رونمایی از اطلس بزرگ ایران و جهان به زبان انگلیسی

به گزارش عرصه، محمدرضا سحاب نسل سوم و رییس هیات مدیره موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در مراسم بزرگداشت استاد عباس سحاب که امروز، ۹ اردیبهشت در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه خشت اول بنای این موسسه در سال ۱۳۱۵ گذاشته شده است، تصریح کرد: مرحوم عباس سحاب در ۱۳ سالگی نقشه کشور فرانسه و پس از آن نیز نخستین نقشه گردشگری تهران را به زبان لاتین ترسیم کرد که این موضوع سنگ‌بنای موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب بود.

وی آخرین اثر دکتر سحاب را اطلس ۱۴ قرن هنر اسلامی عنوان کرد و افزود: تاکنون موفق شده‌ایم یک جلد از ۲۰ جلد این اطلس را با مشارکت یونسکو منتشر کنیم.

رییس هیات مدیره موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب ضمن اشاره به فعالیت‌های سحاب در دفاع از اصالت نام خلیج‌فارس، برخی فعالیت‌های دیگر این موسسه بعد از خاموشی ایشان را تهیه نقشه‌های گوناگون برای ایران، شهرهای آن و نیز سایر کشورها، تهیه نقشه‌های آموزشی، نقشه‌های بزرگ دیواری و سیاسی، تهیه اطلس‌های کتابخانه‌ای، کتاب برای کودکان، نگاره‌های آناتومی و نگاره‌های آموزشی برای آموزش جغرافیا در مدارس برشمرد و خاطرنشان کرد: آخرین اثر منتشر شده در موسسه سحاب، اطلس بزرگ ایران و جهان به زبان انگلیسی است که در این مراسم رونمایی می‌شود.

احمدرضا خضری، مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران نیز در این مراسم، دکتر سحاب را شاعر و ایران‌شناسی برجسته توصیف کرد و گفت: ایشان از کودکی با دانش جغرافیا آشنا شد، با آن زیست و با بنیانگذاری موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب نیز حیات پر بار خود را ابدی ساخت.

خضری با بیان اینکه دانش جغرافیا دانشی تاثیرگذار بر سایر دانش‌ها به ویژه در علوم انسانی و تاریخ است، تاکید کرد: امروزه بدون بهره‌وری از دانش جغرافیا و محصولات آن نمی‌توان تاریخ دانست و آن را درس داد.

وی خاطرنشان کرد: این مهم ۸۰ سال پیش در خاندان سحاب درک شد و ایشان را بر آن داشت تا با بنیانگذاری موسسه سحاب، نخستین موسسه کارتوگرافی ایران زحمت و رنج انتقال این دانش را به دوش کشند.

مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران سپس از مرحوم ابوالقاسم سحاب بعنوان نسل اول این خاندان نام برد و گفت: ایشان علیرغم آنکه به لحاظ مدیریتی و بنیادی مبدع بود، در عرصه تخصصی خودش نیز ابداعاتی داشت.

خضری آنگاه به برخی فعالیت‌های مرحوم عباس سحاب پرداخت و توضیح داد: ایشان در سنین نوجوانی با حمایت پدر موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب را بنیان نهاد که این موسسه بعدها عرضه نقشه‌های بدیل برای جای جای این کره خاکی را ممکن ساخت.

وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی دکتر سحاب در تهیه نخستین کره جغرافیایی به زبان فارسی در سال ۱۳۱۵ بر لزوم سفر به سرزمین‌های گوناگون به منظور درک تاریخ تاکید و اظهار کرد: دکتر سحاب ۳۰ هزار شهر و روستا را گام به گام طی کرد تا به دانش جغرافیایی این مرز و بوم دست یابد و آن را در اختیار دیگران بگذارد.

مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در پایان ضمن ابراز خرسندی از آشنایی با نسل چهارم خاندان سحاب، ابراز امیدواری کرد که این نسل نیز بتواند خدمات ارزشمند این خاندان به دانش جغرافیا و تاریخ را ادامه دهد.



دیدگاهها بسته شده است.