تصاویر باشکوه فضاپیمای "جونو" از سیاره مشتری + فیلم

به گزارش عرصه و به نقل از ساینس‌آلرت،”جونو” (Juno) فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین ناسا که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت، همچنان در سیاره مشتری در حال چرخش است و تصاویر جدید باشکوهی از سیاره‌ غول‌ پیکر مشتری گرفته است.

اما تصاویری که از قطب‌های طوفانی این سیاره در نور مادون قرمز گرفته شده است و برای چشم انسان نامرئی هستند، به ما در پی بردن اسرار درونی بزرگترین سیاره منظومه شمسی کمک می‌کنند.

ناسا روز چهارشنبه یک انیمیشن جدید سه‌بعدی را که با استفاده از تصاویر مادون قرمز قطب‌های مشتری ساخته شده است، منتشر کرد. کاوشگر “جونو” برای اولین بار در تاریخ، تصاویر مناطق اسرارآمیز این سیاره عظیم را ثبت می‌کند.

“آلبرتو آدریانی” (Alberto Adriani)، عضو تیم جونو در “مؤسسه استروفیزیک و سیاره‌شناسی  فضا رم ” (Rome’s Institute for Space Astrophysics and Planetology) گفت: پیش از فضاپیمای جونو، ما تنها می‌توانستیم حدس بزنیم که قطب‌های مشتری چگونه شبیه به نظر می‌رسند.

تصاویر قابل رؤیت که توسط “JunoCam ” گرفته شده، الگوی تقریبا متقارن “واچَرخَند” (anticyclonic) را نشان می‌دهد.

با این حال، تصاویر ثبت شده که توسط یک ابزار به نام” JIRAM “انجام شده است، پژوهشگران را قادر می‌کند تا عمق قطب‌های غول‌ گازی را مشاهده کنند.

تصاویر منتشرشده نشان‌دهنده شکل و ساختار مجموعه طوفان‌ها است.

دانشمندان این انیمیشن‌ها را در مجمع عمومی “اتحادیه علوم زمین اروپا” (European Geosciences Union) در وین به نمایش گذاشتند.

همچنین اندازه‌گیری میدان گرانشی جونو به محققان درک جدیدی از عملکرد داخلی این غول گازی داده است.

“تریستان گیلوت” (Tristan Guillot) یکی از اعضای تیم جونو از دانشگاه “کوت دازور” گفت: ما اساسا مسئله چگونگی چرخش‌های درونی مشتری را حل کردیم. این مناطق و کمربندها که ما در جو می‌بینیم با سرعت‌های مختلفی حدود ۱۹۰۰ مایل، در حال چرخش هستند.

نخستین ماموریت جونو در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۸ پایان می‌یابد.



دیدگاهها بسته شده است.