد. شکلِ خاصِ این سرقت‌ها و ماجراهایی که پسِ آن وجود دارد، افسر اداره آگاهی را ناچار می‌کند که با یکی از عجیب‌ترین چهره‌های قانون‌شکنِ تهران روبه‌رو شود. مردی که استاد گریختن و نامرئی شدن است و این تازه بخشی از ماجرایی است که با او و قصه‌اش گره خواهد خورد… رمانِ حقیقی با ریتمی تند و براساس یک ماجرای واقعی نوشته شده است. او برای نوشتنِ این رمان تحقیقات میدانی فراوانی انجام داده و درش تلاش کرده هویتی از تهران امروز بسازد که گره خورده با زاویه‌ها و آدم‌ها و مکان‌هایی که بسیاری‌مان از آن هیچ خبر و آگاهی نداریم. کارآگاهان خونسرد تلاشی است جذاب برای ترسیم یک جهانِ چندلایه مرموز که کنار ما نفس می‌کشد.

دیگر رمان منتشرشده در نشر چشمه، «خواب آندلس» نوشته ناصر فرزین‌فر  که در ۱۴۳ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان در بازار کتا عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: رمان «خوابِ آندلس»، نوشته ناصر فرزین‌فر، اثری است با لایه‌های گوناگون روایی که به تدریج باز می‌شوند و مخاطب را با اتفاق‌ها و خُرده‌قصه‌هایی تأثیرگذار مواجه می‌کنند. فرزین‌فر رمانِ خود را براساس زندگیِ یک پسرِ جوان ترسیم کرده که فقیر است و در جست‌وجوی دختری که مدت‌ها از گم شدنش می‌گذرد. قهرمان او که چهار سال زندانی بوده و حالا از تبریز به تهران آمده یک ماجرای پلیسی رقم می‌زند. او شب‌ها در یک حمامِ عمومیِ محقر کار می‌کند و همان جا هم می‌خوابد و روزها در یک کتاب‌فروشی مشغول است. زندگی او به خاطر یک ماجرای عجیب گره خورده با حفره‌ای که زندان برایش ساخته و حالا او با جدیت در حال گشتن است… فرزین‌فر با فصل‌هایی کوتاه، ریتمی سریع و وارد کردن شجاعانه‌ شخصیت‌هایی فرعی مدام فضای اولیه کار را می‌گسترد و روایتش را به سمتی می‌برد عملا غیرقابل پیش‌بینی. رازها و روزهای این قهرمان‌ جوان کم کم گشوده می‌شوند و درمی‌یابیم که او چگونه دچار این روزگار غریب شده و حالا چطور با استفاده از حاشیه‌نوشته‌های جزوه درسی دختری که دوستش دارد به خیابان می‌زند تا مگر بتواند او را که همه از یافتنش ناامید شده‌اند، بیابد…

 همچنین  رمان «زیرِ خالِ سیاه»  از  بابک بیات در ۱۵۹ صفحه  با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: دومین کتاب بابک بیات اولین رمانِ اوست. اولین کتاب او یعنی مجموعه داستان «نبودن» در نشر چشمه منتشر شد و بازتاب‌های گوناگون داشت. رمان «زیرِ خالِ سیاه» حاصل چند سال کار اوست که درش یک روایت جاده‌ای گره می‌خورد با تکه‌هایی از شهر. قصه مردی است که در جست‌وجوست، جست‌وجوی کسی که نشانه‌های خانوادگی‌اش را برای او به جا گذاشته و حالا او می‌خواهد این آدم را بیابد. از منظری این رمان قصه‌ای عاشقانه است، مملو از رفت و برگشت‌های زمانی. رمانِ بابک بیات چندان خلاصه‌پذیر نیست؛ تصویری است و پُرقصه و ماجرا و در نهایت مخاطب می‌تواند خود را حین خواندنش در فضایی ببیند در عینِ حرکت مملو از نقطه‌های ساکن. بیات قهرمان خود را به گشتن وامی‌دارد و عبور، به درکِ نشانه‌های هر چند کم‌اهمیت از گذشته که می‌توانند راه‌بلدِ او شوند. نثری پُرکلمه و موجز بدنه رمان را ساخته است. نویسنده تلاش کرده حفره‌هایی ایجاد کند که به ناگاه خود را نشان می‌دهند، حفره‌های روح آدمی که سعی می‌کند خونسرد باشد ولی جهان مقابلش ایستاده است.

 دیگر رمان تازه منتشرشده در این نشر، رمان «موعود»  نوشته سیامک ایثاری است که در ۱۴۹ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۴هزار تومان منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: سیامک ایثاری نویسنده‌ای است خوزستانی متولد سال ۱۳۵۰. «موعود ۰اولین اثر اوست. شخصیت‌های رمان «موعود»، کورمال کورمال و خوابناک، در میان ظلمت به پیش می‌آیند و به سوی روشنی گام برمی‌دارند. موعود رمانی است در ستایش امید…

…این را هم مدیون ماریا بودم. زَهره شیر می‌خواهد آدم توی این شرایط دوام بیاورد. شاید برای همین در برابرش احساس خجالت می‌کردم، احساسی که هیچ وقت در من و تبارم نبوده، احساس شرمساری در برابر امید.

 همچنین رمان «مدارِ بدونِ باد» از  بهرنگ بقایی در ۱۵۱ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان به چاپ رسیده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: اولین رمانِ بهرنگ بقایی روایت تکه‌هایی است از یک نسلِ تباه‌شده. «مدار بدون باد» دو داستان را پیش می‌برد؛ روایتی امروزی از نتیجه یک شاهزاده قدرتمندِ قاجار که در تهران زندگی می‌کند و درگیرِ ماجرایی شده غریب و یادداشت‌های آن شاهزاده بی‌رحم مدعی تاج و تخت که ناچار شده بعدِ ترور و قتل ناصرالدین شاه تن به تبعید بدهد و در راه شود… رمان با این ترکیب زمانی قصه چهار عضو اصلی یک نسل را با محوریت دو تن از آن‌ها می‌سازد و پیش می‌رود. بقایی در روایتی زبان‌ورزانه و با ایجاد ریتم‌ها و لحن‌هایی متفاوت رمانی به کل جاه‌طلبانه نوشته است، رمانی مملو از قصه‌ها و لحظاتی تکان‌دهنده که به تبار و البته زنان بازمی‌گردد شاید. رمزهایی که گشوده می‌شوند و تاریخی که در عینِ همشکلی با تاریخ رسمی به سخره‌اش می‌گیرد و درش حفره ایجاد می‌کند. «مدار بدون باد» روند روایی خاصی ساخته که برای مخاطب امروز ادبیات ایران پیشنهادهای جدی دارد.

چاپ چهارم کتاب «عشق و چیزهای دیگر» نوشته مصطفی مستور نیز در  ۱۲۴ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

نوشته پشت جلد کتاب: پرستو برای من مثل نان بود. مثل متفورمین و انسولین بود برای بیمار دیابتی. من نه فقط پرستو که هر چیز مربوط به او را هم دوست داشتم. پرهام، برادرش، را هم بیش‌تر از همه دوازده‌ساله‌های دنیا دوست داشتم. مادرش، ناهید خانم، را مثل مادر خودم دوست داشتم، پدرش، آقای خسروی، دبیر بازنشسته زیست‌شناسی را خیلی دوست داشتم، آن قدر که به درس مزخرفی مثل زیست‌شناسی هم علاقه‌مند شده بودم. کارمندهای بانک پاسارگاد شعبه امیرآباد را، خیلی ساده، چون پرستو را می‌شناختند و به او احترام می‌گذاشتند، دوست داشتم. کفش‌های پرستو و کیف او و چیزهای توی کیف او را هم دوست داشتم. جاکلیدی و نوع آدامسی که می‌خرید. ساعت مچی‌اش. انگشترها و دست‌بند نقره‌ای‌اش را. حتا انگار اسکناس‌هایی که توی کیف او بود با بقیه اسکناس‌ها فرق داشت. انگار چیزی از او ساطع می‌شد که اشیا و آدم‌هایی را که در مسیر این تابش بودند، دوست‌داشتنی می‌کرد. کریم جوجو درست می‌گفت، پرستو برای من نان بود و دارو و البته آب و هوا. و معنا.



دیدگاهها بسته شده است.